تحول در علوم انسانی منحصر به مکان و جغرافیا نیست

رییس دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه تحول در علوم انسانی منحصر به مکان و جغرافیا نیست، گفت: توجه به علوم انسانی و تحول و اسلامی سازی آن منحصر به کشور ایران و مقطع زمانی انقلاب اسلامی نمی شود.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، همزمان با برگزاری آیین افتتاحیه ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و پنجمین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی دکتر عبدالله معتمدی، ریاست دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این مطلب که تحول در علوم انسانی منحصر به مکان و جغرافیا نیست، گفت: توجه به علوم انسانی و تحول و اسلامی سازی آن منحصر به کشور ایران و مقطع زمانی انقلاب اسلامی نمی شود.

 

وی با اشاره به زحمات مرحوم آیت الله مصباح یزدی در حوزه تحول علوم انسانی تصریح کرد: در این مجال از زحمات مرحوم آیت الله مصباح یزدی تشکر می کنم که آغاز آن نهضت منجر به همکاری حوزه و دانشگاه و تحولات کنونی در عرصه علوم انسانی شده است و پرورش یافتگان آن مکتب امروز پتانسیل جدی برای آینده روشن در حوزه تحول علوم انسانی هستند.

 

وی افزود: فرآیند تحول و اسلامی سازی یک پروسه مستمر و دشوار است که باید برای تحقق آن به گفتمان قالب دست یافت. در این راستا به جای آنکه به چیستی و اهمیت تحول علوم انسانی و اسلامی سازی آن بپردازیم باید به ناچیستی علوم انسانی اسلامی بپردازیم.

 

معتمدی عنوان کرد: علوم انسانی اسلامی به معنای دور ریختن علوم انسانی نیست چرا که انسان ساحت های مختلفی دارد و مانند طبیعت قابل مطالعه است. بر این اساس اگر بخواهیم مبانی هستی شناسی را تبیین کنیم، نیاز نیست که علوم انسانی را نشناسیم.

 

رییس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: اگر به دنبال تبیین گفتمان، تحول علوم انسانی و اسلامی سازی آن هستیم در کنار چیستی آن به ناچیستی آن نیز بپردازیم. بر همین اساس دانشگاه علامه طباطبایی زمینه ای را فراهم کرده تا گفتمان تحول علوم انسانی به گفتمان قالب تبدیل و از دل آن اثربخشی لازم در این عرصه به دست آید.

 

کد خبر 1128622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha