پتروشیمی پیشران توسعه/ تولید روزانه یک هزار تن اتیلین در پتروشیمی ایلام

نجفی سمنانی با بیان اینکه محصول تولیدی«دی.ام. دی.اس» با برند چوار ۶۵ به برخی از کشورهای همسایه صادر می شود، گفت: اگر خوراک صد درصدی پتروشیمی ایلام تامین شود سالانه ۴۵۸ هزار تن اتیلن در این شرکت تولید می شود.

مدیرعامل پتروشیمی ایلام در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام، اظهار کرد: پتروشیمی به عنوان صنعت مادر، موتور پیشران توسعه استان است، رفاه نسبی مردم با میزان اشتغال و درآمد تناسب دارد و پتروشیمی می تواند در این زمینه ها و هم در زمینه سرمایه گذاری و هم ایجاد صنایع پایین دستی، یک ملاک مهم باشد.

 

«حسن نجفی سمنانی»  گفت: اگر پتروشیمی را کمک کنیم  و به موفقیت برسد به طور قطع، باعث حضور سرمایه گذاران در سایر بخش های حوزه نفت و گاز استان خواهد شد و در واقع اگر چرخ پتروشیمی بچرخد به نفع همه استان خواهد بود و تاثیرات مستقیم و غیرمستقیمی برای مردم دارد و اگر موفق نشود هر چقدر هم زمینه سازی برای سرمایه گذاری در استان شود به طور قطع مشکلاتی را برای استان در پی خواهد داشت.

 

وی با اشاره اندازی واحد اولفین در سال گذشته در مجتمع پتروشیمی ایلام، ابراز کرد: بسیاری از کارشناسان این حوزه بیان می کردند که واحد اولفین ایلام بعد از 17 سال، محال است که راه اندازی شود ولی با تلاش کارکنان مجموعه و جوانان استان و بدون کمک خارجی، علی رغم همه مسائل و مشکلات و عدم انجام تعهداتی که طرف های خارجی به بهانه تحریم های ظالمانه داشتند، با کمک و همراهی پیمانکاران، مجموعه های دیگر، مسئولان و مدیران استان، کار بزرگی در راه اندازی این مجموعه شد.

دنبال تربیت پیمانکار بومی در حوزه پتروشیمی هستیم

نجفی سمنانی با بیان اینکه معاملات انجام شده در مجموعه پتروشیمی بر اساس آئین نامه در سه سطح کلان، متوسط و خرد برنامه ریزی شده است، گفت: معاملات کلان دارای شرایطی از جمله داشتن شرایط لازم از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای انجام پیمان توسط شرکت ها است، در معاملات متوسط و خرد با استعلام حتما از ظرفیت های استان استفاده و خریدها از داخل استان انجام می شود که این امر موجب گردش مالی رقمی حدود 40 تا 50 میلیارد تومان در سال در استان خواهد شد.

 

مدیرعامل پتروشیمی ایلام با تاکید بر اینکه به عنوان تربیت پیمانکار بومی به دنبال این هستیم که شرکت های بومی فعال در پتروشیمی را تقویت کنیم، افزود: در حال حاضر یکی از شرکت های بومی استان با توجه به رزومه ای که در پتروشیمی ایلام داشته در مناقصه اصفهان برنده شده است و این یک امیتاز مثبت در راستای توسعه و تقویت پیمانکاران بومی است.

 

آموزش ۴ هزار نفر در حوزه صنعت پتروشیمی

وی بیان کرد: حدود 4 هزار نفر، آموزش های لازم را در حوزه های مربوط به صنعت پتروشیمی برخوردار شده اند که بسیاری از این عزیزان با استفاده از تجارب کسب شده در صنعت پتروشیمی ایلام در سایر نقاط کشور مشغول فعالیت شده اند و تعدادی نیز هنوز در این مجموعه در استان مشغول کار هستند.

 

نجفی سمنانی بیان کرد: شرکت های تعاونی از جمله شرکت راسا در چوار با حضور فارغ التحصیلان حوزه نفت و گاز راه اندازی شده و امور پیمانی مربوط به پتروشیمی را انجام می دهند که نقش مهمی در تربیت و تقویت پیمانکاران بومی داشته است.

 

وی گفت: محصول اف 7000  در پتروشیمی ایلام تولید می شود که در کشور این محصول در دو مجموعه پتروشیمی ایلام و مهر تولید می شود،  با این تفاوت که در مجتمع پتروشیمی ایلام تمام نیازهای این صنعت از جمله برق، آب و بخار  در خود مجتمع تامین می شود و در حالی که در عسلویه این خدمات از واحدهای سرویس دهنده دیگر تامین می گردد.

 

تزریق ۴۸۰ مگاوات ساعت برق به شبکه برق کشور

مدیرعامل پتروشیمی ایلام تصریح کرد: امسال تولید برق در مجتمع پتروشیمی ایلام، توانست به کاهش خاموشی ها در استان کمک کند و میزان خاموشی ها در استان نسبت به سایر نقاط کاهش داشت، ساعتی 20 مگاوات ساعت برق به شبکه برق استان منتقل  و حدود 480 مگاوات ساعت در شبانه به شبکه وصل می شد و بخشی از آن نیز مورد استفاده شبکه برق کشور قرار گرفته است.

 

وی یادآور شد: محصول اف 7000 محصولی شناخته شده در دنیا است و برند آن به عنوان شاخص در سطح جهان مطرح است، محصولات زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس از طریق شرکت تجارت صنعت به فروش می رسد و این شرکت در زمینه بازاریابی و فروش محصولات اقدام می کند.

 

نجفی سمنانی گفت: پتروشیمی ایلام، از سال 92 ساعتی 10 تا 12 تن خوراک از خط اتیلن غرب دریافت می کرده است ولی به جهت اینکه پتروشیمی ایلام در پروتکل اولیه خط انتقال اتیلن غرب، به عنوان تولید کننده و تزریق کننده اتیلن به خط، تعریف شده بوده است به ما خوراک نمی دادند و در چرخه تولید، باید از پالایشگاه مواد خام وارد واحد اولفین می شد و این واحد اتیلن تولید کرده  تا به واحد پلی اتیلن انتقال داده شود.

 

وی افزود: امروز با خودکفا شدن مجموعه از خط اتیلن غرب، مواد خام از جمله اتان، برش سه کربنه و 5 کربنه از پالایشگاه دریافت می شود و بیش از 40 تن در ساعت به کوره می رود و قریب به هزار تن محصول تولید می شود و توسط شرکت تجارت صنعت در بازار به فروش می رسد و این محصول با توجه به درجه خلوص آن، بهترین کیفیت را در کشور دارد.

 

فعالیت ۵۹ نفر با قرارداد مستقیم و ۶۰۰ نفر در شرکت های پیمانکاری

مدیرعامل پتروشیمی ایلام ابراز کرد:  592 نفر با قرارداد مستقیم در این مجموعه فعالیت دارند، قریب به 600 نفر در شرکت های پیمانکاری پیمان های جاری مشغول هستند و با توجه به مصوبات شورای تامین حدود 620 نفر نیز به صورت بلاتکلیف وجود دارند که مقرر شده است، شیوه نامه جذب آنان از طریق جهاد دانشگاهی با نظر دادستانی و اداره کار ابلاغ شود که این تعداد  به صورت 15 روزه مشغول هستند مشخص شود.

 

وی گفت: از این تعداد 620 نفره، یک سوم این تعداد در فرایند شیوه نامه تدوین شده توسط جهاد دانشگاهی به عنوان مجری، در این مجتمع بر اساس این آئین نامه و بعد از انجام مراحل مصاحبه مشغول به کار خواهند شد که این شیوه نامه و تفاهم نامه بین استانداری ایلام و هلدینگ خلیج فارس منعقد شده است.

 

تکلیف ۶۲۰ نفر از پرسنل ۱۵ روزه با اجرای شیوه نامه مشخص می شود

نجفی سمنانی تصریح کرد: این افراد که فعلا بلاتکلیف هستند و به صورت 15 روزه در ماه  مشغول هستند، در حال حاضر حداقل حقوق مطابق با قانون کار با بیمه را دریافت می کنند، مکاتبات لازم از سوی مجتمع پتروشیمی ایلام برای اجرای این شیوه نامه صورت گرفته است و خواستار اجرای آن شده ایم.

 

مدیرعامل پتروشیمی ایلام یادآور شد: شرکت پیمانکاری برای فاز دوم پالایشگاه مشخص شده و امسال در سال 1400 کارهای مهندسی و خرید را انجام می دهد و در عمل در سال 1401 سایت آن فعال می شود و تعدادی از این افراد که از طریق شیوه نامه جذب می شوند در این سایت در شرکت های پیمانکاری فاز دوم پالایشگاه با توجه به تجربه ای که دارند، مشغول فعالیت خواهند شد.

 

وی با اشاره به بحث تبدیل وضعیت کارکنان پتروشیمی ابراز کرد: مکاتبه لازم با توجه دستورالعملی که مربوط به تبدیل وضعیت ایثارگران است با هلدینگ خلیج فارس انجام شده است که آیا شمولیت بحث تبدیل وضعیت ایثارگران در بخش خصوصی در مجتمع پتروشیمی ایلام تسری پیدا می کند یا خیر، که هنوز در این خصوص جوابی ارائه نشده است و منتظر ارائه جواب هستیم.

 

مدیرعامل پتروشیمی ایلام گفت:  قطعا بخش های پتروشیمی نیز در راستای دستور وزیر نفت در خصوص تبدیل وضعیت ایثارگران، عمل خواهند کرد اما امور اجرایی در پتروشیمی ایلام که زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس است از طریق مصوبه هیئت مدیر هلدینگ دنبال می شود و هنوز در خصوص شرایط تبدیل وضعیت ایثارگران، دستورالعملی صادر نشده است.

 

محصول ی.ام.دی. اس با برند چوار ۶۵ صادر می شود

نجفی سمنانی افزود: تولید محصولی به نام دی.ام.دی. اس با فعالیت کارکنان مجموعه و به سرپرستی آقای گرشاسبی از بهمن 99   مورد مطالعه قرار گرفت و 14 هزار نفر روز کار و تست های لازم انجام شده و محصول تولید شده یک محصول وارداتی بوده که تا کنون به کشور وارد می شده است نامه ای به وزارت صمت تقدیم شده که بر اساس آزمایشات، تائیده های مختلف و مصرف پتروشیمی های کشور از این محصول، جلوی واردات آن گرفته شود و متوقف شود.

 

وی تصریح کرد: این محصول با برند چوار 65  ثبت تجاری شده و در راستای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای زمین فوتبال شهدای چوار بوده است، این محصول در حال حاضر به برخی از کشورها با نام «دی.ام.دی.اس چوار 65» صادر می شود و تمام پالایشگاه، پتروشیمی ها و ذوب آهن ها و صنعت هایی که کوره دارند از این محصول در راستای جلوگیری از تشکیل کُک استفاده می شود که این امر با اندیشه جناب گرشاسبی و همت جوانان ایلام فعال در مجتمع پتروشیمی انجام شده است.

 

نجفی سمنانی افزود: طبق طراحی انجام شده، ساعتی 900 کیلو در صورت تامین خوراک از این محصول تولید می شود که در حال حاضر  350 تا 400 کیلو تولید می شود و در صورت تامین خوراک، سالی 8 هزار تن از این محصول تولید خواهد شد.

 

۵۲ درصد خوراک پتروشیمی ایلام از پالایشگاه گاز ایلام تامین می شود

مدیرعامل پتروشیمی ایلام ابراز کرد:  در حال حاضر 52 درصد از خوراک مجتمع پتروشیمی ایلام از طریق پالایشگاه گاز ایلام تامین می شود و مابقی خوراک مورد نیاز نیز از سایر پالایشگاه های کشور از طریق حمل توسط کامیون به مجتمع تامین  می شود.

 

وی یادآور شد: این موضوع، به دلیل آن است که فاز دوم پالایشگاه هنوز راه اندازی نشده و طرح توسعه تنگ بیجار هم انجام نشده است و مهم ترین چالش پیش روی پتروشیمی ایلام تامین خوراک آن از طریق پالایشگاه گاز ایلام است که این مهم تنها با 52 درصد محقق شده و در صورت تامین صدردصدی هزینه های تامین خوراک پتروشیمی کاهش خواهد یافت.

 

نجفی سمنانی بیان کرد: اگر خوراک صد درصدی پتروشیمی تامین شود 458 هزار تن اتیلن تولید می شود در حالی که مصرف کننده این محصول، 300 هزار تن است و 158 هزار تن اتیلین باقی مانده، می تواند برای طرح توسعه در صنایع پایین دستی مانند اتیلن اکساید که توجیه اقتصادی بالایی دارند مورد استفاده قرار گیرد که این مقوله در طراحی مجتمع پتروشیمی ایلام این واحدها تعریف نشده است.

 

وی بیان کرد: در هلدینگ خلیج فارس امور صنایع پایین دستی با شرکت پترول است و این شرکت 15 درصد تامین سرمایه واحدهای پارک پروپیلن را تعهده کرده و مابقی باید از واحدهای دیگر تامین شود که البته زمین و محل احداث آن را  نیز باید استان مشخص کند.

 

مدیرعامل پتروشیمی ایلام  ابراز کرد: در حال حاضر، نصب تجهیزات دو بخش تولید گوگرد و پساب در مجتمع پتروشیمی عقب افتاده است که باید در تیرماه انجام می شد اما به خاطر مسائل تحریمی، این مهم با مشکلاتی مواجه است، از سوی دیگر واحد زد. ال. دی باید نصب شود که پروژه اولفین و پتروشیمی ایلام تمام شده تلقی شود.

 

نجفی سمنانی با بیان اینکه از سال 92 تا کنون پتروشیمی ایلام 2 لوح صنعت سبز را از وزارت نفت و صمت دریافت کرده است، گفت: استانداردهای لازم زیست محیطی در مجموعه پتروشیمی ایلام در نظر گرفته شد است هر چند هیچ صنعتی نمی تواند بدون ضرر باشد.

 

مدیرعامل پتروشیمی ایلام تصریح کرد: در قالب مسئولیت های اجتماعی در سال 1400 مبلغی در حدود700 میلیون تومان در مجمع عمومی  پتروشیمی ایلام مصوب شده که این اعتبار در زمینه ها و حوزه های اجتماعی از جمله سرکشی از خانواده معزز شهدا، کمک های مومنانه، احداث پارک و زمین های ورزشی و غیره هزینه شده است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: پتروشیمی ایلام در ابتدا دولتی بوده اما توسط سازمان خصوصی سازی سهام آن واگذار و خصوصی شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1128709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha