بازار نوپای چوب سرایان در دست دلالان

بازار نوپای چوب در سرایان به دلیل نبود برنامه ریزی مسئولان از همان ابتدا در دست دلالان قرار گرفته است و عدم اطلاع باغداران از ظرفیت های موجود در این بازار، باعث شده است تا دلالان در این بازار بدون رقیب، یکه تازی کنند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: بازار نوپای چوب در سرایان به دلیل نبود برنامه ریزی مسئولان از همان ابتدا در دست دلالان قرار گرفته است و عدم اطلاع باغداران از ظرفیت های موجود در این بازار، باعث شده است تا دلالان در این بازار بدون رقیب، یکه تازی کنند.

 


روزانه حدود ۳۰ تن چوب خشک از سطح باغات سطح شهرستان سرایان به خارج از شهرستان انتقال می یابد که بالغ بر ۹۵ درصد آن توسط دلالان به بهای ناچیز خریداری و به خارج از شهرستان حمل می شود.

 


«رضا مفتح» از باغداران سرایانی با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر شهروندان سرایانی روزانه شاهد چندین ماشین حمل چوب در این شهر هستند، می گوید: در سال های اخیر به دلیل استمرار خشکسالی و هجوم آفات به ویژه کرم خراط، بیشتر باغات دچار افت شدند که حجم زیادی از باغات شهرستان به ویژه در نقاط کوهپایه ای را شامل می شود که بازار نوپا برای جولان دلالان را در شهرستان فراهم کرده است.

 


«حسن سروقد» از باغداران سرایانی هم با اظهار تأسف از وضع خرید چوب در سرایان می گوید: دلالان از غفلت مسئولان استفاده کردند و از ابتدای به وجود آمدن بازار چوب حضور یافته و چوب ها را به بهای برش، از دست باغداران می گیرند.

 


این کشاورز سرایانی به حجم قابل توجه درختان خشک شده بر اثر خشکسالی اشاره می کند و می گوید: مسئولان باید تدبیری برای خرید درختان و چوب های برش داده شده از کشاورزان کنند تا در این سال های خشکسالی مرهمی بر زخم های کشاورزان آسیب دیده باشد.

 


این کشاورز ادامه داد: قطعه قطعه بازار چوب از سرمایه های چندین ساله کشاورزان است که خشکسالی های متوالی سبب شده تا از این سرمایه هیچ منفعتی نصیبشان نشود؛ همچنین خرده مالکی مزید بر علت شده تا دلالان با تجمیع و دپوی چوب ها، منافع قابل توجهی را در اختیار گیرند.

 


وی با ارائه پیشنهاد به مسئولان می گوید: بازار چوب در سال‌های آینده هم ادامه خواهد داشت و می طلبد تا متولیان یکی از تعاونی‌های فعال تولید در بخش کشاورزی را جهت خرید چوب های برش داده از کشاورزان اختصاص دهند.

 


به گفته وی با خرید و جمع آوری چوب ها در تشکل‌های کشاورزی، دست دلالان از این بازار پُر سود قطع شده و منافع آن به جیب باغداران می رود.

 


وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل پراکندگی باغات و خرده مالکی، دلالان از شرایط موجود سوء استفاده می کنند.

 

 


یکی از فعالان صنایع چوب در سرایان هم با اشاره به تردد کامیون های حمل چوب در سرایان گفت: این همه چوب نیازمند برنامه ریزی مسئولان و یا تعاونی‌های کشاورزی است تا با جمع آوری آن و فروش کلی، منافع باغداران تامین شود.

 


«ابوالفضل شکیبیی» افزود: چوب های جمع آوری شده در شهرستان از انواع درختان است که علی رغم تفاوت، به قیمت مشابه به فروش می رسد در حالی که چوب های گردو چند برابر دیگر درختان ارزش دارد و می تواند توسط فعالان صنایع چوب شهرستان مورد بهره گیری قرار گیرد.

 


این فعال صنایع چوب با بیان اینکه خلق مصنوعات چوبی از چوب آفت زده گردو ضرر کشاورزان شهرستان شهرستان را کمتر می کند، اضافه کرد: باغداران در صورت امکان از دادن چوب‌های گردو به دلالان خودداری کنند.

 


به گفته وی چوب آفت زده این درختان باید دست مایه خلق مصنوعات چوبی در منطقه شود تا کمی از خسارت کشاورزان این شهرستان جلوگیری کند.

 


«سعید خواجه» مسئول منابع طبیعی سرایان در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: ماهانه بالغ بر ۹۰۰ تن چوب از باغات شهرستان جمع آوری و به خارج از شهرستان حمل می شود؛ بخشی از چوب‌ها در شهرستان‌های مجاور برش خورده و در شهرستان سرایان مجوز حمل می گیرند.

 


وی با بیان اینکه چوب‌های برش خورده بیشتر به شهرهای شمالی کشور و همچنین شهرستان طبس جهت استفاده در صنعت ذغال سنگ حمل می شود، افزود: بهره برداری از چوب‌های جمع آوری شده در شهرستان بسته به نوع چوب مورد استفاده قرار می گیرند.

 


خواجه حجم چوب‌های باغات شهرستان را چشمگیر دانست و گفت: برخی در شهرستان اقدام به دپوی چوب ها در انبارهای پیش بینی شده در شهرستان می کنند.

 

به گفته وی، یکی از فعالان در این عرصه بالغ بر یک هزار تن چوب دپو کرده است و به مرور اقدام به حمل آن به خارج از شهرستان می کنند.

 

 

 

کد خبر 1129753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha