لزوم حمایت از مشاغل خانگی فعال در فضای مجازی

امروز فضای مجازی توانسته است با معرفی کسب و کارهای خانگی چون سنگ دوزی و جواهردوزی زمینه ارتقای این مشاغل را فراهم آورد و با توجه به تاکیدات بر افزایش تولید باید زمینه بهره بیشتر این مشاغل از فضای مجازی را فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، افزایش تولید، یکی از شاخصه‌های پیشرفت اقتصادی هر کشور است به همین خاطر هدایت چرخه تولید به سمت منازل و استفاده از پتانسیل نیروی کار در خانه‌ها؛ می‌تواند علاوه‌ بر کمک به اقتصاد خانواده، تولید داخل را نیز رونق بخشد.

 

با توجه به تاکیدات فراوان از سوی مسئولان به امر تولید به نظر می رسد یکی از مولفه‌های تحقق این مهم توجه به امر تولید در منازل است چرا که با رونق مشاغل خانگی و بدون نیاز به سرمایه‌گذاری کلان برای ایجاد فضاهای تولیدی بزرگ و هزینه‌کردهای دیگر، تولید به میزان بالایی خواهد رسید و شاهد افزایش تولید، صادرات و در نهایت تولید ناخالص هستیم.

صدور 14 پروانه تأسیس مشاغل خانگی در جویبار

این در حالی است که با شیوع بیماری کرونا و تاثیر آن بر اشتغال‌های کارگاهی، رونق مشاغل خانگی در شرایط محدودیت‌های کرونایی که مانعی در برابر چرخه تولید است، به افزایش ظرفیت تولید کمک می‌کند و این در حالی است که این مشاغل نه‌ تنها با شیوع کرونا تعطیل نمی‌شود بلکه رونق بیشتری نیز پیدا کرده و بازار پایداری را به دست آورده است.

 

در حال حاضر مشاغل اینترنتی یکی از بهترین ظرفیت‌ها برای توسعه اشتغال است و دولت‌ها باید برای تحقق برنامه اشتغال خود به کسب و کارهایی که در بستر اینترنت و فضای مجازی قابلیت راه‌اندازی دارند، توجه می‌کنند این در حالی است که بسیاری از مشاغل خانگی در دوران کرونا بر بستر فضای مجازی توانستند به سود و درآمد سرشار دست یابند و از این طریق به اقتصاد خانواده کمک کردند و این مهم دلیلی بر آن است که مشاغل خانگی بر بستر فضای مجازی تقویت شود. برای بررسی این موضوع گفتگویی با رضوان علی یاری که از سال 1375 تاکنون در حرفه سنگدوزی و جواهردوزی به عنوان یکی از مشاغل خانگی به فعالیت مشغول است و در سالهای اخیر نیز به معرفی حرفه خود در فضای مجازی پرداخته است، انجام داده ایم که مشروح این گفتگو را در متن زیر می خوانید:

 

وی با بیان اینکه فضای مجازی بستر خوبی برای معرفی مشاغل خانگی است، می گوید: این فضا برای خانم هایی که در منزل کار می کنند و دسترسی چندانی به شرکت های تبلیغاتی برای معرفی کارهایشان ندارند، خوب است چرا که به راحتی می توانند از طریق آن به معرفی کسب و کار خود بپردازند و کمک موثری برای مشاغل خانگی است.

علی یاری درباره تاثیرات فضای مجازی بر کسب و کار سنگدوزان به عنوان یکی از رشته های مشاغل خانگی اینگونه توضیح می دهد: در کار سنگدوزی قبل از اینکه فضای مجازی به گستردگی امروز باشد؛ باید نمونه کار سنگدوزی شده خودمان را به مزون های مختلف ارائه می دادیم تا پس از بررسی آنها بتوانیم سفارش کار داشته باشیم اما امروز با رونق فضای مجازی می توانیم با عکاسی از کار سنگدوزی شده خود و ارائه آن در فضای مجازی مانند اینستاگرام سفارش کار بگیریم و دردسرهای گذشته را نداشته باشیم.

 

این سنگدوز ادامه می دهد: در زمانی که فضای مجازی به تاثیرگذاری و گستردگی امروز نبود در حرفه سنگدوزی برای اطلاع از نمونه کارهای جدید باید منتظر ژورنال می ماندیم تا خودمان را به روز کنیم اما با وجود فضای مجازی می توانیم ایده های بیشتری درباره کارمان بگیریم و در کنار آن می توانیم با همکارانمان دراین حرفه تعاملات بیشتر و گسترده تری داشته باشیم. خود من توانسته ام از طریق اینستاگرام با همکارانم در استان های مختلف کشور ارتباط بگیرم و این شرایط برای پیشبرد حرفه مان نیز موثر است چون به راحتی از شرایط کار و نیاز بازار مطلع می شویم و حتی می توانیم برای انجام کارهای مختلف با هم همکاری داشته باشیم.

 

علی یاری معتقد است که فضای مجازی چون اینستاگرام قابلیت آموزشی دارد یعنی افرادی که در حوزه کسب و کار خانگی مشغول به فعالیت هستند علاوه بر معرفی کارهای خود می توانند از آموزش های به روز ارائه شده مختص کسب و کار خود در فضای مجازی استفاده کنند و زمینه ارتقای حرفه خود را فراهم آورند.

وی در ادامه از ابزارهای لازم برای استفاده بهتر از فضای مجازی برای مشاغل خانگی می گوید و از وقت به عنوان مهمترین عامل یاد می کند که می تواند زمینه افزایش تعداد دنبال شوندگان برای صفحات مجازی را در پی داشته باشد.

 

علی یاری در ادامه توضیحات خود می گوید: باید برای حضور و معرفی کسب و کار خود در فضای مجازی زمان مناسب اختصاص داد البته اگر از کار عکاسی و گرافیک هم اطلاعاتی داشته باشیم به نتیجه بهتر کمک می کند اما می توان با همین دوربین های گوشی های موبایل نیز به معرفی کسب و کار خود بپردازیم.

 

این سنگدوز با توضیح اینکه باید در تحویل محصولات نیز علاوه بر کیفیت، خوش قولی را نیز ملاک قرار دهیم تا بتوانیم در فضای مجازی حضور فعال تر و موثرتر داشته باشیم، می گوید: علاوه بر اینکه باید زمان خاصی را برای معرفی کارهای خود اختصاص دهیم تا مشتری داشته باشیم باید خوش قول نیز باشیم تا بتوانیم به جذب مشتری بیشتر بپردازیم. کیفیت خوب نیز عامل دیگری برای جذب مشتری است.

 

وی در پایان درخواست خود از مسئولان در این حوزه را اینگونه مطرح می کند که در بعضی موارد اگر مسئولان کاری انجام ندهند و به مردم اجازه بدهند تا کارها را خودشان انجام دهند، امور بهتر پیش می رود.

 

در پایان این نکته متذکر می شود که تقویت مشاغل خانگی در راستای اقتصاد مقاومتی است و می تواند نقش موثری در اشتغالزایی و رونق اقتصادی داشته باشد و از این رو با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر افزایش تولید باید توجه جدی به شاغلان این حوزه در دستور کار نهادها و دستگاه های متولی قرار گیرد.

کد خبر 1127706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha