وحدت حوزه و دانشگاه چراغی روشن برای تعالی جامعه است/ حضرت فاطمه زهرا(س) الگوی ناب ولایت پذیری

حجت الاسلام میهن پرست با بیان اینکه ولایت پذیری حضرت فاطمه زهرا(س) الگویی برای همه اقشار است، گفت:وحدت حوزه و دانشگاه چراغی روشن برای تعالی جامعه است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، امام جمعه چوار، ظهر امروز(۲۶ آذر) در خطبه های این هفته نماز جمعه در مسجد مقدس صاحب الزمان(عج) این شهر با اشاره به خطبه هشتاد و دوم کتاب شریف نهج البلاغه، اظهار کرد: حضرت امام علی(ع) در این خطبه می فرماید که من چگونه توصیف کنم سرایی را که آغاز آن سختی و مشقت است و پایانش نیستی و فناست، در حلالش حساب و در حرامش عقاب است، آن کس که در آن ثروتمند شود با انواع آزمایشها روبرو می شود و آن کس که فقیر گردد، محزون می شود، کسی که به سرعت به دنبال آن برود به آن نمی رسد و کسی که آن را رها سازد، به او روی می آورد، آن کس که با دنیا بنگرد به او بصیرت و بینایی می بخشد و آن کس که به دنیا بنگرد نابینایش می کند.

 

حجت الاسلام« شهاب الدین میهن پرست» در ادامه با اشاره به  13 جمادی الاولی سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، تصریح کرد: حضرت فاطمه(س)، یک رهبر واقعی با جهادی نمونه است، فاطمه ی زهرا(س) در نقش یک رهبر واقعی است، همان طور که امام بزرگوار فرمودند که اگر فاطمه  زهرا(س) مرد بود، پیغمبر می شد.

 

وی افزود: یعنی فاطمه زهرا(س) یک رهبر به تمام معنا، مثل یک پیغمبر و مانند یک هدایتگر عموم بشر است، جهاد آن بزرگوار حضرت زهرا(س) در میدان های مختلف، یک جهاد نمونه است، جهاد فقط شمشیر گرفتن و جنگ کردن در میدان قتال نیست جهاد شامل جهاد فکری، جهاد عملی، جهاد تبیینی، تبلیغی و جهاد مالی است.

 

امام جمعه چوار با بیان اینکه یکی از درس های اساسی زیارت عاشورا تبیین فرایند دشمنی و توطئه جریان طاغوت با ارزش های الهی و رهبران الهی است، گفت: جریان طاغوت برای از بین بردن ارزش ها و رهبران الهی از ترور سه مرحله ای استفاده می کند، ترور شاخص ها،  ترور شخصیت ها  و ترور شخص ها است.

 

حجت الاسلام میهن پرست بیان کرد: آنچه باید در برابر این ترورها انجام گیرد، راهبرد تبیین در سه بعد تبيين شاخص ها، تبيين شخصيت ها و تبيين شخص ها است، آنچه در مقام حضرت صدیقه طاهره(س) تحقق یافت، همین راهبرد سه بعدی است، به طور مثال خطبه فدکیه مواضع سیاسی حضرت فاطمه (س) علیه نظام حاکم و سرزنش مصادره کنندگان فدک و خلافت را در بردارد.

 

وی بیان کرد: در این خطبه بر ایجاد وحدت در جامعه اسلامی و دوری از تفرقه و نفاق، ذیل پذیرش امامت و ولایت اهل بیت(ع) تأکید شده است، این خطبه به دلیل در برداشتن مجموعه ای از معارف در زمینه های توحید، معاد، نبوت و بعثت پیامبر اسلام(ص)، عظمت قرآن، فلسفه احکام و ولایت، از نفیس ترین میراث های دینی حضرت فاطمه(س) معرفی شده است.

 

امام جمعه چوار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ۲۷ آذر سالروز شهادت شهید مفتح و هفته وحدت حوزه و دانشگاه، ابراز کرد: دیدیم و شنیدیم که حتی قبل از پیروزی انقلاب نیز شعار «روحانی، دانشجو پیوندتان مبارك» در راهپیمایی های عظیم و میلیونی مردم انقلابی کشور ما یکی از شعارهای اصلی و اساسی بود.

 

حجت الاسلام میهن پرست بیان کرد: طلب وحدت بین حوزه و دانشگاه از سوی مردم و ابراز شادمانی و حمایت آنان در لحظاتی که بارقه این عمل انسانی و اجتماعی را مشاهده می کردند، ناشی از چند عامل بوده و هست، نخست آنکه این دو قشر در حرکت های اجتماعی و در روند تحول فکری و فرهنگی جامعه ما نقشی ارزنده و والا داشته اند و دارند.

 

وی افزود: دوم آنکه علی رغم هدف مشترك، دشمن مشترك این دو قشر مبارز و انقلابی، در بسیاری از لحظات تاریخ هوشیارتر از آنان عمل کرد و به برنامه خویش که ایجاد شکاف و افتراق بین این دو قشر بود جامه عمل پوشاند.

 

امام جمعه جوار گفت: آن سخت کوشی در آموختن که از مميزات حوزه های علمیه است، باید در دانشگاه به عنوان سنت اصیل دانش آموزی به کار گرفته شود و آن آینده نگری همراه با طرح و برنامه که از مشخصات محیط دانشگاهی است باید در حوزه ها پذیرفته شود.

 

وی گفت: آن هماهنگی و اختلاط سازنده با مردم جامعه که از روش های سازنده و سالم و از ممیزات بارز حوزه های علمیه است باید در دانشگاه ملحوظ باشد، دانشجو باید مردم جامعه خود را عملا و از نزدیک بشناسد و آموختن دانش نباید او را از ارتباط مستقیم با مردم محروم کند.

 

حجت الاسلام میهن پرست خاطرنشان کرد: همچنان که ارتباط دائم و پیوسته با مردم و آگاهی از دردها نیازها و خواست های روزمره مردم نباید طلبه و دانشجو را از کسب علم که چراغ راه جامعه است باز دارد.

 

 

کد خبر 1127833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha