بزرگان و عالمان دینی باید حضوری جدی در عرصه مقاومت داشته باشند

آیت الله رمضانی گفت: بزرگان و عالمان دینی به عنوان افرادی که برای جامعه بشری می توانند الگو قرار گیرند باید حضوری جدی در عرصه مقاومت داشته باشند.

ه گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستاناز قم، آیت الله رضا رمضانی امروز در همایش "بازخوانی استکبار ستیزی روحانیت و مقاومت اسلامی در نهضت میرزا کوچک جنگلی" در تالار "مجتمع دارالولایة" جمکران با اشاره به شخصیت این مبارز اظهار کرد: ایشان دارای روحیه جهادی بود و تا پایان عمر این روحیه را در مقاومت با بیگانگان و استکبار حفظ کرد.


دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) بیان کرد: میرزا کوچک خان در مسیر آرمان‌های حکومت دینی و اسلامی قدم برداشت و همواره از تفکرات ناسیونالیستی پرهیز می‌کرد و دارای ویژگی‌هایی چون درک و فهم و درد دینی بود.

وی با اشاره به اینکه وی از روحانیون مبارز بود تصریح کرد: ایشان از سن 17 تا 23 سالگی به تحصیل علوم دینی پراخت و با تشکیل اتحادیه اسلام با حضور مجتهدان مسلمی که در آن 30 مجتهد گیلانی حضور داشتند به ایفای نقش پرداخت.

 

آیت الله رمضانی خاطرنشان کرد: میرزای جنگلی، یک روحانی فاضل و عالم به زمانه بود و اسلامیت در جامعه برای او بسیار اهمیت داشت و با بصیرت سیاسی در جهت مبارزه قدم برداشت.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) عنوان کرد: متاسفانه در حق ایشان جفای زیادی در تاریخ نگاری اتفاق افتاده و تعابیری در خصوص ایشان مطرح شده که واقعیت ندارد؛ ایشان یک قهرمان و الگوست که با شناخت زمانه گام در راه مبارزه نهاده است.

 

وی گفت: مقاومت دارای جایگاه والایی در مقابله با ستمگری است و بزرگان و عالمان دینی به عنوان افرادی که برای جامعه بشری می توانند الگو قرار گیرند باید حضوری جدی در عرصه مقاومت داشته باشند.

 

آیت الله رمضانی عنوان کرد: اگر اسلام می خواهد در جامعه تحقق پیدا کند و نگاه حداکثری به اسلام داشته باشیم باید دین را در عرصه های اجتماعی و سیاسی، ظهور و بروز دهیم، در این زمینه سیاستمداران واقعی، انسان های الهی هستند.

 

وی افزود: در طول تاریخ برخی از مسلمین با کنار گذاشتن مقاومت دچار انحطاط شدند، باید بدانیم مقاومت دارای دلیل عقلی است و اگر مقاومت و تئوری مقاومت به درستی در جامعه تعریف می شد، مسلمانان هیچ گاه مورد ظلم قرار نمی گرفتند.

 

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) بیان کرد: امام خمینی(ع) تاکید داشتند که اسلام دارای برنامه حکومت داری است و کارآمدی این برنامه در عرصه مدرنیته، قابل تحقق است، انتظار می رود حوزه های علمیه ابعاد مقاومت را مورد مطالعه و پژوهش قرار دهند.

 

وی عنوان کرد: باید محورهای قیام میرزا کوچک خان به لحاظ تاریخی برجسته شود و مطالعات وسیعی در خصوص عوامل شکست صورت پذیرد، متاسفانه برخی از خواص نسبت به ورود نفوذی ها به قیام جنگل غفلت کردند و زمینه شکست این قیام را پدید آورند.

کد خبر 1127742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha