سهم آذربایجان شرقی از میزان مالیات کل کشور؛ ۲.۵۸ درصد است

بهبودی گفت: آذربایجان شرقی سال آینده ۱۱ هزار میلیارد تومان مالیات وصول می کند و سهم استان ۲.۵۸ درصد مالیات کل کشور است که رشد ۷۸.۵ درصدی را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «داوود بهبودی» در نشست خبری با اصحاب رسانه در تبریز با بیان این‌که اعتبارات استانی آذربایجان شرقی، بدون لحاظ اعتبارات طرح‌های ملی، از یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در سال جاری به بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در سال آینده افزایش یافته است، اظهار داشت: اعتبارات عمرانی استان‌ها در لایحه بودجه سال آینده ۲۲ درصد رشد دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه افزایش بودجه با توجه به تورم ها افزایشی نیست، بلکه کاهشی است، اظهار کرد: سهم استان از اعتبارات استانی کشور ۳.۶۶ درصد است که در مجموع ۱۴.۷ درصد افزایش یافته است؛ البته متوسط افزایش اعتبارات استانی کشور ۱۲.۹۷ درصد است.

وی میانگین رشد سهم درآمدی استان ‎های کشور را در سال آینده ۷۶.۸۷ درصد اعلام و تشریح کرد: بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱، سهم استان ما از درآمدهای کشور با ۷۸.۰۵ درصد رشد نسبت به سال قبل ۲.۵۸ درصد است.

بهبودی، سهم آذربایجان شرقی از از اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای کشور را به ترتیب ۴.۸ و ۳.۶۶ درصد خواند و اذعان داشت: میزان رشد استان در این اعتبارات به ترتیب ۱۳.۹۱ و ۱۴.۷۵ درصد است.

وی با اشاره به اینکه برای تامین اعتبار طرح های ملی حدود ۲ هزار میلیارد تومان به صورت نقد لازم است، افزود: آذربایجان شرقی از لحاظ اقتصادی رتبه هشتم کشور را در کلان اقتصاد ایران دارد، در حالی که به لحاظ جمعیتی در رتبه ششم قرار دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه با افزایش جمعیت میزان رتبه بندی سرانه کاهش می‌یابد، گفت: در سرانه منافع و مصارف استان ها آذربایجان شرقی رتبه ۲۳ کشور را دارد و این به خاطر تراکم جمعیت استان ماست.

وی خاطرنشان کرد: برخی استان ها به خاطر نفت خیز بودن یا گازخیز بودن و برخی استان ها به خاطر محروم بودن اعتبارات خاص و بیشتری را دریافت می کنند اما آذربایجان شرقی از این اعتبارات محروم است.

بهبودی اظهار کرد: آذربایجان شرقی سال آینده ۱۱ هزار میلیارد تومان مالیات وصول می کند و سهم استان ۲.۵۸ درصد مالیات کل کشور است که رشد ۷۸.۵ درصدی را نشان می دهد، ضمن اینکه سایر استان های کشور نیز ۷۶.۸۷ درصد افزایش دارند.

بهبودی با اشاره به اینکه عمده بودجه جاری آذربایجان شرقی مربوط به پرداخت حقوق کارکنان است، گفت: به طور متوسط ۱۰ درصد به میزان حقوق های کارمندان دولت افزوده می شود و سقف حقوق کشور ۳۷ میلیون تومان به صورت ناخالص است.

کد خبر 1128416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha