تلفات ۲۶۰ نفری ناشی از تصادفات جاده‌ای در کردستان/فعال شدن راهداری زمستانی از ۱۵ آبان در جاده‌های استان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان گفت: تعداد تلفات جاده‌های برون شهری و راههای روستایی کردستان در هفت ماهه اول امسال براثر تصادفات ۲۶۰ نفر بوده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، محمد راشد مدرس گرجی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان در جمع اصحاب رسانه استان اظهار کرد: تعداد متوفیان بین شهری استان در هفت ماهه اول امسال ۲۳۸ نفر است که در مدت مشابه سال ۹۹ این رقم ۱۷۴ نفر بوده و براین اساس تلفات جاده‌ای برون شهری در استان۳۶ درصد رشد داشته است.

 

 

وی به تلفات جاده‌ای در راههای روستایی استان پرداخت و گفت: تعداد متوفیان راههای روستایی استان در هفت ماهه اول امسال ۲۵ نفر و در مدت مشابه سال ۹۹ این رقم ۲۲ نفر بوده است.

 

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان یادآور شد: متوفیان تصادفات جاده‌ای در هفت ماهه اول سال جاری در راههای بین شهری و روستایی در مجموع ۲۶۰ نفر و در مدت مشابه سال قبل این رقم ۱۹۹ بوده است.

 

 

مدرس گرجی تصریح کرد: تعداد مصدومین تصادفات جاده‌ای در هفت ماهه اول سال جاری ۳ هزار و ۹۱۹ نفر بوده است که در مدت مشابه سال قبل این رقم ۴ هزار و ۸۵ نفر بوده است که در زمینه مصدومین شاهد کاهش آمار مصدومین ناشی از تصادفات جاده‌ای بوده است.

 

 

وی اعلام کرد: باید رفتار ترافیکی را اصلاح کنیم و رانندگان از سبقت و سرعت غیرمجاز در جاده‌ها برای کاهش تصادفات و تلفات انسانی بپرهیزند.

 

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان همچنین با اشاره به راههای گریز در جاده‌های استان اظهار کرد: راه گریز و یا استخر شن در پیچ جاده‌ها باید وجود داشته باشد که در گردنه‌ صلوات‌آباد سنندج بیشتر در این زمینه مشکل داریم.

 

 

مدرس گرجی تصریح کرد: باید اداره‌کل راه و شهرسازی که متولی ایجاد راه گریز در گردنه صلوات آباد است باید مطالعات ممیزی ایمنی راه صلوات‌آباد را انجام دهد که در دست اقدام این اداره‌کل است.

 

 

آزادی ۱۰ نفر از زندانیان به مناسبت هفته راهداری در کردستان

 

 

وی اظهار کرد: به مناسبت هفته راهداران با همراهی همکاران این مجموعه برای نخستین بار اقدام به آزادی ۱۰ نفر از زندانیان کردیم.

 

 

وی با بیان اینکه ۱۲۰ میلیون تومان از طرف این مجموعه پرداخت شد، افزود: مبلغ پرداختی مجموعه راهداری استان، گذشت شاکیان و‌ کمک ستاد دیه استان نیز  منجر به آزادی ۱۰ زندانی جرائم غیرعمد شد.

 

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان عنوان کرد: در یکسال و نیم اخیر برنامه‌ریزی لازم برای تحقق اهداف در حوزه حمل و نقل و راهداری انجام شد که حفظ و نگهداری جاده‌ها با هشت هزار کیلومتر راه بین شهری و ۶ هزار کیلومتر راه روستایی با ارزش ده میلیارد تومان اولویت راهداری استان است.

 

 

آسفالت جاده‌ها و راههای استان نیازمند لکه‌گیری و روکش است

 

 

مدرس‌ گرجی اعلام کرد: عمر آسفالت جاده‌های راههای استان به‌ویژه راههای روستایی بالاست و نیاز به لکه گیری و نگهداری دارند که امسال یکصد کیلومتر راه روستایی و بین شهری روکش آسفالت شد.

 

 

وی اضافه کرد: راههای بین شهری استان حدود ۳۰۰ کیلومتر خرابی شدید و ۴۰۰ کیلومتر خرابی متوسط دارند که نیاز به روکش آسفالت است و هر کیلومتر آسفالت ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

 

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه میانگین کردستان نسبت به میانگین کشوری در میزان راههای روستایی پایین است، بیان کرد: دیدگاه ما بیشتر نگهداری راههای روستایی است و منابع استان بیشتر به سمت ساخت پیش رفته است.

 

 

۳ هزار و ۱۶۰ کیلومتر راه روستایی استان در یکسال و نیم اخیر آسفالت شد

 

 

مدرس گرجی یادآور شد: از ۶ هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی ۳ هزار و ۱۶۰ کیلومتر آسفالت است که ۲۰۰ کیلومتر آن در یکسال و نیم اخیر آسفالت شده‌اند.

 

 

وی هزینه خط کشی هر کیلومتر راه را ۱۰ میلیون تومان برشمرد و گفت: میانگین کشوری در حوزه طول راه روستایی در کشور ۵۴ درصد و در استان این رقم ۵۰ درصد است اما در حوزه راه روستاهای بالای ۲۰ خانوار راه آسفالت این روستاها در کشور ۸۰ درصد و در استان ۶۰ درصد است.

 

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان اضافه کرد: برای ساخت آسفالت راههای روستایی استان ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل مناطق مختلف در نظر گرفته شده که ۵۰ درصد آن اختصاص یافته است.

 

 

مدرس گرجی بیان کرد: اگر ۹۰۰ کیلومتر راه روستایی استان آسفالت شود به میانگین کشوری نزدیک خواهیم شد که به ۶۸ درصد افزایش خواهیم یافت و اگر این اتفاق سه سال پشت سر هم انجام شود به میانگین کشوری یعنی ۸۰ درصد خواهد رسید.

 

 

هزینه ۳۹ میلیاردی اعتبارات برای ایمنی راههای بین شهری کردستان

 

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان به نگهداری راههای بین شهری پرداخت و گفت: در این راستا در سال‌جاری ۳۹ میلیارد تومان در حوزه ایمنی راهها هزینه شده است.

 

 

مدرس گرجی به افزایش تلفات رانندگی در  جاده‌های استان در سال‌جاری پرداخت و تصریح کرد: ارتقای جاده‌ها به بزرگراه در کاهش تصادفات جاده‌ای اثرگذار است اما رفتار رانندگی و‌ رعایت ضوابط رانندگی در کاهش تصادفات جاده‌ای بیشتر باید فرهنگسازی شود.

 

 

وی ایجاد دوربین‌های ثبت تخلف و هوشمندسازی جاده‌ها را از جمله اقدامات این اداره‌کل در استان دانست و گفت: ۳۳ دوربین ثبت تخلف در راههای استان فعال است که منجر به کاهش حضور فیزیکی پلیس در جاده‌ها و کاهش تلفات و تصادفات شده است و علاوه بر این تعداد دوربین فعال، در حال ایجاد ۱۰ دوربین دیگر و دریافت مجوز ۱۴ دوربین ثبت تخلف در راههای استان هستیم.

 

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان اضافه کرد: سیاست سازمان راهداری کشور مجهز کردن جاده‌ها به علم و فناوری روز و هوشمند سازی جاده‌ها است تا به کاهش تلفات جاده‌ای و تصادفات دست یابیم.

 

 

مدرس گرجی عنوان کرد: در کردستان دو مرز رسمی سیرانبند بانه و مرز باشماق مریوان داریم که مدیریت مرزها به وزارت راه‌ و شهرسازی داده شد و در استان‌های مرزی نیز ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این مدیریت نقش دارد.

 

 

وی خاطر نشان کرد: مطالعات لازم در زمینه ساماندهی مرز باشماق انجام و پیش‌بینی آماری آن سه هزار میلیارد ریال است.

 

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان اضافه کرد: فاز اول ساماندهی مرز باشماق آغاز و قرارداد آن با ۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار بسته شده و تمام اعتبار آن از منابع راهداری کشور است و محدودیت اعتباری در این زمینه نداریم.

 

 

افزایش 176 درصدی ترانزیت ورودی مرز باشماق

 

 

وی افزود: ترانزیت ورودی مرز باشماق در هشت ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷۶ درصد افزایش داشته است.

 

 

مدرس گرجی تصریح کرد: تنها مرزی که در دوران کرونا فعال بود و تعطیل نشد مرز باشماق بوده است.

 

 

وی بیان کرد: در هشت ماهه اول امسال تناژ جابجایی بار در سالجاری پنج میلیون و  نیم میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل دو درصد افزایش داشته‌ایم و در مجموع یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مسافر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی جابجا شده است که نسبت به مدت زمان مشابه ۱۳ درصد رشد داشته است.

 

 

مدرس‌گرجی اضافه کرد: در مجموع ۱۶ هزار راننده در حوزه بار و‌مسافر در استان فعال هستند و جزو استان‌هایی هستیم که رانندگان در حمل کالاهای اساسی پیشرو بوده‌اند.

 

 

پاسگاه پلیس راه بانه سقز راه‌اندازی خواهد شد

 

 

وی اضافه کرد: بزودی پاسگاه پلیس راه بانه سقز راه‌اندازی خواهد شد تا نقاط ورودی و خروجی شهرها زیر نظر کنترل خودروها قرار گیرد.

 

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان بهسازی سازه‌ای و روشنایی گردنه خان را از برنامه‌های در دست اقدام دانست و گفت: براساس آخرین آمار  ۲۴ نقطه پر حادثه در استان داریم که ۱۳ نقطه آن اصلاح شده و مابقی در دست اقدام است.

 

 

مدرس گرجی از فعال شدن راهداری زمستانی از ۱۵ آبان در جاده‌های استان خبر داد و افزود: ۳۵۰ دستگاه ماشین‌آلات در راههای بین شهری فعالیت دارند و در ۲۴ راهداری استان ۴۵۰ نفر پرسنل خدمت می‌کنند و برای راههای روستایی نیز با بخش خصوصی قرارداد بسته خواهد شد تا ماشین‌آلات در مناطق روستایی فعال باشند.

 

 

وی اضافه کرد: تلفن گویای ۱۴۱ آخرین وضعیت جاده‌ها را در اختیار مردم قرار خواهند داد.

کد خبر 1129799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha