شهادت حضرت زهرا (س) در راه دفاع از ولایت بود

حضرت زهرا (س) با شهادت خود درس بزرگی به تاریخ داد ایشان به همه عالم فهماندن که ولایت پذیری مهمترین اولویت هر مسلمان است.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: زن در دین مبین اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد، درست است که همواره در طول تاریخ بی مهری‌هایی به زنان شده و آنها را مورد ظلم قرار داده اند، اما ادیان الهی خصوصاً دین اسلام به احیای شخصیت والای زن اهمیت داده و یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دین اسلام از بین بردن بی عدالتی‌ها نسبت به زنان بوده است.

 

زنان رکن اصلی جامعه انسانی هستند و علاوه بر هر مسئولیتی، مهم‌ترین نقش را در کانون خانواده برعهده دارند.

 

قرآن کریم، رسول گرامی اسلام (ص) را الگوی شایسته و اسوه‌ حسنه‌ مؤمنان معرفی کرده است، در این الگوگیری فرقی میان زن و مرد نیست، اما به دلیل خُلق و خو و مسئولیت‌های خاص زنانه، لازم است زنان از جنس خود هم، الگویی داشته باشند تا از نظر پذیرش الگو و روشن شدن مصادیق اسوه پذیری، به راه و رسم و سیره‌ اخلاقی و خانوادگی او اقتدا کنند.

 

پیامبر (ص) خود در سخنانش، حضرت فاطمه زهرا (س) را از وجود خود می‌داند و بار‌ها در جمع مؤمنین فرمودند: فاطمه (س) پاره‌ تن من است، پس بهترین الگو در زندگی برای زنان، زندگی و رفتار حضرت زهرا (ع) است.

 

فاطمه (س) اسوه و الگوی تمام زنان و مردان 

یک کارشناس مذهبی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار می کند: حضرت فاطمه زهرا (س) به عنوان الگویی مناسب برای زنان معرفی شده اند، برای نمونه حضرت فاطمه زهرا (س) خانه را محل آرامش قرار داده بودند.

 

«فاطمه منیری» می افزاید: در دین اسلام مخالفتی با فعالیت های اجتماعی زن وجود ندارد و در تاریخ می خوانیم که بانوان فرهیخته مسلمان همچون حضرت خدیجه (س)، حضرت فاطمه (س) و حضرت زینب (س) همواره نقش تاثرگذار خود را در آگاهی افراد زمان خود ایفا می کردند.

 

وی با اشاره به اینکه فاطمه (س) چنان که اسوه زنان است، اسوه مردان نیز هست اضافه می کند: زندگی حضرت فاطمه (س) سراسر نور و پر از معنویت بود، ایشان توانست در خانه کوچک خود، با تمام مشکلات، به عرفان کامل برسد و به جایی رسیدند که جبرئیل امین بر او نازل می شد.

 

این کارشناس مذهبی با بیان حدیثی از پیامبر (ص) عنوان می کند: دخترم فاطمه، سرور زنان جهان از اولین و آخرین است؛ هنگامی که او در محراب عبادت می ایستد، ۷۰ هزار فرشته از فرشتگان مقرّبین بر او سلام گفته و همان ندایی را که به مریم می گفتند، این حدیث بهترین سند برای الگو قراردادن همه رفتار حضرت زهرا (س) است.

 

موضع سخت زهرا (س) در برابر مخالفان ولایت امام علی (ع)

مدرس حوزه علمیه اهواز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: حضرت زهرا (س) این بزرگ بانوی اسلام اسوه و الگوی ابدی و کامل برای تمام زنان مومنه در عالم است که هر لحظه زندگی مبارک ایشان تا لحظه شهادت را باید به عنوان درس نگاه کنیم.

 

«حجت الاسلام سید محمدرضا طاهری» ادامه می دهد: یکی از مهمترین نکته های درخشان زندگی این بانوی کریمه این است که ایشان در حمایت از ولایت امام علی (ع) نسبت به افرادی که امامت حضرت علی (ع) را به رسمیت نمی‌شناختند موضع سختی گرفت و تا پای جان از ولایت مولای متقیان به حمایت پرداخت.

 

وی با بیان اینکه شهادت حضرت فاطمه (س) اوج مظلومیت و حقانیت شیعه را نشان می‌دهد و تاریخ هیچ گاه حوادث بعد از رحلت پیامبر (ص) را فراموش نمی‌کند یاد آور می شود: شهادت حضرت زهرا (س) در راه خدا و برای دفاع از ولایت بود و این بهترین درس برای همه مردان و زنان است که برای دفاع از ولایت باید همه دارایی خود را فدا کنند.

 

حضرت زهرا (س) با شهادت خود درس بزرگی به تاریخ دادند و ایشان به همه عالم فهماندند که ولایت پذیری مهمترین اولویت هر مسلمان است.

 

کد خبر 1127954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha