واکنش امام جمعه چالوس به واگذاری مجوز فعالیت معدنی در جاده تهران  ـ شمال

امام جمعه جدید چالوس به موضوع واگذاری مجوز فعالیت معدنی در اراضی حفاظتی ۹۰ درجه‌ای کوهستان همجوار در آزادراه تهران ـ شمال، واکنش نشان داد و از مراجع قضایی و کشوری خواست که مانع این فعالیت غیرقانونی شوند.

حجت‌الاسلام سید داود موسوی امام جمعه جدید چالوس در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزارى شبستان در مورد واگذاری مجوز فعالیت معدنی در اراضی حفاظتی ۹۰ درجه‌ای کوهستان همجوار در آزادراه تهران ـ شمال،  گفت:  این واگذاری را به نفع جامعه و مردم نیست،  متاسفانه بخشی  از یک کوهستان، حوالی قطعه 4 آزادراه تهران ـ شمال، در نقطه خروجی به سمت شهرستان چالوس که محل تردد تعداد زیادی مسافر است، به یک شرکت معدن کاوی  واگذار شده که خلاف مصالح کشور و نظام است.

 

 

وی به نگرانی از مخاطرات احتمالی ساخت این معدن اشاره کرد و افزود: چند روز پیش  تعدادی از مردم و اعضای شورای اسلامی و دهیاری و معتمدین روستاهای «جنس» و «آزارک» مرزن آباد چالوس در کنار تشکل‌های زیست محیطی به بهانه گرامیداشت روز حفاظت از خاک با غرس چند نهال به صورت نمادین خواستار جلوگیری از واگذاری ۵۰ تا ۲۰۰هکتار از اراضی حفاظتی ۹۰ درجه‌ای کوهستان همجوار آزاد راه به بهره برداری یکسویه معدن کار شدند، اما متاسفانه این مشکل همچنان پابرجاست.

 

حجت‌الاسلام موسوی به بررسی‌های به عمل آمده و بازدید میدانی کارشناسان از این محل اشاره کرد و یادآور شد: محدوده مورد نظر به دلایل متعددی از جمله ساختار زمین‌شناسی منطقه، وضعیت توپوگرافی آن محدوده، مشرف بودن آن از نظر ارتفاعی و شیب تند آن به محور آزادراه و تهدیدات ناشی از هرگونه فعالیت اجرایی و معدنی در آن پهنه، ضمن ایجاد خطر ناامنی ترددی موجب آسیب به وضعیت پایداری شیروانی‌های سنگی خواهد شد و باید مانع فعالیت این معدن شد.

 

 

وی از مسئولان قضایی و کشور خواست با توجه به موارد اشاره شده از هرگونه دستکاری در محدوده مورد نظر و فعالیتی در آن محدوده خودداری شود و در ادامه تاکید کرد: باید از صدور هرگونه مجوز فعالیت معدن در این منطقه جلوگیری شود.

 

 

امام جمعه چالوس، خواستار تجدید نظر در خصوص پروانه واگذاری معدن در حاشیه غربی منطقه 4 آزاد راه تهران شمال شد و خاطرنشان کرد: در محدوده پل زغال تا دوراهی طویر از توابع بخش مرزن آباد چندین

 

معدن شن و ماسه موجود است، از سوی دیگر به دلیل ساختار زمین شناسی منطقه و وضعیت توپوگرافی و مشرف بودن آن از نظر ارتفاع و شیب تند آن به محور آزاد راه موجب خطرات جانی و مالی و آسیب رسانی و ایجاد ناپایداری ترانشه های ناشی از بهر برداری معدن مورد نظر می شود.

 

 

وی به واکنش اخیر خود در خطبه‌های نماز جمعه در خصوص صدور مجوز فعالیت معدن در این منطقه اشاره کرد و افزود: این معدن متعلق به یکی از بانوان است که همسر آن از افراد صاحب نفوذ به شمار می آید، باوجود پیگیری های صورت گرفته و مخالفت‌های مسئولان استانی و شهرستانی، اما همچنان این فرد به وسیله رانت همسرش، این معدن را به راه انداخته و پاسخگوی هیچ کسی نیست، بنابراین از مراجع قضایی و کشوری درخواست داریم که به صورت جدی مانع فعالیت این معدن شوند.

 

 

گفتنی است، کوهی که معدن کاران  برای برداشت در چالوس انتخاب کرده‌اند، دارای شیب 90 درجه‌ای است، که هر لحظه امکان دارد این کوه کاملا به سمت جاده ریزش پیدا کند. برخی بارندگی روزهای اخیر در این منطقه باعث ریزش کوه شد و چندین خودرو  را روانه رودخانه کرد.

کد خبر 1129131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha