مطالبه گری مشکلات را ریشه ای حل می کند/ رشد ائمه جمعه در حوزه مطالبه گری محسوس است

مهدیان با تاکید بر نقش ائمه جمعه در مطالبه گری مردم گفت: رشد ائمه جمعه در حوزه مطالبه گری محسوس است و مطالبه گری مشکلات را ریشه ای حل می کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، محسن مهدیان، نویسنده کتاب سواد مطالبه در نشست خبری بازخوانی رسالت های نماز جمعه در گام دوم انقلاب اسلامی با عنوان نماز جمعه و مطالبه گری گفت: شاید بتوان گفت عدالت بخشی از مطالبه گری است اما باید بگوییم ثمره مطالبه در جامعه ما چیست و دقیقا با مطالبه در فضای رسانه چه اتفاقی می افتد و ما چه انتظاری داریم. مطالبه گری یک رویکرد اجتماعی و مدنی است که با مبارزه با فساد می تواند در حوزه حکمرانی اقتصادی اصلاح را در آینده در پیش داشته باشد.

 

این نویسنده کتاب افزود: هر جا و هر جامعه ای که مطالبه گری در آن درست رقم بخورد، فارغ از اینکه چقدر در اصلاح موثر باشد، امید جامعه به اصلاح را بیشتر می کند.

 

وی با بیان اینکه در نظرسنجی ها تلقی مردم و مخاطبان از فساد، فساد سیستم نیست، گفت: این موضوع موجب ناامیدی و شکست در جامعه است و این سوال مطرح می شود که برخلاف سایر ادبیات های مبارزه چرا مبارزه با فساد منجر به ناامیدی بیشتر است.

 

وی گفت: مردم شاهد آن هستند که همزمان با رشد مبارزه با فساد و رشد مطالبه گری سفره مردم کوچک تر می شود و از همین منظر بحث ها و دعواهای سیاسی بیشتر شکل گرفته و مردم می گویند همه دست شان در یک کاسه است و تعابیری از این قبیل شکل می گیرد.

 

وی با اشاره به نقش ائمه جمعه در رساندن صدای مردم به گوش مسئولان و نقش آنها در مطالبه گری از مسئولان خاطرنشان کرد: در این زمینه باید بگوییم با این آسیب شناسی تا چه اندازه ائمه جمعه صدای مردم بودند و بلندگوی آنها بلندگوی درد مردم است.

 

وی با اشاره به تعبیر امام (ره) از نظام ها و نهضت های مشروطه و نقش روحانیت در این نهضت ها یادآور شد: امام تعبیری دارند و معتقدند در کنار تمام نهضت های مشروطه و انقلاب ها روحانیت و بازار کنار یکدیگر بوده و در این انقلاب ها نقش اساسی داشتند. همواره ائمه (روحانیت) در مبارزه پیشرو بودند و نقش مهمی را ایفا می کردند. نماز جمعه فقط بیان کلیات نیست. نماز جمعه یکی از نمادهای عدالت خواهی و امام جمعه زبان مردم است که باید در آنجا مطالبات مردم را مطرح کند اما متاسفانه ما در حوزه فساد گرفتار سلبریتی ها بودیم که در این صورت مطالبه گری مردم رخ نمی دهد اما باید بگوییم نماز جمعه نیز وظیفه ادلیه را ندارد.

 

وی گفت: رشد ائمه جمعه در حوزه مطالبه گری محسوس است و به دلیل نوع تعامل دستگاه ها و نوع نظارت در نظام جمهوری اسلامی فساد سیستمی رخ نمی دهد بلکه بخشی از این فساد ناشی از ساختار نفتی و اقتصاد غلطی است. ائمه جمعه باید نشان دهند که پرچم دار مطالبه گری مردم هستند و این جریان از سوی آنها ادامه دارد. از سوی دیگر باید مطالبه گری را به درستی در جامعه جا بیندازیم و آموزش مطالبه گری را به مردم داشته باشیم. مطالبه گری موجب حل شدن ریشه ای مشکلات است.

 

کد خبر 1130636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha