چالش های جمیعتی متوجه همگان است/ لزوم تکریم سالمندان

غفرانی به وضعیت نرخ جمعیتی اصفهان و کل کشور اشاره کرد و گفت: چالش های جمیعتی متوجه همگان است و باید همه نسبت به آن توجیه و آگاه و نقش خود را ایفا کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، «حسین غفرانی کجانی« در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه اصفهان به مناسبت سالروز تشکیل سازمان ثبت احوال به وضعیت سرانه جمعیتی کشور و استان اصفهان اشاره کرد و اظهارداشت: سرانه رشد جمعیتی به کمترین نرخ جانشینی رسیده که وضعیت استان هم اینگونه است.

 مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان افزود: در سال گذشته از هر هزار نفر جمعیت نزدیک به 11 نفر متولد شده اند که این آمار در مقایسه با آمار منطقی و واقعی بسیاری کم است.

وی ادامه داد: کاهش ازدواج و فرزندآوری چالشی است که در در دهه های گذشته گرفتار کشور شده تا 1425 نتایج این معضل با افزایش سن پیری خود را نشان می دهد.

غفرانی با بیان اینکه 30 درصد جامعه پیر خواهد بود، خاطرنشان کرد: این وضع آینده کشور است و چالش های جمیعتی متوجه همگان است و باید همه نسبت به آن توجیه و آگاه و نقش خود را ایفا کنند.

 

وی اضافه کرد: ازدواج و فرزندآوری از توصیه های دینی و اعتقادی جامعه به حساب می آید و نیاز است تا به آن توجه شود و موانع پیش روی ازدواج  از جمله تجمل گرایی برداشته شود.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان با اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته برای فرزندآوری خاطرنشان کرد: برنامه پیشنهادی و تشویقی صورت گرفته قادر به رفع چالش های این حوزه خواهد بود.

وی اضافه کرد: در استان اصفهان نیز شورای راهبردی جمعیت برای برنامه ریزی و رفع موانع و کمک به رشد تولد تشکیل خواهد شد.

 

*لزوم تکریم سالمندان

 

غفرانی با اشاره به جمعیت سالمند در کشور گفت: تکریم این قشر لازم و نحوه رسیدگی به نیازهای آنان باید از سوی رسانه ها و افراد صاحب نظر بیان و تشریح شود.

وی کمک به رفع نیازهای سالمندان را مهم بیان کرد و اذعان داشت: هم افزایی برای کمک به رشد جمعیت جوان و کاهش دغدغه های دوران سالمندی از دوران پیش از سالمندی لازم است.

غفرانی از رسانه ها و دانشگاه ها خواست در این حوزه ها دستگاه های اجرایی را یاری و در آموزش و ارتقاط سطح دانش عمومی کمک کنند.

کد خبر 1130197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha