قرار گرفتن ۴۸۱ پژوهشگر ایرانی در شمار پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر دنیا

دهقانی گفت: موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری به مناسبت هفته پژوهش، فهرست پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر دنیا مستخرج از پایگاه (ESI-WoS) را تحلیل کرد و ۴۸۱ پژوهشگر ایرانی در زمره پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر دنیا قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «محمدجواد دهقانی»، امروز (چهارشنبه 1 دی) از قرار گرفتن پژوهشگر ایرانی در شمار پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر دنیا خبر داد و به خبرنگاران گفت: 481 پژوهشگر ایرانی در زمره پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر دنیا قرار گرفتند.

رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) افزود: درخشش این پژوهشگران در کسب مرجعیت علم و فناوری در جهان که اولین بند از سیاست‌ های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری است، نقش موثری دارد.

وی اضافه کرد: مرجعیت علم و فناوری بهترین هدف برای تبدیل علم به ثروت و قدرت است و دانشگاه‌ های کشور نشان داده­ اند از توان علمی بسیار بالایی برخوردارند و یکی از وظایف اصلی ISC برای معرفی پرتالیف ترین و پر استنادترین مولفان، پژوهشگران و کشور­های برتر علمی در جهان اسلام، فراهم کردن امکان شناسایی و بررسی ضریب نفوذ تولیدات علمی پژوهشگران و پژوهشگران نخبه است.

دهقانی تاکید کرد: معیار انتخاب پژوهشگران برتر تعداد استنادهای صورت گرفته به تولیدات آنهاست و پژوهشگرانی که  براساس تحقیقات خود به بالاترین سطح اعتبار بین المللی دست یابند در دسته پژوهشگران یک درصد و 20 درصد برتر دنیا قرار می ­گیرند.

وی ادامه داد: پژوهشگرانی که توانسته ­اند بر اساس فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی خود در 10 سال اخیر به بالاترین سطح اعتبار بین ­المللی دست یابند در دسته پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر دنیا قرار       می ­گیرند.

دهقانی اضافه کرد: به مناسبت هفته پژوهش در آذر ماه 1400،  فهرست پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر دنیا مستخرج از پایگاه (ESI-WoS) توسط موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) مورد تحلیل و پالایش قرار گرفت.

رئیس ISC اعلام کرد: موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) بر روی هر نام شناسائی شده در طلایه داران علم «آی.اس.آی» پردازش­های مختلفی را انجام داده و بدین ترتیب به طور تقریبی فهرست کاملی از نخبگان علمی کشور را تهیه کرده و بر این اساس 481 نفر در زمره پژوهشگران یک درصد برتر دنیا قرار گرفته ­اند.

وی ادامه داد: بر اساس آمار به دست آمده، توزیع پژوهشگران در رشته­های مختلف یکسان نیست و 170 نفر این پژوهشگران متعلق به حوزه مهندسی هستند، حوزه علوم کشاورزی دارای  58 نفر پژوهشگر برتر و حوزه موضوعی چند رشته ای با 57 نفر  پژوهشگر تاثیرگذار علمی کشور در بر می گیرد.

دهقانی اضافه کرد: حوزه های موضوعی شیمی با 53 نفر،  داروشناسی و سم شناسی با 46 نفر و ریاضیات با 20 نفر به  ترتیب در مرتبه های بعد قرار دارند و سایر پژوهشگران برتر مربوط به 16 حوزه علوم کامپیوتر، پزشکی بالینی، علم مواد، علوم گیاهی و جانوری، محیط زیست، علوم اجتماعی، زیست شناسی و زیست شیمی، میان رشته ای، ایمنی شناسی، علم اعصاب و روان، میکروب شناسی، اقتصاد و تجارت، روانپزشکی، روانشناسی، زمین شناسی، زیست شناسی مولکولی و ژنتیک و فیزیک هستند.

رئیس  ISC تاکید کرد: از مجموع پژوهشگران برتر، حدود 42 درصد متعلق به دانشگاه­ های جامع، 20 درصد مربوط به دانشگاه های صنعتی و حدود 23 درصد مربوط به دانشگاه ­های علوم پزشکی است.

وی ادامه داد: دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه صنعتی شریف به ترتیب دارای بیشترین تعداد پژوهشگر برتر هستند و دانشگاه شیراز نیز دارای 11 پژوهشگر برتر است.

وی گفت: در میان 481 پژوهشگر پراستناد یک درصد برتر، تعداد 46 نفر دارای وابستگی اصلی خارجی (دانشگاه های خارج از کشور) هستند که از این میان چهار نفر دارای وابستگی دوم ایرانی هستند و شامل دانشگاه فردوسی مشهد (یک نفر)، دانشگاه علوم پزشکی شیراز (یک نفر) و دانشگاه علوم پزشکی تهران (2 نفر) است.

 

کد خبر 1129845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha