پاسخگوئی به نیازهای روز جامعه، مردم و نظام از اهداف متعالی پژوهش است

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: یکی از اهداف متعالی پژوهش، پاسخگوئی به نیازهای روز جامعه، مردم و نظام است و در این عرصه باید اولویت‌ها را به خوبی شناسایی کرد.

خبرگزاری شبستان؛‌ گروه اندیشه: پژوهش، به معناي عام، بررسي يا كاوشي سخت كوشانه و به معناي خاص، تحقيق و تجربه‌اي جامع با هدف‌ كشف واقعيت‌هاي نو و تفسير درست اين واقعيت‌ها، تجديد نظر در نتيجه‌گيري‌ها، نظريه‌ها و قوانين پذيرفته شده در پرتو واقعيت‌هاي كشف شده و به كارگيري عملي نتيجه‌گيري‌ها، نظريه‌ها و قوانين جديد است. در معنايي ديگر، پژوهش فرايند رسيدن به راه حل‌هاي قابل اطمينان از طريق گردآوري، تحليل و تفسير داده‌ها به گونه‌اي برنامه‌ريزي شده و نظام‌منداست.

پژوهش يكي از اساسي‌ترين نيازها براي نيل به پيشرفت و توسعة همه جانبة يك كشور است و قدرت و استقلال هر كشوري بر پژوهش و توليد علم استوار است. بنابر اين نوع و سطح فعاليت‌هاي پژوهشي يكي از شاخص‌هاي اصلي توسعه و پيشرفت محسوب مي‌شود. موفقيت در تمام فعاليت‌هاي مربوط به توسعه از جمله صنايع، كشاورزي و خدمات به نحوي به گسترش فعاليت‌هاي پژوهشي بستگي دارد. 

پس از پيروزي انقلاب اسلامي، به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در جامعه، روز‪ 25  ‬ آذر از سوي «شوراي فرهنگ عمومي كشور» به نام روز پژوهش نام‌گذاري شد. وزارت علوم تحقيقات و فناوري نيز از سال ‪ 1379 ‬  چهارمين هفته آذر ماه را به نام هفتة پژوهش نام‌گذاري كرد و از سال ‪1384‬ اين نام به «هفته پژوهش و فناوري» تغيير يافت.

 

ارج نهادن به مقام شامخ پژوهشگران و تجليل از پژوهشگران برتر، شناسايي و طرح مشكلات و چالش‌هاي پيش روي و ارتقاء سطح پژوهش و فناوري در كشور از جمله اهداف اين اقدام بود. در اين راستا هر سال مراسم هفتة پژوهش با مشاركت بيشتر دستگاه‌هاي اجرايي كشور برگزار مي‌شود. تقدير از مقالات برتر، تقدير از پژوهشگران‌ نمونه، تقدير از مدير تحقيق نمونه، تقدير از پروژه‌هاي برتر و انتشار كارنامه پژوهشي در هر سال از مهم‌ترين برنامه‌هاي هفته پژوهش است.

 

حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی  در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان با گرامیداشت 25 آذرماه سالروز پژوهش اظهار داشت: برنامه‌های زیادی در هفته پژوهش با شعار حوزه، پژوهش و پاسخگویی به نیازهای نظام و جامعه اسلامی برگزار شد.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه افزود: یکی از اهداف متعالی پژوهش، پاسخگوئی به نیازهای روز جامعه، مردم و نظام است و در این عرصه باید اولویت‌ها را به خوبی شناسایی کرد.


وی بیان کرد: در سال تولید، از جمله رویکردهای مهم حوزه، تولید علوم انسانی و اسلامی است و در این زمینه حمایت‌های لازم از پژوهش‌های راهبردی و کاربردی صورت می‌گیرد، امیدواریم بتوانیم در مسیر مکتب اهل بیت(ع) و تعالی معارف اسلامی به خوبی گام برداریم.
حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی عنوان کرد: در طول یک سال گذشته تاکنون با ریل‌گذاری‌های انجام شده 25 کمیته در دبیرخانه حوزه علمیه با هدف پژوهش مطابق با نیازهای جامعه شکل گرفته است.


وی تصریح کرد: پژوهش همواره با حوزه سنتی عجین بوده و سبک تدریس علمای بزرگ در حوزه‌های علمیه، آموزش به همراه پژوهش بوده است؛ ضمن اینکه در ساختارهای جدید پژوهشی از شیوه‌های نوین در جهت تربیت عالمان استفاده می‌شود.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: در جهت آموزش مهارت نیز درختواره مهارت‌های عمومی و تخصصی پژوهش نیز تدوین شده و در تمام مدارس سطح کشور مورد توجه است، در حال حاضر نیز ر 500 مدرسه علمیه کشور، آموزش مهارت‌های پژوهشی انجام می‌شود.


وی گفت: تاکنون بیش از ده هم اندیشی با محققان و نخبگان در گروههای علمی مختلف برگزار کرده‌ایم تا در بهره‌گیری از نظرات نخبگان به اجماع برسیم. حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی تصریح کرد: «دبیرخانه حمایت از پژوهش‌های مورد نیاز نظام» نیز در مسیر هدایت‌های پژوهشی حوزه راه اندازی شده تا به سمت پاسخگویی به مسائل روز جامعه برویم و بتوان با احصای نیازهای کشور، حمایت‌های لازم را انجام دهیم، در این راستا دبیرخانه با استفاده از ظرفیت نخبگان و پژوهشگران آماده پاسخگویی به نیازهاست.

 

 

کد خبر 1127635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha