تجربه میرزا کوچک خان در زمینه استکبارستیزی، الگویی برای جریان‌های مقاومت در جهان است

آیت الله نوری همدانی با اشاره به فتنه انگیزی استکبار و غرب در کشورهای اسلامی گفت: افکار و حرکت میرزا کوچک الگوی مناسب در استکبارستیزی و دفاع از اسلام برای گروه‌های مقاومت است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم،  آیت الله نوری همدانی امروز(پنجشنبه آذر) در پیامی به همایش «بازخوانی استکبارستیزی روحانیت و مقاومت اسلامی در نهضت میرزا کوچک خان جنگلی» در قم تاکید کرد: افکار و حرکت میرزا کوچک الگویی مناسب در استکبارستیزی و دفاع از اسلام برای گروه‌های مقاومت است. متن پیام به شرح زیر است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّد صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ عَلَی آلِهِ وَ أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ الْهُدَاةِ الْمَهْدِیِّین

یکی از وظایف مهم حوزه‌های علمیه شناختن مفاخر روحانیت که برای برقراری حکومت اسلامی در طول تاریخ مجاهدت نموده‌اند و در این مسیر زحمات فراوانی را متحمل گشته‌اند افزود: علما همیشه در عرصه حاکمیت دین با ابزارهای مختلفی به میدان آمده‌اند و در این راه از جان خود گذشته‌اند، گاهی با قلم در مواردی با بیان زمانی هم قیام مسلحانه را تشخیص داده‌اند و مصداق بیان امام صادق علیه السلام: «علماء شیعتنا مرابطون بالثغر الذی یلی ابلیس و عفاریته یمنعونهم عن الخروج علی ضعفاء شیعتنا و عن ان یتسلط علیهم ابلیس و شیعته النواصب الا فمن انتصب لذلک من شیعتنا کان افضل ممن جاهد الروم و الترک و الخزر ألف ألف مرة لانه یدفع عن ادیان محبینا و ذلک یدفع عن ابدانهم» (بحار الانوار، جلد ۲ ص ۵) بودند.

این علما بزرگ ما بودند که بعد از پیامبر خاتم، حضرت رسول اکرم محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه معصومین علیهم السلام و هدایت مردم را بر عهده گرفته‌اند و همچون ستاره درخشانی ظهور کرده‌اند نقش خود را که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم برای آن ترسیم نمود عملی ساختند: «إن مثل العلماء فی الأرض کمثل النجوم، یهتدی بها فی ظلمات البر والبحر، فإذا انطمست النجوم أوشک أن تضل الهداة» (بحار الانوار، جلد ۲، ص ۲۵).

و باید توجه داشت این علما بودند عرضه تعلیم و تربیت را با جهاد و شهادت توأمان کردند و در مقابل جباران مستکبران موضع گیری صحیح و اسلامی داشته‌اند و مانند مشعلی راه زندگی انسان را روشن نموده‌اند و این موضوع در طول تاریخ اساسی‌ترین کار علما راستین بوده است.

و در یکصد و پنجاه سال اخیر حضور روحانیت در رأس قیام علیه استبداد و استعمار و استکبار بیشتر بوده تا جایی که هر نهضت و قیام اسلامی صورت می‌گیرد در رأس آن یک روحانی شجاع قرار دارد. مرحوم میرزا کوچک خان خود در یک خانواده روحانی و متدین متولد می‌شود و تحصیلات دینی را در مدرسه علمیه جامع رشت آغاز می‌کند و تحت اشراف مرحوم آیت الله ضیابری که ایشان از شاگردان مرحوم آیت الله العظمی آخوند خراسانی بود قرار می‌گیرد و در واقع علاوه بر بهره‌مندی علمی، شخصیت انقلابی و سیاسی میرزا نیز تحت تأثیر این استاد خود بوده است به حدی که در نوجوانی در مدرسه علمیه محل تحصیل طلاب جوان را با مسائل سیاسی آشنا می‌کند و آمادگی برای قیام را اعلام می‌دارد.

میرزا سپس قزوین که در آن زمان حوزه پررونقی بوده می‌رود و سپس در مدرسه محمودیه تهران ادامه تحصیل داد و مراحل علمی خود را طی می‌کند بعضی نام او را در زمره شاگردان میرزای شیرازی ذکر کرده‌اند امام مدرک درستی در دسترس نیست، اما آنچه مهم است ایشان مراحل حوزوی را طی نمود در یکصد و پنجاه سال اخیر معمولاً قیام‌ها در راسش یک روحانی بوده است و قیام میرزا نیز یک حرکت تاریخی در نهضت روحانیت است که برای انقلابیون بعد از آن به عنوان یک مشعل بوده که از آن می‌توان به عنوان یک الگوی ارزنده نام برد. شخصیتی که حرکتش مبتنی بر اسلام بود و تا حد امکان می‌خواست قیام خود را بر این اساس انجام دهد. روحیه استبداد ستیزی میرزای کوچک کم‌نظیر است و در شرایطی که یا باید متکی به انگلستان باشد یا به روسیه و شوروی ولی او دست رد به هر دو می‌زند و با هر دو مقابله می‌کند. در جریان مشروطه و فتح تهران نقش آفرینی دارد اما بعد از انحراف فاتحان به رشت برمی‌گردد و مدتی نیز تبعید و یا تحت نظر واقع می‌شود که به واسطه یکی از علما همان منطقه مشکلات تا حدودی رفع می‌شود اما بعد از جریان شیخ فضل الله نوری حرکت میرزا کوچک جلوه بیشتری دارد.

از جریان مشروطه تا آمدن رضاخان حرکت‌ها و قیام‌هایی اتفاق افتاد و شخصیت‌هایی وارد میدان شدند از جمله شیخ محمد خیابانی در تبریز یا محمد تقی خان پسیان در مشهد اما موضوع جنگل ویژه بود از جهت مردمی بودنش و قیام مسلحانه کردن و در نهایت تشکیل یک حکومت در یک محدوده خاص، بر این اساس موضوع نهضت جنگل یک موضوع ویژه و شخصیت خود میرزا کوچک نیز دارای اهمیت و جای کارکردن دارد که لازم است فضلا محترم در این امر تحقیق و پژوهش داشته باشند و در این ایام که هفته پژوهش است بر پژوهشگران و محققان و اصحاب قلم لازم است که جریانات تاریخی مبارزه با استکبار و استعمار خصوصاً در حوزه روحانیت ورود پیدا کنند و آثاری برای اطلاع مردم جمع آوری کنند.

امروز نیز اوضاعی که در جهان خصوصاً در جهان اسلام و حوادثی که در یمن، بحرین، لبنان، عراق، افغانستان، سوریه و دیگر کشورهای اسلامی می‌بینیم فتنه انگیزی استکبار و غرب در آنجا به مسلمانان لطمه وارد می‌کند افکار و حرکت میرزا کوچک الگوی مناسب در استکبارستیزی و دفاع از اسلام برای گروه‌های مقاومت می‌باشد.

در پایان لازم می‌دانم از همه عزیزانی که در برگزاری این جلسه محترم تلاش نمودند خصوصاً مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام و اداره کل تبلیغات اسلامی استان گیلان تشکر نمایند و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم.

کد خبر 1127569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha