صدای پای موج ششم کرونا/ رعایت پروتکل ها چاره کار

هشدارهای بهداشتی حاکی از آن است که خیز دیگری از کرونا در راه است و نکته قابل توجه اینکه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور و همچنین خراسان شمالی کاهش یافته است؛ اتفاقی که می تواند شهروندان این خطه را گرفتار موج ششم کرونا کند.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ هشدارهای بهداشتی حاکی از آن است که خیز دیگری از کرونا در راه است و نکته قابل توجه اینکه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور و همچنین خراسان شمالی کاهش یافته است؛ اتفاقی که می تواند شهروندان این خطه را گرفتار موج ششم کرونا کند.

 

براساس آخرین فهرست رنگ‌بندی کرونایی شهرها که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شده است شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان، رازوجرگلان، فاروج و گرمه در وضعیت رنگ‌بندی آبی کرونایی و سه شهرستان شیروان، اسفراین و جاجرم نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.

 

نباید این رنگ‌بندی ها خیال شهروندان را آسوده کند چرا که کویید19 در کمین افراد عادی انگار است که به دنبال آن موج جدیدی را راه خواهد انداخت چرا که در موج های قبلی نیز همین طور بوده است آنگاه که جامعه رعایت پروتکل های بهداشتی را کمتر توجه کرد، موجی ایجاد شد و تعداد زیادی از شهروندان و همنوعان خود را از دست دادیم.

 

برخی از مردم هم اینک گویی از رعایت فاصله های اجتماعی و سایر پروتکل های اجتماعی خسته شده اند و دوباره دورهمی هایی راه انداخته اند که می تواند موج ششم را رقم بزند که کارشناسان حوزه بهداشت و درمان در این خصوص هشدارهای لازم را داده اند.

 

با همراهی مردم در واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی می توان ریشه کرونا را در کشور و همچنین این استان خشکاند و به چرخه شیوع بیماری کووید ۱۹ پایان داد.

 

با وجودی که روند بستری بیماران در این استان نزولی است و هنوز شواهدی مبنی بر آغاز موج ششم کرونا در این استان مشاهده نشده، اما هشدارها و توصیه‌های متخصصان بهداشت و درمان را باید جدی گرفت چرا که همه شرایط حاکی از آن است که چنانچه پروتکل ها رعایت نشود، شهروندان در مقابل موج و سویه جدید کرونا قرار خواهند گرفت.

 

به گزارش خبرنگار ما از سطح استان؛ هم اینک در بیشتر روستاهای استان وضعیت رعایت کرونا به نوعی به فراموشی سپرده شده است. در بیشتر روستاهای این استان شاهد آن هستیم که روزانه برنامه های زیادی از جمله جشن عروسی و عزا با حضور تعداد زیادی از مردم برگزار می شود این در حالی است که نگرانی در بین آنان از بین رفته یا کم رنگ شده است.

 

یکی از روستاییان شهرستان بجنورد گفت: در این ایام چند نفر از هم روستاییان ما فوت کردند که صاحبان عزا، مراسم هایی با جمعیت زیاد برگزار کردند که رعایت فاصله اجتماعی به شوخی گرفته شده بود.

 

«محمدعلی رحیمی» افزود: متاسفانه در این روزها شاهد برگزاری جشن های عروسی و سایر دورهمی ها بدون رعایت فاصله اجتماعی هستیم با توجه به اینکه فصل سرد است بیشتر برنامه ها در فضای کوچک خانه ها برگزار می شود که می توان بسیار خطرناک از نظر شیوع بیشتر بیماری کویید 19 باشد.

 

یکی از شهروندان بجنوردی نیز ضمن گلایه از رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی در سطح شهر گفت: رعایت نکردن پروتکل ها در شهر بیشتر از روستاها موج می زند، بیشتر کاسبان حتی ماسک هم نمی زنند و دیگر رعایت فاصله های اجتماعی را به فراموشی سپرده اند.

 

وی که خود را «مریم فدایی» معرفی می کند، افزود: در این روزها شاهد جشن های عروسی، عزا،  تولد و سایر دورهمی های زیادی هستیم که بیشتر نیز در فضای کوچک به خصوص خانه ها اتفاق می افتد که می تواند موج جدید را رقم بزند.

 

فدایی همچنین به کلاس های حضوری در مدارس و دانشگاه ها نیز اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه کرونا تا حدودی در جامعه کم شده، اما نباید دوباره تجمعات برگزار شود چرا که این بیماری ریشه کن نشده و دوباره به موج جدید تبدیل خواهد شد.

 

یکی دیگر از شهروندان نیز با بیان اینکه در این ایام تنها مردم را نباید به رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی محکوم کنیم، اظهارداشت: متاسفانه در اداره ها و دستگاه های اجرایی استان نیز پروتکل های بهداشتی رعایت نمی شود و هر روز شاهد برنامه ها و تجمع های نه چندان مهم هستیم که بیماری کویید 19 را به شوخی گرفته اند.

 

«ح. م» که در یکی از این ادارات مشغول به کار است، افزود: رعایت پروتکل های بهداشتی باید از سوی دستگاه ها و سازمان ها بیشتر دقت و توجه شود چرا که الگوی مردم نیز به نوعی هستیم و آنان به عملکرد سازمان ها و اداره ها می نگرند.

 

وی تغییر رفتار عادی انگاری را از سوی مردم یک امر نگران کننده دانست و اظهارکرد: در رسانه ها برای اینکه این مهم را در جامعه نهادینه سازی کنیم کار زیادی انجام شد اما برگزاری چند برنامه بدون در نظر گرفتن پروتکل های بهداشتی و سایر موراد تمامی رشته ها را پنبه خواهد کرد چرا که مردم نظاره گر تمامی رفتار ها هستند.

 

کارشناسان معتقدند که برای لغو محدودیت‌ها، برگزاری مراسم های و آیین ها نباید هیچ عجله‌ای کرد و بیان کرده اند  که سرعت تزریق واکسن قابل تحسین است اما نباید در بازگشایی‌ها و برگزاری تجمع ها شتاب‌زده عمل کنیم.

 

بستری 134 بیمار مبتلا به کویید 19 در خراسان شمالی

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اعلام کرد: در سوم دی ماه، متاسفانه یک نفر از بیماران مبتلا به کرونا در استان فوت شد.

 

دکتر «سید جواد پورنقی» افزود: با بستری 38 بیمار جدید در مدت زمان یاد شده هم اکنون 134 بیمار دارای علائم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند.
 

وی با تاکید بر ضرورت تزریق دُز یادآور واکسن کرونا، اضافه کرد: واکسیناسیون و رعایت شیوه نامه های بهداشتی عامل ریشه کنی و مهار بیماری کروناست، بنابراین شهروندانی که هنوز واکسن کرونا دریافت نکرده اند یا نوبت دُز سوم آن ها فرا رسیده، سریع تر نسبت به این امر اقدام کنند.


دکتر پورنقی افزود: بی‌توجهی به واکسیناسیون و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند، روند کاهشی تلفات را معکوس کند و بار دیگر وضعیت قرمز را به نقشه کرونا بازگرداند.

 

حذف محدودیت سنی تزریق دُز سوم

 

محدودیت و شرط سنی تزریق دُز سوم در استان و سراسر کشور برداشته شد و تمام افراد بالای ١٨ سال می‌توانند به مراکز واکسیناسیون برای تزریق دُز یادآور مراجعه کنند.

 

کارشناسان بر اهمیت تزریق دُز سوم واکسن کرونا تاکید دارند، در وضعیت ناپایدار و شکننده ای هستیم و همراهی مردم در رعایت دستورالعمل های بهداشتی و تزریق دُز سوم از آسیب های جبران ناپذیر به سلامت جامعه جلوگیری می کند.


افرادی که دو نوبت واکسیناسیون اولیه از واکسن های غیرفعال شده(سینوفارم، کوواکسن بهارات و کوایران برکت) استفاده کرده اند، باید نوبت سوم واکسن را ترجیحا مشابه نوبت اول (غیرفعال شده) به فاصله سه ماه از نوبت دوم دریافت کنند.


برای افردی که دو نوبت واکسیناسیون اولیه آن ها اسپوتنیک و آسترازنکا بوده نیز در همین بازه زمانی، یعنی سه ماه پس از تزریق دُز دوم تزریق می شود.

 

شمار مبتلایان به اُمیکرون در کشور به حدود هشت نفر رسیده است، به دلیل اینکه شناسایی این بیماران در مشهد نیز انجام شده، رعایت پروتکل های بهداشتی در استان خراسان شمالی باید از اهمیت چندانی برخوردار باشد.

 

گفته شده که بیش از ۹۰ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال در استان  خراسان شمالی واکسینه شده اند و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان اعلام کرده اند شهروندانی که هنوز واکسن کرونا دریافت نکرده اند، سریع تر نسبت به این امر اقدام کنند زیرا با افزایش آمار واکسیناسیون، ایمنی عمومی در برابر ویروس کرونا ایجاد می شود.

 

 

سمیرا نیستانی

 

 

کد خبر 1130310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha