صدای مرحوم عبدالباسط زنده شد/ تلاوت کم نظیر قاری اصفهانی همه را مجذوب کرد

همزمان با برپایی شب دوم و چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم علیرضا مکاری قاری شرکت کننده از استان اصفهان به تلاوت خود با لحن استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد پرداخت.

 به گزارش خبرنگارقرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ همزمان با برگزاری شب دومی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش  برادران  قاریان، حافظان مرتلین و گروه های ادعیه و همخوانی قرآن کریم به اجرای برنامه خود پرداختند.

 

بر اساس برنامه اعلامی محمد جواد برخورداری از استان یزد در رشته قرائت تحقیق، ابراهیم ربیهاوی از استان خوزستان در رشته حفظ کل، محمد مهدی انگالیان از استان بوشهر در رشته ترتیل،  حمیدرضا صافی از استان قم در رشته حفظ   ۲۰ جزء قران کریم، گروه بشرا از استان آذربایجان شرقی در رشته مدیحه سرایی، علیرضا سامری از استان خوزستان در رشته حفظ کل، امیرحسین حیدری در رشته ترتیل از استان تهران، علیرضا مکاری از استان اصفهان در رشته قرائت تحقیق، حسین دهقان در رشته حفظ ۲۰ جزء از استان گلستان، سید جاسم موسوی در رشته قرائت تحقیق از استان خوزستان و جواد شاهینی در رشته حفظ کل از استان گلستان به اجرای برنامه های خود پرداختند.

 

 بنابر این گزارش در بین اجرای تلاوت قاریان قرآن کریم در شب دوم چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم شاهد درخشش یک قاری جوان از استان اصفهان بودیم بر این اساس علیرضا مکاری قاری شرکت کننده از استان اصفهان با تلاوت قرعه ۲۴ از سوره مبارکه آل عمران صفحه ۶۴ مصحف شریف و آیه ۱۰۹ تا ۱۱۵ روح حاکم بر مسابقات قرآن را متحول کرد. مکاری متولد شهریور ماه سال ۱۳۷۴ است و در سن ۲۶ سالگی متاهل و دارای مدرک کارشناسی مهندسی عمران می باشد.

یکی از نکات برجسته تلاوت قاری اصفهانی اقتباس از الحان مرحوم استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد است این قاری مصری که مورد توجه همه مردم جهان اسلام و غیر مسلمانان قرار گرفته است پس از گذشت ۴۵ سال از فوت ایشان الحان تلاوت استاد در بین مردم جهان استماع می‌شود و در ایران نیز اغلب مردم با نوای  حزین این استاد آشنا هستند.مرحوم عبدالباسط در بسیاری از تلاوت های خود که در شهرهای مختلف آمریکا انجام گرفت توانست جمعیت بسیاری از غیر مسلمان های آمریکایی را به دین شریف اسلام  آشنا کند.

 

 بی شک کارزار  مسابقات سراسری قرآن کریم در سطح کشوری که نخبگان تلاوت و حفظ قرآن کریم دور هم جمع می شوند یکی از سخت ترین لحظات اجرای تلاوت برای قاری قران به حساب می آید در این بین اگر  یک قاری بتواند در عین رعایت نکات استاندارد آیین نامه مانند تجوید، وقف و ابتدا و سایربخش های تلاوت  یادآور الحان قرائت های اساتید ناب مصری باشد کاری بس بزرگ کرده است.

 

مکاری در شب دوم مسابقات قرآن توانست صدای مرحوم عبدالباسط را زنده کند. این قاری اصفهانی با  ترکیبی از الحان استاد  مرحوم عبدالباسط محمد عبدالصمد از الگوی لحنی بیات استفاده کرد و با صوت پر قدرت و اوج بی نقص خود  تلاوت شاهکاری را در چهل و چهارمین مسابقات سراسری قرآن کریم به یادگار گذاشت. پیش بینی می شود این قاری بتواند یکی از نفرات برتر این دوره از مسابقات باشد.

 

پیش از این نیز در ادوار گذشته مسابقات سراسری قرآن کریم شاهد درخشش قاریانی که از الحان اساتید برجسته و دوران طلایی کشور  مصر بهره می بردند؛ بودیم به عنوان مثال استاد سید محمد حسینی از قاریان برجسته و جوان استان قزوین ضمن بهره مندی از الحان زیبای مرحوم منشاوی و احیای یاد و خاطره این استاد  بزرگ ، توانست در عین ناباوری بسیاری از رقبا و قاریان قرآنی که سالیان سال در عرصه مسابقات قرآن حضور داشتند را کنار بگذارد و به رتبه اول این رقابت ها دست یابد.

 

با توجه به آنکه اغلب قاریان شرکت کننده در مسابقات سراسری قرآن کریم دچار الحان روزمره و تکراری می شوند شنیدن تلاوت های نابی این چنینی که یادآور اساتید بزرگ جهان تلاوت قرآن کریم همچون استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد، استاد منشاوی و یا استاد مصطفی اسماعیل باشد ضمن جذابیتهای شنوایی می تواند به عنوان یکی از رتبه های برتر مسابقات مطرح شود.

کد خبر 1129477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha