هجوم گرانی بر بازار شب یلدا

نزدیکی شب یلدا و افزایش قیمت اقلام مورد نیاز این ایام باعث ایجاد نارضایتی مردم شده است چرا که با افزایش قیمت ها توان خرید مردم کاهش یافته و این مهم باعث از بین رفتن رسومات و کاهش صله رحم خواهد شد.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ شب یلدا از مهم‌ترین شب‌های ایران و یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانیان است. شبی که تنها یک دقیقه طولانی‌تر از دیگرشب‌های سال است و خویشاوندان به بهانه این شب دور هم گرد آمده و لحظاتی را به شادی می گذرانند. با این وجود دو سال است که شب یلدا هم مانند گذشته حال و هوایی ندارد از یک سو شیوع بیماری کرونا و تأکید ستاد ملی کرونا مبنی بر عدم برگزاری دورهمی های خانوادگی و از سوی دیگر افزایش اقلام مورد نیاز این شب، دل و دماغ را از مردم گرفته است.

 

تا شب یلدا کمتر از 2 روز مانده است. برخی مردم در تکاپو و جنب و جوش برای خرید‌های ویژه این شب هستند با وجود نظارت های هر ساله دستگاه های اجرایی مرتبط در این ایام بر بازار میوه و خشکبار و ... بازهم شاهد بروز مشکلات در این زمینه هستیم و گرانی آجیل و اقلام مورد نیاز این ایام باعث نارضایتی و گلایمندی مردم شده است.

 

عدم نظارت

یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند ضمن گلایه از عدم نظارت مسئولان بر بازار، می گوید: افزایش قیمت ها به صورت ثانیه و دقیقه و گرانی همه اقلام مورد نیاز خانوار به خصوص اقلام مورد نیاز این شب اعم از میوه و خشکبار باعث بروز مشکلاتی برای خانواده ها شده است.

 

«محمد دوستی» با بیان اینکه مردم با وجود مشکلات پیش رو نه تنها شب یلدا که دیگر اعیاد را هم به فراموشی خواهند سپرد، می افزاید: متأسفانه افزایش قیمت ها و عدم نظارت ارگان‌های مرتبط باعث کاهش توان خرید مردم و ایجاد شکاف طبقاتی شده است.

 

یکی دیگر از شهروندان گریزی به قیمت آجیل در بازار می زند و ضمن گلایه از عدم نظارت ها می گوید: یک کیلوگرم پسته از 200 هزار تومان تا 320 هزار تومان در سطح شهر به فروش می رسد.

 

«عباسی مقدم» قیمت یک کیلوگرم تخمه کدو و آفتابگردان را به ترتیب ۱۸۰ و ۸۰ هزار تومان اعلام می کند و می افزاید: این اقلام را می‌توان با قیمت های مختلف در هر گوشه از شهر تهیه کرد و این نشان از عدم نظارت دارد.

 

وی با اشاره به قیمت بالای برگه های هلو، انجیر و... (بیش از 200 هزار تومان به ازای هرکیلوگرم) می گوید: این افزایش قیمت ها باعث کوچک شدن سبد و سفره غذایی و حذف برخی اقلام از سبد غذایی خانواده می شود.

 

قیمت های نجومی

یکی دیگر از شهروندان در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با اشاره به آشفته بازار قیمت‌های نجومی می گوید: با وجود افزایش بی سابقه اقلام مورد نیاز مردم و ثابت ماندن حقوق کارگر و کارمند به ناچار باید دور برخی اقلام لاکچری مانند پسته، فندوق، برگه های خشک میوه را خط کشید.

 

 

«رفیعی» با بیان اینکه مسئولان در رسانه های مختلف تنها حرف از نظارت می زنند و در عمل خبری از نظارت و رصد قیمت و برخورد با متخلفان دیده نمی شود، از مسئولان می خواهد اگر دلشان برای مردم می سوزد هر چند وقت یکبار، اسم یکی از گرانفروشان را در رسانه ها اعلام کنند تا حساب کار دست مابقی فروشنده ها بیاید نه اینکه هر فروشنده به بهانه کیفیت و... اقلام خود را به هر قیمتی به فروش برساند.

 

وی با اشاره به افزایش قیمت‌های چند برابری اقلام مورد نیاز مردم، بیان می کند: این افزایش بی رویه قیمت‌ها باعث شده اقشار متوسط و ضعیف جامعه که درآمد کمتری دارند قادر به خرید آجیل که اصلی‌ترین تنقلات سفره‌ یلداست نباشند.

 

به گفته وی قیمت‌ها با درآمد خانواده‌ها همخوانی ندارد و افزایش قیمت ها باعث عدم توانایی خرید مردم و نارضایتی خانواده می شود تا جایی که کم کم صله رحم و انجام رسم و رسومات نیز به فراموشی سپرده خواهد شد.

 

وی در ادامه گریزی به قیمت یک کیلو گرم انار و هندوانه به عنوان دو میوه مورد نیاز شب یلدا می زند و می گوید: قیمت این میوه ها در هر گوشه از شهر مختلف است. انار از 13 تا 28 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم و هندوانه از 11 تا 26 هزار تومان مختلف است و متأسفانه مسئولان مرتبط هم پاسخ مناسبی برای این بی سامانی ندارند.

 

کاهش توان خرید مردم

یکی از فروشندگان آجیل و خشکبار در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند ضمن تأیید افزایش قیمت ها در آستانه شب یلدا می گوید: در دو هفته گذشته تخم کدو و آفتابگردان درجه یک را به ترتیب کیلویی یکصد و 68 هزار تومان می فروختم در حالی که به تازگی این اقلام را به ترتیب کیلویی 150 و 70 می خرم و با اعمال سود باید به فروش برسد.

 

وی قیمت تخم ژاپنی را در هفته های گذشته به ازای هر کیلوگرم 45 هزار تومان اعلام می کند و می گوید: در حال حاضر همین تخم را کیلویی 90 تا یکصد هزار تومان می خریم.

 

وی با اشاره به کاهش شدید توان خرید مردم می گوید: فروشندگان سود خود را اعمال و اقلام را می فروشند در این بین فقط مردم ضرر می کنند و همین افزایش قیمت ها باعث شده در ایام و اعیاد هر خانوار کمتر از یک کیلو گرم آجیل تهیه کند.

 

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با بیان اینکه تنظیم بازار محصولات کشاورزی، پروتئنی، لبنی و... از ابتدای آذر ماه امسال به سازمان جهاد کشاورزی محول شده است، می گوید: تأمین، توزیع، نظارت و رصد قیمت‌ها و در صورت تخلف تشکیل پرونده و... بر اساس بخشنامه معاون اول رئیس جمهور در حیطه وظایف سازمان جهاد کشاورزی است.

 

«عباس جرجانی» می افزاید: در این راستا 10 بازرس نیز از سازمان صنعت، معدن و تجارت برای همکاری به سازمان جهاد کشاورزی منتقل شدند.

 

به گفته وی چنانچه شهروندان در خصوص تخلفات در حیطه کاری ذکر شده با سامانه 124 تماس بگیرند پس از بررسی برای رسیدگی به کارشناسان جهاد کشاورزی ارجاع می شود.

 

همچنین رئیس شعبه اجرای احکام و رئیس گشت‌های مشترک تعریزات حکومتی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند با بیان اینکه مباحث نظارتی به عهده سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و اصناف است، می گوید: با این وجود اداره تعزیرات به عنوان اهرم کمکی در گشت های مشترک با این ارگان‌ها شرکت می کند.

 

«محمد کشتگر» با اشاره به اجرای طرح گشت مشترک شب یلدا در سراسر استان، می افزاید: این گشت به صورت مشترک در کنار ارگان‌های مرتبط آغاز و تا 30 آذر ماه ادامه دارد.

 

یادآور می‌شود، علی رغم پیگیری‌های فراوان خبرنگار شبستان از مسئولان حوزه‌های مختلف سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، تا لحظه انتشار این گزارش، هیچ از این مسئولان این نهاد حاضر به انجام مصاحبه نشدند.

 

 

 

کد خبر 1128829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha