۱۹۰۰ نفر سهم استان زنجان برای تشکیل دوره های سوادآموزی

به گفته حیاتی، سهمیه امسال استان زنجان در جذب سوادآموز در دوره سوادآموزی ۱۹۰۰ نفر، دوره انتقال ۱۲۰۰ و دوره تحکیم ۱۴۰۰ نفر است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان در نشست خبری به مناسبت هفته سوادآموزی اظهار کرد: امام راحل چهل و دو سال پیش فرمان تشکیل سواداموزی و ریشه کنی بی سوادی را صادر کردند.

 

علی حیاتی با اشاره به اینکه به مناسبت هفته سوادآموزی برنامه های متعددی پیش بینی شده است گفت: دیدار با اصحاب رسانه، دیدار با خانواده شهدا، غبارروبی مزار شهدا تعدادی از این برنامه هاست.

 

وی به سوادآموزی و اهمیت آن در فرهنگ غنی اسلام اشاره کرد و افزود: در قران کریم بر سواد و علم تاکید شده است و خداوند بر قلم قسم یاد کرده است و در سیره عملی رسول گرامی اسلام مشاهده می شود که از هر فرصتی برای سوادآموزی مسلمانان استفاده می کردند.

 

حیاتی ادامه داد: با به ثمر رسیدن انقلاب حضرت امام بلافاصله خطاب به عموم مردم و اقشار برای استفاده از هر فرصتی برای مبارزه با بی سوادی تاکید کردند.

 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان زنجان افزود: امروز همه ما می دانیم یکی از آسیب های اجتماعی بی سوادی است و با مشاهده زندانیان در مقایسه با آحاد جامعه درصد بالایی بی سواد هستند.

 

وی با بیان اینکه به تبعیت از فرمان امام بی سوادی را یک پدیده اجتماعی می دانیم، گفت: امروز برای یافتن افراد بی سواد در جامعه با سازمان های مختلف قرارداد می بندیم و از عموم مردم درخواست داریم تا در شناسایی این افراد با معاونت سوادآموزی همراهی کنند.

 

حیاتی با بیان اینکه در یافتن افراد بی سواد نیازمند همراهی عموم هستیم گفت: جامعه هدف ما افراد 10تا 49 سال است و امروز با سوادان استان زنجان بنا به آمار سال 95 حدود 95.1 درصد است؛ از این تاریخ تاکنون تعداد بی سوادان کاسته شده و درصد باسوادی بالاتر از این است.

 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان زنجان خاطرنشان کرد: در جنسیت زن و مرد اختلاف در این بازه زمانی کم شده و اختلاف میزان باسوادی زن و مرد 13.6 درصد است در این چهل سال 19.1 درصد اختلاف کاسته شده و این اختلاف در جمعیت شهر و روستایی اکنون به 13.6 درصد رسیده است.

 

حیاتی با بیان اینکه یکی از اهداف سند تحول بنیادین برقراری عدالت آموزشی است، گفت: این عدالت به عنوان فرصت دوم آموزشی از سوی نهضت سوادآموزی برقرار شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: در بین استان های کشور، استان زنجان رتبه خوبی در عملکرد سالانه کسب کرده و دو نفر از سوادآموزان درمسابقه انشانویسی رتبه برگزیده کشوری را کسب کردند و در سال گذشته از سوادآموزی در گسترش فرهنگ مطالعه تجلیل شد.

 

به گفته این مسئول، استفاده از ظرفیت تمام دستگاه های استان یکی از راهبردهای این مجموعه در چشم انداز تعیین شده است.

 

حیاتی با بیان اینکه سوادآموزی مدرسه محور راهبرد دیگر ماست و اکنون معلمان امروز موظف هستند به اولیای بی سواد دانش آموز بی تفاوت نباشند، افزود: سامانه جامع سوادآموزی موجود است و یک مدیر مدرسه در صورت مراجعه می تواند اولیای بی سواد را شناسایی کند و در این رویکرد اولویت آموزشی اولیای بی سواد به مدیر مدرسه واگذار شده است.

 

به گفته معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان زنجان، مدیران اگر در برنامه رسمی مدرسه نتوانستند به این مهم بپردازند کارشناس آموزش دهنده ای برای این امر اختصاص می یابد

 

وی سهمیه اختصاص یافته برای تحت پوشش قرار دادن سواد آموزان در دوره سواد آموزی 1900 نفر، انتقال 1200 نفر و تحکیم 1400 نفر خواند و افزود: 4500 نفر در مجموع باید جذب شود که تاکنون 58 درصد محقق شده است و سال گذشته 1469 نفر تحت پوشش دوره های سوادآموزی با 70 درصد جذب شدند.

 

وی افزود: در نگاه سند تحول بنیادین یادگیری مبتنی بر متن و بافت است یعنی سوادی که بتواند فرد را برای زندگی آماده کند و مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله معرفی شده و همه عناصر فعالیت های اموزشی و تربیتی ارائه می شود.

 

معاون سوادآموزی اموزش و پرورش استان زنجان افزود: در استان زنجان پنج مرکز یادگیری در شهرهای ابهر، خدابنده، خرمدره و نواحی یک و دو زنجان که در این مراکز فعالیت های جانبی ارائه می شود که افراد را برای کیفیت بهتر آماده می کنند.

کد خبر 1129591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha