سبک زندگی فاطمی و علوی را سرلوحه خود در ثبات بنیان خانواده قرار دهیم

یکی از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه گفت: اسلام دین توازن است و سبک زندگی فاطمی و علوی را سرلوحه خود در ثبات بنیان خانواده قرار دهیم.

معصومه ظهیری در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، با تاکید بر اهمیت ارائه الگوی دست یافتنی از حضرت زهرا(س) در زندگی اظهار داشت: شحصیت حضرت زهرای مرضیه(س) به عنوان خیری کثیر همواره از سوی پیامبر(ص) مورد توجه است.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) یک تغییر شگرف و بزرگ و نگرش فرهنگی قابل ستایشی در جامعه جاهلی آن زمان ایجاد کرد و موجب شد که نگاه به زن به عنوان یک شخصیت انسانی و با کرامت مورد توجه قرار بگیرد.

 

وی تصریح کرد: ایشان در دوره دوم زندگی شان یعنی بعد از ازدواج با حضرت امیرالمومنین(ع) همدلی و همراهی زیادی از خود نشان می دهد که بسیار ارزشمند و الگوی بزرگی برای زنان است.
ظهیری بیان کرد: متاسفانه عده ای زنان را در موقعیت اجتماعی برگرفته از نگرش دینی نمی‌پذیرند و نگاهی تک بعدی به زن دارند  با توجه به نگرش خود به بعضی از قوانین اسلام یک سری محدودیت هایی را برای زنان قائل هستند.
وی خاطرنشان کرد: یا شنیده می شود که اگر زنان تمکن مالی داشته باشند پایداری خانواده تحت شعاع قرار می گیرد و موجب سست شدن پایه های خانوادگی می شود، در حالی که تمکن مالی زنان بزرگ در اسلام، هیچ خدشه‌ای به بنیان خانواده‌شان وارد نکرده است.


این استاد برجسته حوزه و دانشگاه تصریح کرد:اگر ما زندگی زهرا مرضیه(س) را بررسی و تحلیل دقیقی از آن داشته باشیم و به ابعاد زندگی ایشان تورقی نمائیم می بینیم که زهرای مرضیه(س) بانویی عالمه و فاضله و معصوم است و در خانه امیرالمومنین به مهربانی و گذشت زندگی می کند.
وی گفت: با نگاهی به زندگی ایشان می بینیم در زمان حیات پدر بعد از نزول آیه ذو القربی و بعد از جریان خیبر و باغستان هایی که در اختیار پیامبر(ص) قرار می گیرد که فاصله ای با مدینه دارد در این باغستانها، فدک به حضرت زهرا سپرده می شود که عایدات بسیار خوبی دارد و این تمکن مالی موجب محکم تر شدن پایه های خانواده ایشان می‌شود.


وی در این باره افزود: چون امیرالمومنین(ع) با استفاده از عایدات فدک می تواند جهان اسلام و موقعیت مسلمانان را در آن زمان تثبیت بیشتری کند و یاری نماید.
ظهیری عنوان کرد: بلندای فکری مردان و زنانی که آبشخور فکری آن ها وحی و آموخته های آئین اسلام راستین و اسلام ناب محمدی(ص) باشد، هرگز نه زنان را زیر دست مردان می بینند و نه مردان را به عنوان اقتدار تحمیلی زورگویانه درمی یابند.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: از سویی حضرت فاطمه (س) در جامعه یک کنشر اجتماعی فعالی به شمار می رود که از ولایت و آئین اسلام و تراثی که پیامبر(ص) باقی گذاشت در محدوده زمانی کوتاه آن چنان دفاع می کند که تا روز قیامت برای بشریت پیام دارد.

 

وی افزود: بنابراین آستانه فهم و تاب آوری و تحمل و نگاه مان را به دین باید با خط کش نگاه معصوم و آن چه به ما پیام رسانیده برسانیم؛ متاسفانه تعصبات و سلائق و علائق شخصی و رسوبات فکری جاهلی هنوز رگه های خودش را در جامعه به جریان دارد.
ظهیری بیان کرد: بعد از رحلت پیامبر(ص) این اتفاق به معنای فرقه شدن و اعمال سلائق و علائق شخصی و بدعت ها و نوآوری هایی که به دین تحمیل شد به وجود آمد و تا به امروز نیز ادامه دارد، به این دلیل فاطمیه بهانه ای است تا اسلام را شفاف و زلال و آن مدلی که پیامبر(ص) به ما رسانده و از زاویه نگاه نگاه نبوی و علوی و فاطمی به اسلام نگاه کنیم.

 


وی تاکید کرد: نباید به اسلام از زاویه سلائق و علائق و بدعت ها و تعصب ها و آن چه خودمان دوست داریم بنگریم، اسلام دین توازن است و سبک زندگی فاطمی و علوی را سرلوحه خود در ثبات بنیان خانواده قرار دهیم.
استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: اگر قرار بود تمکن مالی و علم و دانش و یا موقعیت اجتماعی، بنیان خانواده ها را متزلزل کند پس حتما تمکن مالی حضرت زینب(س) و حضرت فاطمه(س) و حضرت خدیجه(س) و زنان نام آور باید خدشه ای وارد کرده بود، در حالی که این گونه نیست.


وی خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) آن چنان نگاه مهربانانه به علی(ع) دارد که می فرماید این خانه توست و من خدمت کار خانه تو هستم و از طرفی علی(ع) می فرماید نگاه به چهره زهرا(س) غم هایم را می زدود و من را خشنود می کرد و هرگز او مرا به خشم نیاورد و من نیز او را به خشم نیاوردم.
ظهیری گفت: این نگاه متوازن را به خانواده بیاموزیم و سبک و سیره زندگی خودمان را علوی و فاطمی قرار دهیم تا زندگی امروز ما معنا و مفهوم بهتری پیدا کند.

 

 

کد خبر 1128738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha