خطر بی سوادی و اُفت تحصیلی، اثر منفی آموزش مجازی

با ورود کرونا به کشور و تعطیلی آموزش حضوری و کوچ نظام آموزشی به سمت شبکه‌های مجازی، گرچه بیشتر دانش آموزان از نظر پایه ارتقا یافتند اما به نظر شماری از معلمان و والدین، دانش آموزان اُفت تحصیلی داشته اند و یا مطالب درسی را به درستی آموزش ندیده اند.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ با ورود کرونا به کشور و تعطیلی آموزش حضوری و کوچ نظام آموزشی به سمت شبکه‌های مجازی، گرچه بیشتر دانش آموزان از نظر پایه ارتقا یافتند اما به نظر شماری از معلمان و خانواده ها، دانش آموزان اُفت تحصیلی داشته اند و یا برخی از دروس و مطالب درسی را به درستی آموزش ندیده اند.

 

«محمد امیر» یکی از دانش آموزان منطقه گلستان شهر بجنورد است که سال تحصیلی جدید را اخیرا شروع کرده است. وی در شروع سال تحصیلی امسال ثبت نام نکرده بود و اخیرا به اصرار مادر و یکی از فرهنگیان محله خود سال تحصیلی را آغاز کرده است.

 

وی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: از زمان شیوع کرونا آموزش به صورت مجازی بوده و به دلیل اینکه گوشی مناسبی نداشتم تنها اکتفا به نوشتن تکالیف برخی از دروس و ارسال آن به شبکه شاد می کردم.

 

امیر با بیان اینکه تصمیم گرفته بودم امسال به مدرسه نروم و کار کنم اما به اصرار مادرم در ماه گذشته ثبت نام کردم و حالا حتی تمامی کتاب ها را نیز فراهم نکرده ام.

 

مادر این دانش آموز ضمن انتقاد از آموزش مجازی افزود: با وجود اینکه پسرم در سال تحصیلی 1399- 1398 و 1400-1399 به درستی آموزش ندید، بیشتر تکالیف خود را نیز ارسال نمی کرد اما از سوی معلمان نیز در این خصوص پیگیری نمی شد.

 

وی اظهارکرد: در سال تحصیلی فرزندم به علت اُفت تحصیلی ترک تحصیل کرده بود اما از سوی مدرسه واکنشی نیز صورت نمی گرفت تنها یک یا دو مورد از سوی مدرسه در این خصوص تماس داشتیم این در حالی است که باید معلمان نیز بابت این موضوع با دانش آموز تماس می گرفتند.

 

یکی از مادران بجنوردی که فرزندش هم اینک در مقطع ابتدایی در یکی از مدارس غیرانتقاعی تحصیل می کند، گفت: با وجود اینکه معلمان این آموزشگاه، در راستای آموزش تلاش زیادی دارند اما کودکان در آموزش مجازی تمرکز خوبی ندارند چرا که بعضا اینترنت قطع خواهد شد و این موضوع، آنان را خسته کرده است.

 

«مرضیه صادقی» افزود: با وجود اینکه خودم نیز به پسرم در آموزش کمک می کنم اما باز متوجه می شوم که در برخی از دروس و یا برخی از فصل های درسی به صورت مفهومی، موضوع درک نشده است.

 

وی با بیان اینکه دانش آموزان در کلاس های مجازی هم اینک آموزش های مختصری می بینند، افزود: این نحوه آموزش باعث شده که یادگیری در دانش آموزان تحکیم نشود و زود به فراموشی سپرده می شود.

 

یکی از معلمان بجنوردی که در روستاهای نزدیک این شهر مشغول به کاراست هم گفت: حتی در آزمونی که از دانش آموزان گرفته ام، چندین نمره صفر داشته ایم.

 

«ف. ر» افزود: با دیدن نمره امتحان دانش آموزان دغدغه مند شدم و آن را در بین همکاران به بحث و گفت و گو گذاشتم که برخی دیگر از همکاران من نیز بر این موضوع تاکید داشتند که سطح سواد دانش آموزان بسیار پایین آمده و این موضوع کار و تلاش مضاعف برای جبران نیاز دارد.

 

وی اظهارکرد: بیشتر دانش آموزان، آموزش را در فضای مجازی جدی نگرفته اند و به نوشتن مشق و تکلیف اکتفا کرده اند در صورتی که باید هر فصل کتاب را از نظر مفهومی درک کرده باشند.

 

وی افزود: از نتایج به دست آمده در آزمون ها و امتحانات می‌توان اینگونه استنباط کرد که گرچه دانش آموزان نتایج قابل قبولی را در امتحانات کلاسی و پایان ترم اخذ کرده اند، اما به اذعان معلمان، والدین و حتی خود آن ها آنگونه که باید نتوانسته به یادگیری بپردازند و آموزش‌های مجازی برای بهبود یادگیری و عملکرد آن‌ها و حتی آزمون‌های مجازی برای سنجش کامل آموخته‌های آن‌ها کافی نبوده است.

 

این معلم بیان کرد: اگر این وضعیت، سامان بخشیده نشود و چاره‌ای برای آن نیندیشیم در سال‌های آینده با یک نوع بی‌سوادی پنهان مواجه خواهیم شد که دانش آموزان وارد پایه‌ها خواهند شد که صلاحیت ورود به مقطع بعدی را ندارند.


یکی دیگر از معلمان افزود: بیشترین آسیب و محرومیت از آموزش حضوری متوجه دانش‌آموزان دوره ابتدایی شده است چرا که مهارت خواندن و نوشتن را خوب نیاموخته اند.

 

وی گفت: شیوع ویروس کرونا، نظم موجود در تعلیم و تربیت را به هم زد به گونه ای که دیگر معلم و دانش آموز محور اصلی تعلیم و تربیت نیست و مدرسه از مکان اصلی و مبدا آموزش خارج شده و این موضوع مهم سبب دغدغه اصلی والدین  شده زیرا فرزندانشان به یکباره وارد دنیای آموزش از راه دور و فضای مجازی شدند.

 

یکی دیگر از معلمان که خود روان شناس نیز هست، افزود: حتی دانش آموزان هم اینک که به تلفن همراه دسترسی پیدا کرده اند تمایل به بازی و وقت گذراندن در شبکه های اجتماعی پیدا کرده اند که این موضوع نیز مانع آموزش جدی به آنان شده است.

 

«مریم رحیمی» گفت: برخی از والدین توانایی آموزش و هدایت فرزندان خود را ندارند، به نوعی بخشی از آموزش بر عهده خانواده شده اما متاسفانه همه آنان توانایی این مهم را ندارند و حتی اگر توانمندی نیز داشته باشند به دلیل مشغله کاری وقت برای این امر ندارند.

 

وی فراغت طولانی در خانه، دسترسی دانش آموزان به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و برنامه های سرگرم کننده را یکی از دغدغه ها دانست و گفت: هم اینک اشکالات درسی کودکان رفع نخواهد شد چرا که آموزش های مدرسه که به صورت آفلاین و آنلاین برگزار می شود، بسیار کوتاه است و آموزش به نوعی بیشتر یکطرفه شده است.

 

رحیمی اظهارکرد: علاوه بر این، بیشتر خانواده های این استان از نظر سطح درآمد جزء اقشار ضعیف محسوب می شوند که حتی توانایی خرید یک گوشی هوشمند، تبلت و یا رایانه برای فرزندان خود را ندارند و یا حتی در مناطقی به سر می برند که اینترنت نیز در دسترس آنان نیست.

 

وی بیان کرد: اُفت تحصیلی تنها شامل تجدیدی و مردودی دانش آموزان نیست بلکه وقتی آموخته‌ها و توانایی دانش‌آموز از آنچه انتظار می‌رود کمتر باشد، اُفت تحصیلی روی داده که شیوع ویروس کرونا این مفهوم و آسیب را در عرصه تعلیم و تربیت مجازی در جامعه پر رنگ تر کرد.

 

این معلم ادامه داد: علاوه بر این، برخی از معلمان نیز نمی توانند محتواهای آموزشی مجازی را تهیه و یا ارایه دهند که به این موضوع نیز توجه زیادی نشده است.

 

وی یادآورشد: خانواده ها نیز با فرهنگ استفاده بهینه از گوشی ها و تجهیزات هوشمند آموزشی به عنوان ابزاری برای زندگی آموزشی و اجتماعی آموزش ندیده اند.

 

رحیمی گفت: برای آموزش کیفی در فضای مجازی باید نسبت به روش های تدریس مجازی شناخت داشت چرا که در فضای آموزش های مجازی و مفاهیم از راه دور به دلیل غیبت جسمی دانش آموز، کل سیستم آموزشی ناکارآمد می شود.

 

یک روان شناس و مشاور تحصیلی مدارس هم با بیان اینکه حتی برخی از همکاران ما در برابر آموزش مجازی مقاومت داشته اند، افزود: تحصیل در مدارس تاکنون سنتی و چهره به چهره بوده و علاوه بر دانش آموزان و خانواده ها معلمان نیز بعضا تجربه ای در این خصوص نداشتند و حتی برخی مقاومت نیز خواهند کرد.

 

«مریم وحیدی» افزود: با وجود اینکه از اسفند سال ۹۸ تاکنون تاکید به آموزش مجازی بوده، اما هنوز تعدادی از معلمان به این شیوه عادت نکرده اند و تنها از دانش آموزان خود مشق و تکلیف را درخواست می کنند در حالی که آموزش به فراموشی سپرده شده است.

 

وی افزود: پایه نظام آموزشی بر معلم و شاگردی بوده است اما هم اینک دانش آموزان باید خود به سمت آموزش بروند و منابع درسی پیدا کنند که در این زمینه، ضعیف هستیم چرا که آنان تاکنون با چنین روشی مواجه نبوده اند.

 

وی با بیان اینکه تعامل بین دانش آموز و معلم وجود ندارد، افزود: دانش آموزان پایه علمی ضعیفی دارند.

 

وحیدی اشاره ای به دانش آموزان پایه دهم و یازدهم کرد و افزود: این دانش آموزان نیز از نظر آموزش ضربه زیادی دیدند که اُفت تحصیلی ضربه ای به سرنوشت آنان خواهد زد.

 

البته ترک تحصیل‌ و اُفت یادگیری صرفاً یک روی ماجرای آموزش مجازی است، آن روی دیگر ماجرا به مشکلات و چالش‌های اخلاقی و رفتاری برمی‌گردد که با حضور دانش‌آموزان به ویژه دبستانی‌ها در فضای مجازی شکل گرفت و حالا برخی کارشناسان و خانواده‌ها از دغدغه بلوغ زودرس برخی دانش‌آموزان نیز خبر می‌دهند.

 

«مهدی مودی» مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی با بیان اینکه ۷۰ درصد محتوای کتاب های درسی در سال تحصیلی گذشته آموزش داده شد، گفت: شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس باعث شد که در سال تحصیلی گذشته تمام محتوای آموزشی کتاب توسط معلم آموزش داده نشود اما امسال تلاش کردیم این آموزش را به ۱۰۰ درصد برسانیم.

 

وی اظهارکرد: به علت نبود زیرساخت ها در آموزش مجازی و تعطیلی مدارس حضوری، برخی از محتواهای درسی بدون آموزش ماند اما امسال از اول شروع سال تحصیلی تاکنون تلاش شد هیچ محتوایی بدون آموزش باقی نماند.

 

وی بر آموزش حضوری در مدارس تاکید کرد و افزود: تمامی کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت بر آموزش حضوری تاکید دارند و می گویند که هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری نخواهد شد اما هم اینک در مدارس اجبار نکرده ایم و هیچ دانش آموزی را نیز به اجبار وارد کلا س نخواهیم کرد، تصمیمات مدرسه در شورای مدرسه برنامه ریزی خواهد شد.

 

مودی اشاره ای به مدارس کم جمعیت کرد و گفت: ۹۰۰ مدرس در خراسان شمالی کمتر از ۵۰ دانش آموز دارند که به نوعی تعداد دانش آموزان در هر کلاس درس به ۱۰ نفر نیز نمی رسد که از نظر رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل های بهداشتی به خود خودی قابل اجراست و برای کلاس حضوری هیچ مشکلی ندارند اما با این وجود برگزاری کلاس های حضوری و مجازی را به شورای مدارس واگذار کرده ایم تا همه نقطه نظرات خود را اعلام کنند.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی با بیان اینکه هیچ کلاسی نباید با تعداد زیادی از دانش آموزان برگزار شود، گفت: معلمان باید ساعت حضور را کاهش و با تعداد کم کلاس حضوری برگزار کنند.

 

وی اظهارداشت: تمامی ابلاغیه ها از سوی ستاد ملی کرونا به آموزش و پرورش ارسال می شود که ما نیز به مدارس ابلاغ می کنیم.

 

 رییس اداره انجمن اولیا و مربیان خراسان شمالی نیز گفته بود که چهار هزار دانش آموز این استان تبلت نیاز دارند که کمتر از هزار دستگاه تامین و مابقی مانده است.

 

برخی از دانش آموزان این استان نیز که حضوری سر کلاس درس حاضر می شوند، می گویند ساعت در نظر گرفته شده بسیار محدود است و برخی روزها عملا آموزشی وجود ندارد.

 

 

کد خبر 1130726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha