ضرورت‌های بازنگری در تقویم آموزشی مدارس

دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی ضرورت های بازنگری در تقویم آموزشی مدارس پرداخت.

به گزارش خبرگزاری شبستان، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی ضرورت های بازنگری در تقویم آموزشی مدارس پرداخت. در این گزارش آمده: شیوع بیماری کرونا افزون بر رخدادهایی همچون آلودگی هوا در تهران و سایر کلان‌شهرها، ریزگردها در برخی از مناطق کشور، تغییرات جوی و حوادث طبیعی، بسیاری از ساختارها و چارچوب‌های آموزش و فعالیت مدارس را دستخوش تغییر کرد. تعطیلی فعالیت حضوری، توسعه آموزش‌های مجازی، تشکیل کلاس‌ها در ساعات متفاوت و گستره بیشتر یکی از مهم‌ترین تغییراتی بود که در دو سال تحصیلی گذشته رخ داده است. واگذاری برخی اختیارات به شورای مدرسه درخصوص تشکیل کلاس‌ها به‌صورت حضوری، مجازی یا ترکیبی، یکی دیگر از تغییر برنامه‌های این دوره بود. این تجربیات مؤید دیدگاه‌ تفویض اختیار و ضرورت رعایت اقتضائات موقعیتی،  منطقه‌ای و جغرافیایی است که در بسیاری از قوانین و مقررات به آنها تأکید شده است.

در این گزارش تصریح شده: مدیریت زمان آموزش یا تقویم آموزشی مدارس یکی از مؤلفه‏ های مهم برنامه‏ ریزی آموزشی و تربیتی است که تأثیر زیادی در کیفیت نظام تعلیم و تربیت دارد. علاوه بر اهمیت ذاتی موضوع، مسائلی همچون آلودگی هوا، ترافیک، برف و یخبندان و مهم‌تر از همه شیوه بیماری کرونا سبب شده است تا اصلاح تقویم آموزشی و ارائه یک الگوی جامع برای آن یکی از مباحث مهم چند سال اخیر آموزش و پرورش تبدیل شود. بنا بر اهمیت موضوع، در این پژوهش ابتدا قوانین و مقررات مرتبط با مدیریت زمان آموزش یا همان تقویم آموزشی گردآوری و مورد تحلیل قرار گرفته‌اند.

در ادامه این گزارش آمده: در بخش دیگری نیز به شکاف میان مقررات و اجرا و برخی از دلایل وجود این شکاف پرداخته ‌شده است. برمبنای تحلیل‌های انجام ‌شده، مسائل و ریشه مشکلات مرتبط با تقویم آموزشی شامل موارد ذیل است:  تعدد مراجع تصمیم‌گیر و عدم شفافیت در حدود و اختیارات هریک از آنها، رویکرد تمرکز‏گرا و کم‌توجهی به تفویض اختیار، . تعارض و تناقض میان مصوبات مراجع مختلف و حتی مصوبات یک مرجع، عدم امکان تحقق ‌بخش عمده‌ای از مصوبات و مقررات مربوط و فاصله زیاد میان مقررات و اجرا،  نگرش غیرجامع در اجرای سند تحول و بی‌اعتنایی به اقتضائات دوره‏ های تحصیلی..

در این گزارش ذکر شده: در بخش دیگری نیز برمبنای تحلیل‌های انجام‌ شده و تجربیات جهانی راهکارهای ذیل پیشنهاد شده است؛ شفاف‌سازی و تعیین حدود اختیارات هریک از مراجع تصمیم‌گیری، شروع سال تحصیلی در اولین روز هفته متناسب با اقتضائات (منطقه‎ای و مدرسه‎ای)، تغییر رویکرد از تمرکزگرایی به کاهش تمرکز و تفویض اختیار به شوراهای آموزش‌وپرورش استان، شهرستان و مدرسه، تقسیم‌بندی تعطیلات به دو گروه تعطیلات رسمی (ملی) و تعطیلات منطقه‌ای،یکسان‌سازی تعطیلات مدارس و سایر دستگاه‌ها و کارخانه‌ها، تعیین سال تحصیلی مستقل برای معلمان و کارکنان و جابه‌جایی تعطیلات نوروزی مدارس ازجمله این محورها هستند.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

کد خبر 1127438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha