بیش از هزار هکتار از اراضی کشاورزی مجهز به سامانه نوین آبیاری می شود

مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: بر اساس اعتبارات اختصاص یافته، امسال یک هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان مجهز به سامانه نوین آبیاری می شود.

«سید ابراهیم سیدی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: در برنامه امسال حدود سه هزار و 250 هکتار اجرای طرح های آبیاری پیش بینی شده اما به تناسب اعتبار اختصاص یافته و افزایش هزینه های خرید تجهیزات و لوازم اجرای طرح، چیزی بالغ بر هزارو 200 هکتار سامانه نوین تجهیز و راه اندازی می شود.

 

مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: در حوزه کانال های عمومی و انتقال آب با منابع استانی و ملی در حدود 20 کیلومتر و احیا و مرمت قنوات 10 کیلومتر انجام می شود.

 

سیدی، طرح های آبیاری نوین، احیا و مرمت قنوات، انتقال آب با لوله یا کانال آبیاری عمومی، طرح های ترمیم و استحصال را از جمله طرح های شاخص در حوزه افزایش بهره وری منجر به افزایش راندمان عنوان کرد و گفت: از سال 92 تا پایان سال 99، متوسط راندمان استان را از 37 درصد به 46 درصد رساندیم که افزایش راندمان، افزایش بهره وری را به همراه داشت.

 

وی با اشاره به اینکه در حدود 38 هزار هکتار از اراضی کشاورزی تا پایان سال 99 طرح های آبیای نوین اجرا شده است، بیان کرد: هزارو 200 هکتار دیگر در دست اجرا داریم  که با تکمیل آن به بیش از 39 هزار هکتار می رسیم  که متوسط در سیستم های کم فشار تا 65 درصد و سیستم های دیگر تا 75 درصد راندمان آبیاری افزایش پیدا کرده و  به همین نسبت  باعث ارتقای بهره روی آب هم می شود.

 

سیدی با بیان اینکه در همین راستا تولید ماده خشک به ازای واحد مصرف آب افزایش پیدا  کرده، افزود: در سال 95 در این شاخص تولید، نه دهم کیلوگرم ماده خشک بود که در پایان سال 99 به یک کیلو و 13 صدم کیلوگرم بر متر مکعب رسید.

 

مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، جلوگیری از تلفات آب در مسیر انتقال را ثمره اجرای طرح های کانال انتقال آبیاری عمومی و انتقال آب با لوله عنوان کرد و گفت: با این روند، راندمان انتقال در کانال تا 75 درصد و در لوله تا 95 درصد افزایش می یابد.

 

وی با اشاره به اینکه در  انتقال آب با لوله، دیگر نشر و نفوذ و تبخیر اتفاق نمی افتد، اظهارکرد: از ابتدای برنامه تا پایان سال 99 حدود چهار هزارو 250 کیلومتر خط انتقال کانال و آبیاری عمومی در استان اجرا شده است.

کد خبر 1128537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha