چالش جدی قاری یزدی  در طلیعه شب دوم مسابقات قرآن/علت کمبود نفس قاریان در مسابقات چیست؟

همزمان با آغاز شب دوم چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم برخورداری قاری جوان خطه یزد به تلاوت آیاتی از قرآن کریم پرداخت که از لحاظ قرعه و نفس با چالش جدی مواجه شد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ شب دوم بزرگترین رویداد قرآنی جمهوری اسلامی ایران در قالب چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری حفظ قرائت و ترتیل قرآن کریم با حضور ۲۰۰ نفر از نخبگان عرصه قرآن کریم برگزار شد.

 این رقابت‌ها با اجرای مجری سید وحید مرتضوی، مجری شبکه قرآن و معارف سیما  از شبکه ۸ سیما به صورت زنده پخش می‌شود همچنین علاقمندان برای شنیدن نحوه تلاوت قاریان و حافظان قرآن کریم می توانند از طریق شبکه رادیویی قرآن چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم را دنبال کنند.

 

بنابر این گزارش  طلیعه شب دوم مسابقات سراسری قرآن کریم در ایستگاه چهل و چهارم با تلاوت قاری برجسته و جوان کشور محمد برخورداری، از خطه یزد آغاز شد این قاری جوان دانشجوی سال آخر رشته دندانپزشکی و دارای رتبه های برتر در مسابقات قرآن وزارت بهداشت درمان با حضور پزشکی و جشنواره ملی وزارت علوم تحقیقات و فناوری است.

 

 این قاری هم وطن با تلاوت صفحه ۴۲۵ از مصحف شریف  تلاوت آیات ۵۱ تا ۵۴  سوره مبارکه احزاب پرداخت. طبق روال چینش الحان قاریان قرآن آیات ابتدایی با نغمه بیات در گام دو صدا آغاز شد یکی از نقاط قوت صدای این قاری برجسته انعطاف زیاد و تحریر های ریز برای پردازش لحنی و جذابیت آن  است.

 

 اما با توجه به آنکه اغلب در مسابقات سراسری قرآن کریم از  قرعه های سخت  طولانی استفاده می‌شود این قاری یزدی با توجه به فضای اضطراب مسابقات با چالش کمبود نفس مواجه شد و بعضی از قطعات را طوری وقف و ابتدا کرد که می‌تواند از لحاظ آیین‌نامه‌ای موجب کسر امتیاز شود.

 

از دیگر ویژگی‌های  تلاوت برخورداری استفاده از گام های بم صدا و کسب امتیاز در قسمت ارتفاع صوتی است اما به طور کلی تلاوت این قاری به علت سرعت کند با چالش‌های جدی مواجه شد به طوری که  در کلمه "اعجبک حسنهن" لحن از خط  استاندارد خود خارج شد.

 همچنین در انتقال ترکیب لحن حجاز به رست که به عنوان یک نوآوری در آیتم لحن تلاوت محسوب می شود ناکوکی وجود داشت و در بخش صوت، این قاری به سقف صدای خود نزدیک که نمره منفی به همراه خواهد داشت در ادامه ترکیب لحنی، وارد نغمه نهاوند شد  در با قفله پایانی کلمه "حجاب"  نامطمئن عمل کرد.

 

با توجه به آنکه در سطح این مسابقات حساس اختلاف قاریان در حد چند صدم نمره است به نظر می رسد، محمد جواد برخورداری قاری خوش خوان و برجسته استان یزد شانس چندانی برای مراحل پایانی نداشته باشد.

 

شایان ذکر است مرحله نهایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از شامگاه دوشنبه ۲۹ آذرماه با آغاز رقابت ۲۰۰ نفر از برگزیدگان رشته های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل، حفظ ۲۰  جزء قرآن کریم در بخش خواهران از ساعت ۹ تا ۱۲ و بخش آقایان از ساعت ۱۸ تا ۲۳ در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می شود.

 

کد خبر 1129407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha