بزرگترین بحران بشر امروز، بحران معنویت و کم شدن توجه به عالم معنا است

حجت الاسلام حسینی اراکی با ابراز تأسف از اینکه فتنه های آخرالزمان وجود ما را پر از نگاه های مادی می کند؛ بزرگترین بحران جامعه بشری امروز را بحران معنویت و کم شدن توجه به عالم معنا دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت الاسلام سیدابراهیم اراکی، دوشنبه شب(۲۹ آذر) در مراسم عزاداری و سوگواری ایام فاطمیه در حسینیه ثارالله گفت: کسانی که جانانه و صادقانه دنبال مکتب حضرت زهراسلام الله علیها رفتند با الگوگیری از این بانو به حایگاه های والایی نائل شدند.

 

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه افزود: نمونه آن، شهدا و مرد میدان، شهید حاج قاسم سلیمانی است که جا دارد در هر منبری یاد این عزیزان کنیم و اگر آنان اسوه و چراغ راه ما هستند، باید ببینیم چه در زندگی کردند؛ با بررسی می بینیم که آنان سه پیوند عمیق و ارتباط و اتصال محکم و مستحکم در زندگی ایجاد کردند.

 

 

وی ارتباط با خدا را در رأس این پیوندها دانست و با بیان اینکه آنان با ذره ذره وجودشان و همه ظاهر و باطن با رب العالمین ارتباط پیدا کردند و انسان هایی سراسر ایمان و معنویت شدند؛ اظهار کرد: {برخی}کارهای ما معنویت نیست زیرا اگر کسی هدف گذاری درستی نداشته باشد همین اعمال عبادی برای او حجاب است.

 


حجت الاسلام حسینی اراکی با طرح این موضوع که به طور مثال لفظ صحبت های من مقصد و مقصود نیست که مقصود معنای نهفته در این لفظ است زیرا لفظ نشان بر معنا است و معنا در قلب ما تحول ایجاد می کند؛ تصریح کرد:  همه موجودات عالم لفظ هستند و نشانه ای بر معنای این عالم که آن معنا باطن و حقیقت این عالم است که در قران به «آیات»(سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ ... ۵۳/فصلت) تعبیر می شود.

 

 

وی اظهار کرد: معنای آن حقیقت، خدا است که همه موجودات می خواهند در جمال خود، خدا را به ما معرفی و قلب ما را مشغول به این حقیقت عالم کنند‌ اما عده ای در الفاظ ماندند و مدرک و پول و ... دل آنها را برد.

 

 

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حتماً این نیست که نماز شب بخوانی، آیا شده گاهی گُلی ببینی و گریه کنی؟ مثل شهید چمران؟ فرمایشی از امام علی علیه السلام را یادآور شد که «ما رأیت شیئا الا و رأیت الله قبله و بعده و معه؛ هیچ چیز را ندیدم مگر اینکه قبل و بعد و با آن خدا را دیدم)

 

 

وی با ابراز تأسف از اینکه فتنه های آخرالزمان وجود ما را پر از نگاه های مادی می کند؛ بزرگترین بحران جامعه بشری امروز را بحران معنویت و کم شدن توجه به عالم معنا دانست و گفت: بلای عظیم، دور شدن از خدا است لذا ما باید مدام، عظمت خدا را به وجود خود تلقین کنم.

 

 

حجت الاسلام حسینی اراکی در همین بخش از سخنانش به نامه امام راحل به حاج سیداحمد آقا و توصیه به حدیث نفس در هر شب، اشاره و بیان کرد: امام جمله ای در آن نامه دارند که در حد اعجاز است و می فرماید «پسرم والله این پدر پیرت از روزی که خودش را شناخته از هیچکس و هیچ چیز نترسید جز خدا» و شما دیدید آن زمانی که امام(ره) فرمود آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند، ما حتی سیم خاردار نداشتیم چه برسد به موشک اما امام همه  معادلات سیاسی، فکری و فرهنگی جهان را بر هم زد.

 

 

وی در همین باره ادامه داد: مشاور پوتین کتابی درباره امام نوشته که چند میلیون نفر با آن مسلمان شدند اما ما مانند ماهی داخل آب هستیم{ که قدر نمی داند} و امروز هم همانگونه که شهید سلیمانی در وصیت نامه شان اشاره کردند، غریب تر و مظلوم تر از رهبری نداریم.

 

 

استاد حوزه علمیه در ادامه، راه خشوع را درک عظمت الهی دانست و افزود: یعنی وقتی به نماز می ایستی بدانی در برابر چه کسی ایستادی؛ اگر می خوای معنوی بشوی باید خاشع باشی و اگر می خواهی حماسه آفرین و شجاع و باشی و از غرب و شرق نترسی باید معنوی بشوی و بزرگترین جلوه معنویت هم اخلاص است.

 

 


وی در اهمیت اخلاص با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند اساس شخصیت حاج قاسم معنویت، آخرت گرایی و اخلاص است؛ تأکید کرد: باید در دل خود قابلیتی نشان دهی که خدا این را در دلت بگذارد؛ علامه طباطبایی می گوید به این نتیجه رسیدم خدا در عالم اکسیر اعظم قرار داده که به هر چه بخورد آن را طلا می کند و آن اخلاص است.

 

 

حجت الاسلام حسینی اراکی کارگشا بودن اخلاص را تا آنجا دانست که امام علی علیه السلام فرمودند« اخلص تَنِل؛ اخلاص بورز تا به مقصد برسی» و  بر این اساس، همه رمز و تعالی و زشد این عالم را در اخلاص عنوان کرد و گفت: سردار فتح الله جعفری می گوید: روزی که معارفه حاج قاسم به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه بود، کنار او نشسته بودم؛ از او پرسیدم تو چکار کردی این همه از ما فاصله گرفتی و عزیز شدی و مردم و رهبری و با نماز و بی نماز دوستت دارند؟ چشم او پر از اشک شد و گفت من چیزی ندارم فقط سربازم. به او اصرار کردم؛ گفت ۴۰ ساله کوله پشتی سربازی ام بر پشتم است و همه تلاشم این بوده دو چیز را زمین نگذارم توکل بر خدا و اخلاص را.

 

 

وی در خطاب به جوانان تأکید کرد: با همین یک جمله عملیات معنوی و با خدا معامله کن.

 

 

استاد حوزه علمیه در پایان با توصیه به مطالعه کتاب «فاطمة الزهراء؛ وتر فی غمد» از سلیمان کتانی، نویسنده مسیحی که درباره حضرت زهرا سلام الله علیها نوشته شده و به فارسی هم ترجمه دارد؛ تصریح کرد: کتانی می گوید از نظر من قهرمان عالم زنی است به نام فاطمه که نه ترسید و نه ناامید شد و نه ساکت ماند لذا رکن امامت و نبوت و ولایت است.

 

 

 

کد خبر 1129046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha