از ضرورت ورود اعتاب به فعالیت های اجتماعی تا لزوم ایجاد ساختار پدافند غیرعامل در آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر لزوم ایجاد ساختار پدافند غیرعامل در آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه، بکارگیری نظام پدافند زیستی در اماکن مقدس را ضروری دانست.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین مروی در پنجمین اجلاسیه آستان های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی گفت: تفرقه انگیزی که در خلال یکی از نمازهای جمعه و توسط یک امام جمعه نااهل اهل سنت بیان شد را محکوم می کنم.

 

تولیت آستان قدس رضوی افزود: در چنین شرایط و موقعیتی بیان سخنان تحریک آمیز و سخیف و برخلاف اصول دین و آیات قرآن شریف ذهن هر انسان آگاهی را به این سمت می کشاند که این آتش پراکنی ها از سوی دشمن ساخته شده و آنها به دنبال تفرقه در جامعه اسلامی هستند. وی با بیان اینکه دولت استعمارگر انگلیس در ایجاد تفرقه سابقه طولانی دارد، گفت: از علمای روشن بین و واقع بین و متعهد اهل سنت که این سخنان سخیف را محکوم کردند، تشکر می کنم.

 

 

حجت الاسلام والمسلمین مروی با اشاره به آیه ای از قرآن گفت: این سخنان سخیف غصه ما را در ایام فاطمیه دوچندان کرده است. وی با اشاره به گزارشات ارایه شده در اجلاسیه امروز گفت: به تعبیر رهبر انقلاب که مورد عنایت اهل بیت و انوار ملکوتی برای هدایت جامعه استفاده خواهیم کرد؛ همان طور که امامان عظیم الشان در زمان حیات ظاهری منشأ نور و هدایت و برکت و آرامش جامعه به سوی سعادت بودند، امروز نیز از فیض وجود ایشان بهره مند می شویم.

 

تولیت آستان مقدس رضوی با بیان اینکه آستان ها می تونند در احیای سنت های اصیل و فراموش شده و یا کمرنگ شده تلاش کنند، گفت: سنت های ارزشمندی مانند جلسات قرائت قرآن خانگی انجمن های قرآنی را پیگیری کنند. همچنین برگزاری روضه های خانگی که امری بسیار ارزشمند بوده است، می تواند در تقویت فرهنگ قرآنی در جامعه موثر باشد.

 

وی با بیان اینکه آستان های مقدس باید در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و انقلابی وحدت رویه و هماهنگی داشته باشند، خاطرنشان کرد: در زمان شیوع کرونا شاهد هماهنگی ها و اقدامات موثری از سوی بقاع متبرکه و اعتاب بودیم که این وحدت رویه را باید به بخش های دیگر تسری دهیم. تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه در بخش زائر و توجه به آنها اقدامات خوبی انجام شده است، خاطرنشان کرد: ما از موضوع مجاوران حرم غافل شده ایم و در این بخش کم کاری شده است و باید در این حوزه نیز طرح ها و برنامه هایی داشته باشیم.

 

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم زائر را تحت تاثیر فرهنگ ائمه قرار دهیم اول باید مجاوران را تحت تاثیر فرهنگ ائمه تربیت کنیم، ادامه داد: در حوزه های اجتماعی باید فعال شویم. تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: تاسیس بیمارستان، آزادی زندانیان و سایر فعالیت های اجتماعی باید توسط اعتاب انجام شود و به صورت فعال تر در حوزه مسایل اجتماعی ورود کنیم.

 

 

بنابراین گزارش، حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان در پنجمین اجلاسیه آستان های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی  گفت: در شرایط حساس فعلی دشمن بر دو محور اقتصاد و معیشت مردم و فرهنگ متمرکز شده است.

 

تولیت مسجد مقدس جمکران با اشاره به نقش اعتاب و مراکز دینی در عرصه فرهنگی کشور گفت: پیشنهاد می کنم در راستای عمل به رهنمودهای اسلام ناب، بهره گیری از ظرفیت قرآن و عترت اهل بیت (ع) در دستور کار قرار گیرد.وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه قرآن گفت: برای حفظ قرآن در سال های گذشته اقداماتی انجام شده است اما انتظار داریم در این زمینه به عدد میلیونی برسیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان تاکید کرد: برای فراگیر شدن حفظ قرآن باید روی آیات منتخب متمرکز شویم و به مسئله معنا و مفهوم که برای عموم مردم قابل درک باشد، بپردازیم و همچنین آیاتی که در زندگی روزمره کارکرد دارند، مورد توجه قرار بگیرد.

 

تولیت مسجد مقدس جمکران ادامه داد: با این رویکرد می توانیم میلیون ها نفر را در حوزه قرآنی پرورش دهیم.وی با بیان اینکه در خصوص زیارت اعتاب مقدسه کارهای زیادی انجام شده است، گفت: مسئله زیارت یکی از راهبردهای موثر در تبیین عقاید دینی و مذهبی است.

 

تولیت مسجد مقدس جمکران تاکید کرد: در مسجد جمکران و حرم امام رضا (ع) و اماکن متبرکه به دلیل جاذبه ای که اهل بیت دارند، شاهد حضور زائران زیادی هستیم که این فضا می تواند زمینه تربیت و ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) را فراهم کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان با بیان اینکه بهرین پایگاه و جایگاه برای تحکیم و ترویج مبانی دینی و مسایل اخلاقی اماکن متبرکه هستند، افزود: ما صدها میلیون عاشق و زائر اهل بیت داریم که باید از این ظرفیت برای حضور مردم در اماکن مذهبی استفاده کنیم و روی توریسم مذهبی سرمایه گذاری کنیم.

 

 

 

آیت الله سید محمد سعیدی در پنجمین اجلاسیه آستان های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی با اشاره به سخنان اهانت آمیز یکی از ائمه جمعه اهل سنت گفت: پیشنهاد می کنم در بیانیه اجلاس آستان های مقدس به طور منطقی، مدبرانه و با حفظ اصل وحدت به آنچه که به عنوان شبهه ایراد شده، پاسخ داده شود و عزت مندانه از مواضع شیعه یاد شود.

 

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) افزود: با توجه به سخنانی که از ائمه اطهار (ع) در خصوص شهر مقدس قم یاد شد، این اجلاسیه می تواند در خصوص ویژگی شهر مقدس قم موضع گیری کند.

 

وی تصریح کرد: در بیانیه اجلاسیه پنجم باید رسما اعلام شود که شهر مقدس قم باید به عنوان شهر مورد عنایت اهل بیت، مرکز انقلاب اسلامی و حوزه های علمیه حفظ شود.

 

آیت الله سعیدی با اشاره به اقدامات دولت در راستای تحقق منویات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب گفت: در این راستا باید گام های موثری برای احیای آستان های مقدس برداشته شود.

 

آزادی زندانیان یکی از ظرفیت های بقاع متبرکه است/ حدود شش میلیون زائر حج عمره داریم  

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب در پنجمین اجلاسیه آستان های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی گفت: از زمان شیوع کرونا تاکنون حج و عتبات عالیات تعطیل بوده است اما این به معنای آن نیست که سازمان حج و زیارت فعالیتی در این زمینه نداشته است.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به ثبت نام زائران در سال 99 افزود: در سال 99 آموزش ها و برنامه های ویژه زائران برگزار کرده ایم که در صورت برگزاری حج در سال 1401 این برنامه ها مجدد تکرار می شود.

 

وی با بیان اینکه محور جلسات انس با قرآن قرار گرفته است، افزود: در استان های بزرگ برنامه تجدید صلاه و انس با قرآن برگزار می شود و یا برنامه ریزی شده است که برگزار شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین نواب بیان کرد: پس از بهبود وضعیت و کاهش میزان شیوع کرونا چهار هزار زائر به عتبات عالیات مشرف شده اند.

 

وی با بیان اینکه مقدمات سخنرانی در حرم امام حسین (ع) فراهم شده است، گفت: تعداد سالن در کربلا و نجف ایجاد شده و می خواهیم این مقدمات را در حرم حضرت ابوالفضل (ع) نیز انجام دهیم.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه ساعاتی از شبانه روز خیمه گاه ها در عتبات عالیات در اختیار کشور ایران است، گفت: قرائت سوره فجر یکی از برنامه هایی است که می خواهیم در حرم امام حسین (ع) اجرایی کنیم.

 

وی با اشاره به برنامه ریزی برای فراهم کردن مقدمات انجام سفر زمینی به عتبات عالیات گفت: دولت عراق در این زمینه سخت گیری هایی دارد که در حال پیگیری آن هستیم.

 

وی با بیان اینکه راه اندازی سفر حرمین سوریه در حال انجام است، گفت: پنج میلیون و 805 هزار نفر فیش عمره دارند که با توجه به منابع ارزی کشور بعید می دانم این موضوع اجرایی شود. با این وجود درخواست سفر عمره را تقدیم کرده ایم.

 

حجت الاسلام والمسلمین نواب خاطرنشان کرد: ایجاد صلح و سازش بین افراد و آزاد کردن زندانیان یکی از کارکردهای اماکن زیارتی است.

 

وی همچنین به برنامه هفت شهر عشق در حرم حضرت امام رضا (ع) اشاره کرد و گفت: مقدمات اجرایی شدن این برنامه انجام شده و قرار است سالنی به آن اختصاص یابد تا در قالب این برنامه توضیحاتی درباره سامرا، نجف و کربلا ارایه شود. 

 

 

بنابراین گزارش،‌ حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی در پنجمین اجلاسیه آستان های مقدس و بقاع متبرک ایران‌اسلامی گفت: بخشی از آثار و برکات اعتاب مقدسه کشور در حوزه اجتماعی قرار دارد. این اماکن متبرکه به دلیل وجود امام معصوم یا امامزادگان و بزرگان نقش معنوی و آثار روحی فراوانی در بین مردم ایجاد می کند.

 

معاون فرهنگی قوه قضاییه افزود: در فرهنگ ما پیوند حول محور ولایت بسیار برجسته است و اولیای خدا همیشه نقطه اتصال مردم با خدا و پیوند خود مومنان با یکدیگر  ونیز نقطه وحدت و گردهم امدن مومنان با هم بوده اند. 

 

وی با بیان اینکه این مسئله هم در حال حیات و هم در حال ممات اولیای الهی مشاهده می شود، خاطرنشان کرد: افرادی که متولیان امور بقاع متبرکه هستند می توانند این نقش را به فعلیت بیشتری برسانند. متولیان این امر می توانند با برنامه هایی که در اعتاب مقدسه دارند، پیوند خوبی میان افرادی که پیوندشان گسسته و یا سست شده است ایجاد کنند . 

 

حجت الاسلام والمسلمین صادقی تاکید کرد: جامعه ما دچار تنش های زیادی شده است که موجبات ایجاد گسست میان مردم را ایجاد می کند و واقعیت این است که هنوز نتوانسته ایم از ظزفیت بقاع متبرکه در این زمینه استفاده کنیم. 

معاون قوه قضاییه ادامه داد: در این راستا مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه اولین تفاهم خود با را با آستان قدس رضوی منعقد کرد تا بتوان از این ظرفیت عظیم برای حل اختلافات مردم استقاده کرد. وی گفت: آستان های دیگر نیز می توانند از این تفاهم نامه استفاده کرده و چنین برنامه هایی را در دستور کار خود قزار دهند. در این راستا خادمانی تعریف می شوند که ماموریت اصلی ان ها ایجاد صلح و سازش میان مردم است. ما باید بتوانیم زیر چتر ولایت اهل بیت(ع) مردم را به هم پیوند دهیم.

 

 

سردار «غلامرضا جلالی» در پنجمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی اظهار داشت: در موضوع پدافند غیرعامل، مقام معظم رهبری همواره به این موارد تاکید جدی دارند که هرچه می‌گذرد بر اهمیت موضوع پدافند غیرعامل و پیچیدگی تهدیدات اضافه می‎شود که این امر اتخاذ یک رویکرد علمی و دانشی را در مواجهه با این تهدیدات می‌طلبد. نکته دیگر مورد تاکید ایشان این است که موضوع پدافند غیرعامل باید در همه مراکز کشور چه نظامی و چه غیرنظامی مورد توجه جدی قرار گیرد.
وظیفه سازمان پدافند غیرعامل؛ حصول اطمینان از آمادگی کشور در برابر تهدیدات

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در موضوع پدافند غیرعامل با مولفه‌هایی همچون حفاظت از دارایی‌ها، مقابله با تهدیدات، احصای آسیب پذیری‌ها و مخاطرات و پیش بینی آمادگی برای مقابله و مواجهه با بحرانها و شرایط سروکار داریم، تصریح کرد: از همین یکی از مواردی که مقام معظم رهبری به ما در سازمان پدافند غیرعامل کشور تاکید کرده‌اند حصول اطمینان از آمادگی کشور در برابر تهدیدات است.


وی با بیان اینکه دارایی‎ها نیز به دو دسته فیزیکی مانند اماکن، تاسیسات و تجهیزات و  معنوی همچون منابع انسانی، باورها، اعتقادات، نمادها، پرستیژ ملی و ... تقسیم می‌شوند، توضیح داد: بخشی از این دارایی‌ها نیز مانند پول، جزو دارایی‌های فیزیکی بوده که به سایبری تبدیل شده اند. یک سری از دارایی نیز دارایی های ترکیبی است.

سردار جلالی ادامه داد: ما در آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه نیز دو دسته دارایی داریم. یکی دارایی های فیزیکی مانند ابنیه که هم فیزیکی است و هم ارزش معنوی دارد و دیگری دارایی معنوی که زوار و مردمی هستند که برای زیارت به این اماکن مقدس مشرف می شوند.

استراتژی مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه در بحث تهدیدات نیز باید گفت که آمریکا و رژیم صهیونیستی یک استراتژی و تقسیم کار مشترک را علیه ایران اسلامی در دستور کار قرار داده‌اند، تصریح کرد: این استراتژی در سه کلمه؛ فشار همه جانبه ، فشار حداکثری و فشار مادون جنگ نظامی خلاصه می شود. همه جانبه بودن تهدیدات یعنی دشمن در همه عرصه‌ها که قابلیت دارد، علیه کشور ما اقدام می‌کند. حداکثری یعنی هرچه توان دارد به کار می‌گیرد. مادون جنگ هم به قدرت بازدارندگی ما برمی‌گردد چرا که سبب شده دشمن در حوزه جنگ نظامی از اقدام علیه ما بپرهیزد.

سردار جلالی ادامه داد: این استراتژی با خود جنگی پیچیده و ترکیبی را به همراه دارد که مبتنی بر مولفه‌هایی است که در آن دشمن از قابلیت‌ها و برتری‌های خود علیه نقاط ضعف و آسیب پذیری‌های ما بهره می برد. در این جنگ ترکیبی؛ نخستین محور، مردم هستند. به عبارتی دشمن از ابزارهای خود برای اثرگذاری بر مردم استفاده می‌‎کند تا با روش‌های پیچیده و شناختی، آنها را دچار یاس و ناامیدی و سرخوردگی کند. سایر مولفه های این جنگ نیز همچون "هدف قراردادن زیرساختهای حساس، حیاتی و مهم" (با هدف اختلال در ارائه خدمات)، "رسانه" و "فضای سایبری" نیز هر کدام اهداف خود را به نوعی برای اثرگذاری بر مردم، تنظیم کرده‌اند. تا از این طریق با کمترین هزینه، بیشتر پیروزی نصیب دشمن شود. برای نمونه در مسئله حمله سایبری به سامانه توزیع سوخت، سناریوی دشمن دقیقا بر همین اساس برنامه‌ریزی شده بود که خوشبختانه با اقدام سریع و به موقع دستگاه های اجرایی و هوشیاری مردم و اقدام خوب رسانه ملی، این تهدید خنثی شد.

لزوم ایجاد ساختار پدافند غیرعامل در آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در مراکز مذهبی و مترکه نیز شاهد برخی آسیب پذیری‌ها هستیم، متذکر شد: مهمترین اقدامات در این زمینه باید مبتنی بر صیانت از مردم در برابر زمینه‎های مختلف تهدید از جمله تهدیدات زیستی و بیولوژیک باشد که نمونه بارز آن را در مسئله شیوع ویروس کرونا شاهد بودیم. 


سردار جلالی با بیان اینکه بر اساس تدابیر مقام معظم رهبری و همچنین قانون، همه دستگاه ها باید از یک ساختار پدافند غیرعامل برخوردار باشند تصریح کرد: با توجه به آنچه در شرح تهدیدات گفته شد، آستان های مقدس و بقاع متبرکه نیز از این امر مستثنی نیستند. کما اینکه در آستان قدس رضوی این اقدام انجام شده و ثمرات و نتایج بسیار خوبی را نیز در این زمینه شاهد بوده‌ایم. 

وی تصریح کرد: وظیفه ساختارهای پدافند غیرعامل در آستان های مقدس و بقاع متبرکه، بررسی و احصا تهدیدات، آسیب پذیری‌ها، مخاطرات و ریسک آنها نسبت به مردم و زائران و انجام اقدامات لازم جهت برطرف کردن آن است. از همین رو اماکن مقدس باید دو دسته برنامه داشته باشند. یکی زیرساختی از جنس پیشگیری، توسعه و اصلاح برنامه‌ها و دیگری عملیاتی برای انجام اقدامات در حین بروز حادثه و تهدید. در واقع هر یک از این اماکن مقدس نیازمند فرمانده میدانی است تا در صورت بروز حوادث نسبت به مدیریت، کنترل و هدایت اقدامات، تدابیر لازم را اتخاذ کند.

اهمیت بکارگیری نظام پدافند زیستی در اماکن مقدس
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: اماکن مقدس باید مجهز به نظامات بهداشتی و پدافند زیستی مخصوص به خود به منظور کنترل، پایش و نظارت بر امور بهداشتی در مورد اماکن و زائران باشند. تا ضمن انجام اقدامات مقتضی، تدابیر لازم را برای برطرف کردن اشکالات، آموزش کارکنان، زائران و ... انجام دهند.


وی تصریح کرد: نکته دیگر، در نظر گرفتن چند منظورگی کارکرد در طرح‌های توسعه آستان های مقدس و بقاع متبرکه است. چرا که این اماکن در هنگام بروز حوادث و تهدیدات و شرایط اضطراری ملجا مردم هستند و بنابراین باید از قابلیت و ظرفیت برای اسکان و نگهداری مردم در چنین شرایطی، برخوردار باشند. 


رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: در کنار تشکیل ساختار پدافند غیرعامل در آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه، باید سالی یک یا دو مرتبه، نسبت به برگزاری رزمایش برای تمرین اقدامات مبتنی بر پدافند غیرعامل اقدام شود. 


وی متذکر شد: با توجه به نظام آمادگی و رزمایش دستگاه‌های اجرایی در برابر تهدیدات، سازمان پدافند غیرعامل کشور، آمادگی دارد در زمینه برگزاری رزمایش های پدافند غیرعامل با آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه نهایت همکاری و مشارکت را داشته باشد.

 

لازم به ذکر است در پایان مراسم حجت الاسلام دکتر ذوالفقاری معاون بین الملل سازمان علمی فرهنگی آستان قدس بیانیه پایانی پنجمین اجلاسیه آستان های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی را قرائت کرد.

 

گفتنی است، پنجمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی امروز چهارشنبه ۲۴ آذرماه با حضور، سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، حجت الاسلام و المسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی، حجت الاسلام و المسلمین سعیدی تولیت حرم حضرت معصومه (س)، حجت الاسلام کلانتری تولیت آستان حضرت احمد بن موسی الکاظم (شاهچراغ)، حجت الاسلام نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، حجت الاسلام رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران و حجت الاسلام خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به میزبانی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار شد.

کد خبر 1129380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha