اسطورهای دینی و ملی باید به کودکان معرفی شود

علی اکبرزاده گفت: اگر می‌خواهیم جامعه به سمت تحکیم بنیان‌های انسانی و دینی سوق داده شود نباید از اسطوره‌های دینی و ملی در قصه غافل شویم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «مهدی علی‌اکبرزاده»  در اختتامیه بیست و سومین جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که عصر ۳۰ آذر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد، گفت: امروز در کنار هم هستیم تا پرونده این رویداد را با معرفی برگزیدگان ببندیم. ما با جشنواره قصه گویی و به بهانه آن، بنیان‌های قصه‌گویی را در کشور تقویت می‌کنیم. قصه‌گویی فرهنگی است که از دیرباز با ما بوده و خواهد بود.

 

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه نباید قصه‌گویی را از بین ببریم، عنوان کرد: همه ما قصه شنیدن و قصه گفتن را دوست داریم. نیازمند مشارکت و همراهی بخش‌های مختلف فرهنگی کشور برای تقویت قصه گویی هستیم. قصه‌گویی از جمله مهارتهای زندگی است.  کسی که می‌تواند قصه خوبی بگوید، پدر و مادر خوب و سخنران خوبی است.

 

وی تصریح کرد: باید مهارت قصه‌گویی را در کودکان و نوجوانان و والدین تقویت کنیم. اگر کودکان و والدین از قصه و قصه‌گویی دور نباشند، این امر باعث تحکیم بنیان‌های خانواده  می شود. چقدر زیباست وقتی والدین برای بچه‌های خود قصه می‌گویند و ارتباط عاطفی آنها بهتر و بیشتر می‌شود. قصه به عنوان یک ابزار در خدمت آموزش است و اگر می‌خواهیم مفهومی را برای دیگران تبیین کنیم به طوری که آن را درک کنند و در زندگی به کار ببرند، قصه یکی از مهم‌ترین ابزارهای یادگیری است.

 

علی اکبر زاده با اشاره به اینکه شخصیت کودک با قصه‌های خوب و قهرمانان قصه ساخته می‌شود، بیان کرد: بر این اساس نباید از قصه‌های خوب برای کودکان غافل شویم. قطعا قصه‌های خوب، بچه‌های خوب تربیت می‌کنند، قصه گفتن، قصه شنیدن و مطالعه قصه باعث می‌شود به کتابخوانی رو بیاوریم. علاوه بر این از این طریق می‌توانیم به ترویج کتاب و کتابخوانی کمک کنیم.‌

 

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تاکید بر لزوم معرفی اسطورهای دینی و ملی به کودکان ، خاطر نشان کرد: اگر می‌خواهیم جامعه به سمت تحکیم بنیان‌های انسانی و دینی سوق داده شود نباید از اسطوره‌های دینی و ملی در قصه غافل شویم. باید در این عرصه قهرمانان ملی را به کودکان و نوجوانان بشناسانیم.

 

وی با بیان اینکه قصه یک فیلم نیست که همه یکسان آن را ببیند،تصریح کرد: وقتی قصه می‌شنویم تصاویر در ذهن ما ساخته می‌شود. هر فرد  قصه را به صورت جداگانه در ذهن خود تجسم می‌کند و همین آغاز خلاقیت است.

 

علی اکبر زاده در پایان یادآور شد: رویداد قصه گویی را امروز با معرفی برگزیدگان به پایان خواهیم رساند اما در همین روز پرونده دوره بعدی را باز می کنیم. امیدوارم سال بعد شرایط جامعه بهتر از امروز باشد تا به صورت حضوری بتوانیم پذیرای مهمانان بیشتری باشیم. از مهمانان پذیرایی کنیم.

 

بر اساس این گزارش، « محمد مسلمی» گفت: من در سال ۷۰ با موی سیاه به کانون پرورش فکری آمدم و حالا مویم سفید است. کانون را جای مقدسی می‌دانم. پنج سال در حوادث مختلف به روستاها رفتیم و برنامه اجرا کردیم. در زمانی که سیل و زلزله می آمد به استان‌ها رفتیم و قصه گفتیم. همه سفرهای ما خودش یک قصه بود.

 

داور بخش ملی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی اظهار داشت: شما برگزیدگان جشنواره قصه گویی خداوند هستید چون روایت می‌کنید. شما شاید بتوانید با قصه‌های خود کسی را خوشحال کنید و به او امید بدهید پس قدر خودتان را بدانید. اگر هدیه نگرفتید، هدیه را از خداوند خواهید گرفت.

 

گفتنی است، بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از پنج‌شنبه ۲۵ آذر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون آغاز شد و پس از پنج روز حضور قصه‌گویانی از سراسر کشور به شکل حضوری و قصه‌گویانی از پنج قاره جهان به شکل آنلاین، عصر روز سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ طی برگزاری مراسمی و با معرفی برگزیدگان به پایان رسید. دبیری این دوره از جشنواره را محمد گودرزی‌دهریزی بر عهده داشت.

 

در مراسم اختتامیه  از کتاب بیست‌وسومین جشنواره «قصه‌گویی» رونمایی شد. همچنین در این مراسم برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره اعلام و با اهدای تندیس جشنواره از آنها تجلیل شد.

 

 

کد خبر 1129475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha