تب قیمت ها، گوی بلندی را از شب یلدا ربود

یلدا، شبی است که مردم با برگزاری جشن و شادی، بلندترین شب سال را گرامی می دارند اما این روزها تب قیمت ها نه تنها مردم را به برگزاری جشن یلدا خانوادگی راغب نکرده بلکه در دل آرزو می کنند کاش شب یلدایی نبود تا شرمنده خانواده نشوند.

«خبرگزاری شبستان _ خراسان شمالی؛ در ایستگاه خط واحد میدان شهید بجنورد منتظر آمدن اتوبوس است و با وجود اینکه دختر پنج شش ساله‌اش گریه کنان دست او را می کشد، بی تفاوت فقط به عابران خیابان خیره شده؛ شکلاتی را که برای مواقع اُفت قند در کیفم گذاشته ام را به کودک تعارف می کنم اما با عصبانیت پرت می کند و همچنان گریه و زاری دارد. مادر کودک بدون هیچ تذکری به دخترش، از من عذرخواهی می کند و وقتی چشم در چشم می شویم، آشنا می آییم.

 

همکلاسی! با کمی سوال و جواب به مدرسه مشترک و کلاس مشترک در دوران ابتدایی می رسیم، بعد از کمی گپ و گفت دلیل گریه دخترش را می پرسم که با شرم خاصی که تلاش می کرد نگاهش در چشمانم نیفتد، می گوید: شوهرم چندماهی ست بیکار شده و وضع مالی کمی نامساعد است اما دخترم هنوز کوچک است و درکی از این مسائل ندارد و پا در یک کفش، می خواهد آجیل، میوه، کیک و حتی آناناس برای یلدا خریداری کنیم.

 

«رعنا» هرچند نوسان قیمت ها را سرسام آور و نبود نظارت ها را دردآور توصیف می کند، اما فضای مجازی را بلای جان می داند و می گوید: سفره های رنگین تزئین شده در فضای مجازی، ما را بیچاره کرده و دخترم گمان می کند شب یلدا باید حتما با همین سبک و سیاق برگزار شود، چیزی که نه در توان من و نه در توان خیلی از خانواده هاست.

 

این قصه هرچند تلخ، اما واقعی است، گذری در خیابان و دقت در قیمت میوه، آجیل و شیرینی، نشان می دهد تب قیمت ها هرچه به شب یلدا نزدیک می شود، بالا می رود و در این شرایط سخت اقتصادی، خرید هرچند اندک هم، از توان مردم خارج است.

 

قیمت بالای 300 هزار تومان آجیل، چشمان هر رهگذری را گرد می کند و کمتر آجیل فروشی را می بینیم که چند مشتری داشته باشد و اگر حتی مشتری وارد مغازه ای شود، به خرید چندصد گرم تخمه و نخود و بادام زمینی اکتفا می کند و اصلا سراغ آجیلی به نام پسته و بادام هندی نمی رود.

 

یکی از آجیل فروشان خیابان طالقانی بجنورد با بیان اینکه درصد کمی به قیمت آجیل ها اضافه شده، می گوید: پس از شیوع کرونا به دلیل مسائل بهداشتی و بعد از آن به دلایل کمبود توان اقتصادی مردم، فروش ما بسیار اندک شد.

 

وی درباره خرید مردم برای شب یلدا می گوید: اصلا فروش خوبی نداریم و البته به مردم حق می دهیم با این درآمدها بتوانند از عهده آجیل و شیرینی شب یلدا بر بیایند و اگر هم مشتری داشته باشیم، مجموع خرید فرد به یک کیلو هم نمی رسد.

 

آجیل فروش جوان مرکز شهر ادامه می دهد: در روزهای نزدیک به یلدا بارها مشتری آمده و خرید کرده و وقتی جمع هزینه ها را شنیده، با چهره ای سرخ و مملو از شرم، مجبور شده بخشی از خرید را از سبد خود حذف کند و کاری هم از دست ما برنمی آید و فقط شرمگین می شویم.

 

«پسته و بادام و فندق که این روزها کالای لاکچری به شمار می رود، خرید میوه هم از توان مردم خارج شده» این جمله ایست که بانوی در حال خرید کشمش از آجیل فروشی می گوید و ادامه می دهد: امروز با پسرم به میدان تره بار رفته ام اما دریغ از خرید یک کیلو میوه!

 

این بانوی میانسال بیان می کند: با انار کیلویی 20 هزار تومان و پرتقال کیلویی 12 هزار تومان آنهم نه چندان درجه یک، چطور می توان یلدا را جشن گرفت؟ برای زنی همچون من که سرپرست خانواده هستم، با داشتن عروس و داماد و نوه، حتی خرید دانه ای میوه برای هر نفر هم سخت است چه برسد خرید آجیل و ...   

 

«کاش شب یلدایی نبود» را تازه دامادی می گوید که در شیرینی فروشی در حال سفارش کیک و شیرینی برای چِله برون عروس است و آنطور که در حال درد و دل است، حقوق کامل یک ماه خود را برای این مناسبت هزینه کرده است.

 

خیابان گردی ما در دو شب منتهی به شب یلدا و گپ و گفت دوستانه با مردم نشان می دهد بلندی قیمت ها از بلندی یلدا محسوس تر و ملموس تر است و با وجود اعلام مسئولان در امر نظارت بر بازار اما آنچنان که باید و شاید نظارت کاملی حکم فرما نیست و نرخ نوسان قیمت ها در روزهای نزدیک به یلدا بیشتر و بیشتر می شود.

 

در روزهای گذشته اخبار بسیاری در خصوص عدم افزایش قیمت ها منتشر شد از جمله «امید فیروزه» رئیس اتحادیه میوه و تره بار خراسان شمالی اعلام کرده بود: میوه مورد نیاز و تقاضای مردم برای شب یلدا در بازار وجود دارد و قیمت ها هم نسبت به سه هفته پیش تا 10 درصد کاهش داشته است.

 

وی قیمت سیب را هشت تا ۱۵ هزار تومان، انار ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار تومان، کدو چهار تا ۶ هزار تومان، چغندرقند سه تا پنج هزار تومان و هندوانه را پنج تا ۱۰ هزار تومان در عمده فروشی ها اعلام کرده بود.

 

«علی رحمتی»  رییس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان بجنورد هم هرچند از افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت شیرینی در بجنورد خبر داده بود اما تأکید کرده قیمت شیرینی برای شب یلدا افزایش ندارد و با این تخلف برخورد می شود.

 

وی قیمت هر کیلوگرم شیرینی زبان، دانمارکی، کره ای و پاپیونی درجه یک را ۴۵ هزار تومان و درجه دو را ۴۲ هزار تومان، شیرینی تر (خامه ای) درجه یک ۵۷ هزار تومان و درجه دو را ۵۲ هزار تومان و هر کیلوگرم کیک را هم ۵۲ هزار تا ۵۷ هزار تومان اعلام کرده بود اما مشاهدات ما ارقامی بیش از این را نشان می داد.

 

 

کد خبر 1129201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha