ذکر قلبی لازم است تا سلوک حقیقی صورت بگیرد

آیت الله کمیلی خراسانی گفت: ذکر قلبی لازم است تا سلوک حقیقی صورت بگیرد و نماز قلبی نیز از مصادیق ذکر قلبی است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛‌ پنجمین جلسه درس اخلاق آیت الله کمیلی خراسانی با حضور شاگردان و علاقمندان آشنایی به معارف اسلامی در مسجد سلماسی قم برگزار شد. آیت الله کمیلی خراسانی با توجه به بیانات حضرت امام خمینی (ره) در کتاب شریف آداب الصلاه به تشریح مراتب مقامات اهل سلوک‏ پرداخت و گفت: ‏‏ مرتبۀ اول «علم» است. ولی باید مواظب باشیم تا این علم، حجاب اکبر نشود. این همه دروس نظری و مرسوم را باید مراقبت لحظه ای کنید تا دچار عجب و خودبینی نشوید.

 

آیت الله کمیلی خراسانی افزود: در مقام دوم آنچه را عقل با قوّت برهان و سلوک علمی ادراک‏‎ ‎‏کرده با قلم عقل به صفحۀ قلب بنگارد و باید حقیقت ذلت در عبودیّت و عزّ ربوبیّت را به‏‎ ‎‏قلب برساند. مقام سوّم، مقام «اطمینان و طمأنینۀ نفس» است که در حقیقتْ مرتبۀ‏‎ ‎‏کاملۀ ایمان است. خداوند به ابراهیم فرمود: ‏‏اَوَلَم تُؤمِنْ؟ و ابراهیم بیان کرد:َ بله ایمان دارم ولی می خواهم مطمئن شوم.‏‎ ‏‏مقام چهارم، مقام شهود است که باید نور الهی و تجلّی الاهی را مشاهده کنید و تجلّیات اسمی و صفاتی را باید ببیند.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: باید مراقب باشید تا دچار مکر نشوید و هر یک از این مقامات را استدراجی است خاصّ به خود که سالک را در‏‎ ‎‏آن هلاکت عظیم است، آنچه مهم است و حوزه را نجات می دهد عرفان عملی ست نه عرفان نظری یا درس ها و قیل وقال های رسمی و حرفه ای اخلاق؛

 

این استاد اخلاق و عرفان عملی خاطر نشان کرد: حضرت فاطمه سلام الله علیها هنگامی که به عبادت می­ایستاد، بدنش از ترس مقام خداوند می­لرزید و با تمام وجود به عبادت روی می­آورد و موجب فخر خداوند بر فرشتگان بود، نقل است که حضرت از خوف خداوند در نماز نفس نفس می­زد. حتی در روایات داریم که از بسیار نماز خواندن پاهایشان ورم کرده بود.

 

وی گفت: ذکر قلبی لازم است تا سلوک حقیقی صورت بگیرد و نماز قلبی نیز از مصادیق ذکر قلبی است.

کد خبر 1129261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha