دستگاه قضایی اجازه نمی دهد نقطه ‌ای از استان برای سارقان و  مجرمان  امن باشد

فولیان گفت: دستگاه قضایی با همکاری نیروی انتظامی به هیچ وجه اجازه نخواهند داد هیچ نقطه ‌ای از استان برای مجرمان، سارقان و مخلان امنیت مردم امن باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی دادگستری قزوین، «علی فولیان» در چهارمین جلسه کمیسیون پیشگیری و مقابله با سرقت استان بیان کرد: پدیده سرقت چه خرد و کلان آن به نوعی با نظم و امنیت جامعه در ارتباط است که علاوه بر وارد ساختن آسیب های روحی و جسمی به مالباختگان و ایجاد ناامنی در جامعه، موجبات بدبینی مردم را به عملکرد دستگاه  ها فراهم می کند.

 

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین با اشاره به افزایش رو به رشد جرم سرقت افزود: سرقت در صدر پرونده هایی قضایی و در زمره جرائم اولویت دار در سطح کشور است، بنابراین ضروری است در امر پیشگیری و مقابله با سرقت همه دستگاه ها با یک تلاش سازمان یافته و برنامه ریزی شده به تکالیف خود مطابق دستورالعمل شورای امنیت کشور عمل کنند و هماهنگی و هم افزایی بین نهاد ها و سازمان های متولی در این خصوص وجود داشته باشد.

 

وی عنوان کرد: هر قدر آمار بیکاری، فقر و اعتیاد در جامعه افزایش یابد به همان نسبت آمار سرقت هم در جامعه افزایش می یابد.

 

فولیان اعلام کرد: نباید وقتی جرم سرقت اتفاق می افتد همه نگاه ها معطوف به دستگاه انتظامی یا قضایی باشد بلکه باید به ریشه های سرقت توجه کرد و با شناسایی بسترها و عوامل شکل گیری آن در مسیر کاهش آن در جامعه امیدوار بود که این امر مستلزم آن است که همه دستگاه ها به تکالیف قانونی خود درست عمل کنند.

 

وی تأکید کرد: کاهش سرقت مستلزم مشارکت عمومی و وجود اراده پیشگیری در دستگاه های متولی است و اولویت اصلی دستگاه قضا و نیروی انتظامی پیشگیری از وقوع جرم است که این مهم باید با همکاری سایر نهادهای متولی تحقق می یابد.

 

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین تصریح کرد: برخورد با مخلان نظم و امنیت، موجب بالا رفتن اعتماد افکار عمومی در جامعه می‌شود که این مهم مستلزم آن است که شناسایی و دستگیری به موقع سارقان توسط ضابطین مورد توجه قرار گیرد.

 

وی توضیح داد: خریدار اموال مسروقه به عنوان جزئی از هدف جرم سرقت، انگیزه سارقان برای ارتکاب جرم را افزایش می دهد، بنابراین باید طرح نظارت بر بازارهای خرید فروش اموال مسروقه ضایعاتی ها با تعامل پلیس آگاهی، پلیس پیشگیری و اتاق اصناف به منظور کاهش انگیزه سرقت در دستور کار قرار گیرد و شناسنامه دار کردن مراکز خرید ضایعات و مدیریت واحد برای صدور مجوز برای واحدهای صنفی ضایعاتی برای پایش و رصد آنها ضروری است.

 

فولیان افزود: اجرای طرح‌های پیشگیری و مقابله با جرم سرقت، آگاه سازی و آگاهی بخشی به اقشار مختلف مردم و اصناف، آموزش صنوف، اجرای طرح نگهبان محله، استمرار گشت های رضویون، نصب دوربین های پلاک خوان، افزایش کمپ ها و جمع آوری معتادین متجاهر و اجرای دستورالعمل کنترل مجرمان حرفه ای سابقه دار و خطرناک امری ضروری است.

 

وی عنوان کرد: بهترین برخورد با سارقین، برخورد قاطع و بازدارنده و پیشگیرانه در تکرار سرقت است و مدیریت اینگونه مجرمان با شناخت نحوه کنترل مجرمان سابقه دار برای پیشگیری از تکرار جرم موثرخواهد بود، همچنین افزایش کمپ های ترک اعتیاد و حرفه آموزی  و حمایت های اجتماعی از معتادان به کاهش میزان جرم و سرقت در بین معتادان کمک می ‌کند.

 

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین یادآور شد: داشتن حس امنیت حق مردم است و با جدیت از این حق دفاع و در مسیر افزایش آن تلاش می ‌کنیم از این رو در کشف سرقت، دستگیری و مقابله با سارقان جدی هستیم.

 

وی خاطر نشان کرد: دستگاه قضایی با همکاری نیروی انتظامی به هیچ وجه اجازه نخواهند داد هیچ نقطه‌ای از استان برای مجرمان، سارقان و مخلان امنیت مردم امن باشد و به اشد مجازات قانونی و در اسرع وقت آنان را محاکمه خواهد کرد.

کد خبر 1128044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha