ادب مایه برکت برای زندگی انسان است/نکوهش بی ادبی در رسانه ها

آیت الله العظمی مظاهری با تبیین اقسام مختلف ادب، این فضیلت انسانی و دینی را مایه برکت زندگی و سعادت دنیا و آخرت برای برشمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، آیت الله العظمی «حسین مظاهری« در درس اخلاق هفتگی با محوریت فضیلت های فراموش شده در جامعه، به موضوع ادب به عنوان یکی از صفات پسندیده و مایه خیر و سعادت دنیا و آخرت اشاره کرد و اظهارداشت: ادب اقسام مختلفی دارد که این فضیلت انسانی و دینی مایه برکت زندگی سعادت دنیا و آخرت است.

رئیس حوزه علمیه اصفهان به قسم ظاهری و باطنی، گروه های سنی و شخصیتی و نوع اعضا و جوارح بدنی پیرامون ادب اشاره کرد و افزود: ادب باطنی و ظاهری بیشتر در حوزه عبادت و خضوع به درگاه پروردگار منشا و جلوه پیدا می کند.

 

وی با اشاره به ادب در برابر گروه های مختلف مثل ادب به درگاه حضرت حق، شخصیت های علمی و وارسته و عموم مردم، تصریح کرد: انسان باید در هریک از این جنبه ها رعایت ادب کند و جایگاه و شخصیت خود را حفظ نماید و از بدی و زشتی آن از هر جنبه دور شود.

آیت الله مظاهری با بیان اینکه رعایت حرم اعضا و جوارح بدن نوعی ادب است، اظهارداشت: نباید اعضای بدن در مسیر بدی ها و زشتی قرار گیرد که آن موجب خسارت و انحراف است.

 

وی با بیان اینکه تمرکز چشم بر نقاط مختلف و نگاه حرام خاطرنشان کرد: چشم نباید بدون مدیریت به هر سمتی برود و متمرکز بر ظواهر دنیا بشود.

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان با نکوهش روابط نامشروع دختر و پسر و زن و مرد نامحرم یادآورشد: این اقدامات گناه آمیز از همین چشم انداختن و عدم مدیریت چشم است که باعث بروز آسیب هایی از این قبیل می شود.

 

وی ادب گوش و زبان و قلب را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: نعمت شنوایی انسان نباید در مسیر بی ادبی مطالب بیهوده قرار بگیرد و صوت بیهوده برای انسان مسئولیت ایجاد می کند.

مرجع تقلید عالم تشیع به ادب زبان و قلب و فکر اشاره کرد و گفت: تهمت و توهین، فکر بد و بیان اندیشه های غلط از انواع بی ادبی است که باید مراقبت کرد تا سرنوشت انسان دچار خطا نشود.

 

*نکوهش بی ادبی در رسانه های خبری

 

وی با بیان اینکه نوشتار و نوسیندگی نیازمند ادب است، گفت: نگارش مطالب باید توام با ادب و احترام و به دور از رذایل اخلاقی باشد ولی برخی از این رسانه های خبری فرصت اطلاع رسانی را به فحش و توهین و تهمت اختصاص داده اند.

آیت الله مظاهری ادامه داد: این چنین رفتاری مورد نکوهش است و نوسیندگان خشم خود را مدیریت و کنترل کرده و بعد از آن اقدام به نوشتن مطالب کنند و نسبت به مردم و شخصیت ها ادب را رعایت نمایند.

 

وی بر کنترل غضب هنگام رفتارهای اجتماعی مثل نگارش مطلب و سخنرانی تاکید کرد و گفت: ناسزاگویی برکت و روزی را از زندگی انسان را دچار چالش می کند و فرد به حال خودش واگذار می شود.

رئیس حوزه علمیه اصفهان فرهنگ صحبت خوب و بیان خوب مطالب را مورد اشاره و تاکید قرار داد و از مردم خواست تا نسبت به این مقوله مهم و سرنوشت ساز در دنیا و آخرت توجه و دقت داشته باشند.

کد خبر 1130213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha