عدم شناخت بحران تصمیم های غلط و هدررفت منابع مالی را به دنبال دارد

قربانی گفت: فعالان عرصه رسانه قبل از هر چیزی باید به ماهیت بحران پی ببرند چراکه به دلیل عدم شناخت بحران تصمیم های اشتباه اتخاذ شده و منابع مالی به هدر می رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «حسن قربانی» در دوره آموزشی خبرنگاری در حوزه مدیریت بحران که امروز (دوشنبه ۲۹ آذر) در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، بیان کرد: ما در کشوری زندگی می کنیم که سالانه ۱۷۵ زلزله بالای چهار ریشتر در آن رخ می دهد و طی ۲ تا سه دهه اخیر چندین هزار نفر بر اثر سیل جان خود را از دست داده اند.

 

پژوهشگر و مدرس خبرنگاری بحران ادامه داد: فرونشست زمین در ایران به عنوان بحران خاموش بلایی بر سر مزارع، صنایع و مناطق مسکونی می آورد و سرعت فرونشت زمین در ایران ۹۰ برابر کشورهای بحرانی است.

 

وی با اشاره به اهمیت شناخت بحران عنوان کرد: متأسفانه ما شناخت درستی از بحران نداریم و همین امر سبب شده تا در اثر بارندگی و وقوع سیل ۲۵ استان کشور درگیر این مشکل می شوند.

 

قربانی اعلام کرد: فعالان عرصه رسانه قبل از هر چیزی باید به ماهیت بحران پی ببرند چراکه به دلیل عدم شناخت بحران تصمیم های اشتباه اتخاذ شده و منابع مالی به هدر می رود.

 

وی تصریح کرد: بحران حالتی است که به شکل انفجاری وضعیت عادی فرد، گروه، جامعه، سیستم و محیط را به وضعیت خطرناک و تهدیدآمیز تغییر می دهد که مقاومت در برابر آن نیازمند اقدامات غیرمعمول اساسی و فوق العاده است و این حالت فشاری غیرمتعارف و غیرعادی به ارکان و اجزای موجود و اهداف اصلی مجموعه وارد کرده و باعث درهم شکسته شدن ساختارها و هنجارها و بروز آسیب های شدید، خطرناک و حتی در بعضی مواقع جبران ناپذیر می شود.

 

پژوهشگر و مدرس خبرنگاری بحران گفت: ما نباید هر اتفاقی را بحران تلقی کنیم و شناخت بحران سبب می شود تا تصمیم درستی را بگیریم.

 

وی توضیح داد: تغییر وضعیت از حالت عادی به وضعیت غیرعادی و بی ثبات، بروز و نمایش فشار، ایجاد خطر و تهدید ضد ارکان و اجزا و اهداف مجموعه و غافلگیر کردن مدیریت مجموعه و کمبود زمان برای پاسخگویی و مقابله، وجوه مشترک در بحران ها است.

 

قربانی تأکید کرد: علاوه بر بحران های طبیعی، بحران های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هم وجود دارد نظیر بحران پیری و طلاق که خطر آن کمتر از بحران های طبیعی نیست و خطر بالایی دارند و شناخت درستی از بحران در محافل تصمیم گیرنده وجود ندارد.

 

وی در ادامه با اشاره به مراحل مختلف بحران اظهار کرد: بحران دارای مراحلی است که شامل پیش از بحران، حین بحران، پس از بحران و بازگشت به مرحله پیش از بحران می شود.

 

پژوهشگر و مدرس خبرنگاری بحران افزود: خبرنگاران در مراحل مختلف بحران وظایفی را بر عهده دارند به طوری که پیش از بحران باید علائم هشدار بحران را پیدا کرده و تبدیل به اقلام ارتباطی کرده و انتشار و انتقال دهند.

 

وی اضافه کرد: گوشزد کردن وظایف دستگاه های اجرایی به منظور پیشگیری و آمادگی و ارائه راهکارهای پیشگیری از وقوع بحران های ملی و داخلی از دیگر وظایف خبرنگاران در مرحله پیش از بحران است.

 

قربانی بیان کرد: در حین بحران هم خبرنگار باید در محل حضور جدی داشته باشد و شرایط عمومی بحران را توصیف کرده و ارتباط با منابع عملیاتی بحران داشته باشد و اطلاعات مربوط به خسارات مادی و جانی را دریافت کند و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده را داشته باشد.

 

وی خاطر نشان کرد: کشف و اعلام دلایل اولیه بحران، دریافت و انتشار برنامه های مهار بحران و نقد ملایم برنامه های اجرایی و عملیاتی مقابله با بحران از دیگر وظایف خبرنگاران در حین بحران است.

 

پژوهشگر و مدرس خبرنگاری بحران عنوان کرد: ما وقتی شناخت درست از بحران داشته باشیم حقایق را به درستی بیان کرده و نقد منصفانه خواهیم داشت.

 

وی گفت: در مرحله پس از بحران وظایف خبرنگاران شامل برآورد دقیق خسارت و تلفات، کشف و اعلام علل پنهان بحران، بررسی اسناد و مدارک درباره چرایی وقوع بحران، یافتن و معرفی مسببان، عوامل، محرک ها و دلایل بحران، نقد صریح و بررسی عملکرد سازمان ها و دستگاه های دخیل در بحران، ارائه راهکارهای تازه تر برای جلوگیری از تکرار بحران، بررسی تأثیرات اجتماعی و روحی و روانی بحران بر افراد و عناصر محیطی، کنکاش و بررسی برنامه های مدیریت بحران برای ورود به مرحله بازگشت و پیگیری حقوقی و قضایی علل و عوامل بحران می شود.

 

قربانی یادآور شد: در مرحله بازگشت به پیش از بحران هم از جمله وظایف خبرنگاران بررسی و پیگیری برنامه های بازسازی، بررسی نقش دستگاه های اجرایی در روند اجرای برنامه بازسازی، ارزیابی سرعت اجرای برنامه ها، تجزیه و تحلیل و داوری درباره روند بازگشت به پیش از بحران و نقد کلی و بررسی مجدد و رصد برنامه های جلوگیری از تکرار بحران است.

 

کد خبر 1128919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha