۲۳ مرکز یادگیری محلی در کردستان راه‌اندازی شده است

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان گفت: ۲۳ مرکز یادگیری محلی در استان راه‌اندازی شده است که در سه حوزه سواد، مهارت و حرفه‌آموزی فعالیت دارند.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، رمضان یوسفی معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان در نشست با اصحاب رسانه کردستان با تبریک هفته سوادآموزی به برنامه‌های این هفته اشاره و اظهار کرد: دیدار با خانواده شهدا، مشارکت در تریبون نماز جمعه و بیان دستاوردهای ریشه‌کنی بی‌سوادی در استان، دیدار با فرمانداران، تجلیل از پیشکسوتان سوادآموزی، برگزاری مسابقه انشانویسی و کتابخوانی با مشارکت سه هزار نفر در استان و معرفی برترین‌ها به بخش کشوری از جمله برنامه‌های ما در استان است.

 

 

وی افزود: برگزاری ویدئوکنفرانس با مسئولان سوادآموزی ادارات تابعه و دیدار با سوادآموزان استان از دیگر برنامه‌های معاونت سواداموزی استان در این هفته به شمار می‌رود.

 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان با اشاره به اهمیت مراکز یادگیری محلی اعلام کرد: در سال ۹۵ دو مرکز در استان راه‌اندازی شد و اکنون ۲۳ مرکز در استان راه‌اندازی شده است.

 

 

یوسفی بیان کرد: در حال حاضر یک‌هزار و ۹۲۱ نفردر این مراکز در سه بخش سواد، مهارت و حرفه‌آموزی مشغول آموزش هستند.

 

 

چهل عنوان مهارت‌ در مراکز یادگیری محلی کردستان آموزش داده می‌شود

 

 

وی مهارت‌آموزی را یک خلا در آموزش دانست و بیان کرد: امروز چهل عنوان مهارت‌ در مراکز یادگیری محلی استان برحسب نیاز سوادآموزان آموزش داده می‌شود.

 

 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان تصریح کرد: در بحث حرفه‌آموزی نیز دوره‌های آموزشی برای سوادآموزان برگزار می‌شود که شامل خیاطی، دوزندگی،گلیم‌بافی و قالیبافی و سجاده‌بافی، بافتنی و قلاب دوزی و غیره است.

 

 

یوسفی اضافه کرد: نیاز است مراکز تجهیز شوند چرا که در توسعه سواد و حرفه‌آموزی موثر است که افراد را توانمند می‌کند و بیان کرد: سعی براین است دستاوردهای مراکز یادگیری در قالب نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار گیرد.

 



وی تصریح کرد: در ۲۲ مرکز یادگیری به آموزش بانوان سوادآموز و یک مرکز نیز که در ندامتگاه زندان قرار دارند به آموزش آقایان سوادآموز می‌پردازند.

 

 

فعالیت 1300 آموزش دهنده در کردستان

 

 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان افزود: در سطح استان یک‌هزار و ۳۰۰ اموزش دهنده داریم که دوره‌های توانمندی را گذرانده‌اند که دارای مدارک فوق دیپلم تا دکترا هستند و بیشتر با گرایش‌های مدرک تحصیلی علوم تربیتی و روانشناسی در آموزش سوادآموزان فعالیت دارند.

 

 

یوسفی تصریح کرد: هر سال ۴۰ هزار نفر ساعت دوره آموزشی در استان برای آموزشیاران برگزار می‌شود تا اموزش مدنظر و سواد ایجاد شود.

 

 

وی به دستاوردهای ۴۲ ساله انقلاب پرداخت و ادامه داد: وضعیت باسوادی ۶ سال و بالاتر در سال ۹۹ نسبت به سال ۵۵ به ۸۴.۳۴ درصد رسیده است که ۵۴.۳۴ درصد رشد داشته است.

 

 

اختلاف بی‌سوادی بین زنان و مردان 16 درصد کاهش یافت

 


وی گفت: اختلاف باسوادی بین زنان و مردان در سال ۹۹ به ۱۲.۴۳ درصد رسیده است که ۱۶ درصد اختلاف بی‌سوادی بین زنان و مردان کاهش یافته است.

 

 

یوسفی بیان کرد: وضعیت باسوادی در مناطق شهری ۵۵.۲ و در سال ۹۹ به ۸۷.۷۸ درصد رسیده که ۳۲ درصد رشد داشته است و وضعیت باسوادی در مناطق روستایی ۲۱ درصد بوده و در سال ۹۹ به ۷۴ درصد رسیده است.

 

 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان تصریح کرد: وضعیت باسوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال زنان ۱۳.۳۸ بوده که در سال ۹۹ این رقم به ۹۱.۹۲ رسیده که رشد داشته است.

 

 

یوسفی بیان کرد: وضعیت باسوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال مردان در سال ۹۹ به 96 درصد رسیده که این رقم به ۵۴.۷۱ درصد رشد داشته است.

 

 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان تصریح کرد: اختلاف باسوادی در مناطق شهری و روستایی در سال ۵۵ حدود ۳۷ درصد بوده که در سال ۹۹ این اختلاف به ۶.۶۹ درصد رسیده و ۳۱.۳۰ درصد کاهش اختلاف باسوادی بین شهر و روستاها را شاهد بوده‌ایم.

 

 

یوسفی گفت: در گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ سال در شاخص باسوادی رتبه چهار کشور را داریم که در ۱۰ تا ۲۹ سال میزان باسوادی رتبه هشتم کشور و در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال رتبه ششم کشوری را داریم و در گروه سنی ۱۰ تا 49 از سال 90 تا 95 حدود 3.8 درصد رشد داسته‌ایم که یک و نیم درصد از میانگین کشوری بالاتر بوده‌ایم.

 

 

وی اضافه کرد: در سال ۵۵ از جمعیت ۷۸۲ هزار و ۳۱۷ نفری استان  ۴۳۱ هزار و ۸۲۶ نفر بی سواد بودند که در سال ۹۵ از جمعیت یک‌میلیون و ۴۶۰ هزار استان ۲۶۵ هزار و ۱۰۳ نفر بی‌سواد بوده‌اند که از این تعداد ۸۲ هزار و ۲۵۰ نفر مخاطب اموزش و پرورش هستند و مابقی از جامعه هدف آموزش و پرورش بالاتر هستند.

 

 

درصد باسوادی استان در سال ۹۹ ۹۵.۲۰ درصد  بوده است

 

 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان بیان کرد: درصد باسوادی استان در جامعه هدف 10 تا 49 سال در سال ۹۹ ۹۵.۲۰ درصد و در رده سنی شش سال بالاتر ۸۴.۴۰ درصد است.

 

 

وی اعلام کرد: ۷۶۳ نفر از آموزش دهندگان که از سال ۷۹ تا ۹۱ فعالیت داشته‌اند جذب آموزش و پرورش شده‌اند و از آموزش دهندگان ایثارگر سال ۹۱ به بعد نیز ۱۴۳ نفر در حال گذراندن مراحل قانونی جذب هستند.

 

 

یوسفی نقش اصحاب رسانه را در کاهش بی سوادی موثر دانست و خواستار کمک اصحاب رسانه در ترویج فرهنگ ترویج سواد و ریشه‌کنی بی‌سوادی شد و گفت: مقام معظم رهبری از بی‌سوادی بعنوان لکه ننگ نام برده و سواد را بر بهداشت و مسکن اولویت‌دارتر خوانده‌اند.


 

کد خبر 1129602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha