خشکسالی، کشت پاییزه غلات را کاهش داد

مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: خشکسالی و کاهش بارندگی، کشت پاییزه غلات را در این شهرستان کاهش داد.

«حسن ایزانلو» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار کرد: خشکسالی و کاهش بارندگی کشت پاییزه غلات را در این شهرستان کاهش داد که امسال، ۳۱ هزار و ۵۰۰ هکتار غلات پاییزه در اراضی کشاورزی شهرستان کشت شد که سال گذشته این رقم ۳۱ هزار و ۸۰۰ هکتار بود.

 

مدیر جهاد کشاورزی شیروان اظهار داشت: از این میزان کشت، ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار محصول آبی و ۲۱ هزار هکتار دیم است که به دلیل کاهش بارندگی، خشکسالی و گرانی نهاده ها در مقایسه با سال گذشته ۳۰۰ هکتار کاهش داشته است.

 

ایزانلو زمان شروع کشت را از اواخر شهریور تا پایان آذرماه عنوان کرد و افزود: میانگین تولید هر هکتار در اراضی آبی، ۳.۵ تُن و دیم، ۱.۵ تُن است که برداشت آن ابتدای خردادماه صورت خواهد گرفت.

 

وی با بیان اینکه امسال استفاده کشاورزان از کود فسفات و پتاسه الزامی شد، خاطرنشان کرد: این امر به این دلیل است که این کودها تفاوت قیمت زیادی در بازار ندارند و کمک یارانه ای کم است ولی کود اوره کمک یارانه ای زیادی دارد از سویی کود سفید برای کشت پاییزه کارایی ندارد.

 

وی تصریح کرد: برای کشاورزانی که مشکل مالی داشته تسهیلات «کشاورز کارت» با کارمزد ۱۲ درصد برای تهیه و خرید کود و بذر در نظر گرفته شده که برای خرید هر هکتار ۲۰ میلیون ریال است.

 

ایزانلو افزود: با توجه به خشکسالی های پی در پی که چندین سال درگیر آن هستیم به کشاورزان توصیه می شود از سیستم های آبیاری نوین که ۸۵ درصد کمک بلاعوض و ۱۵ درصد آورده متقاضی است، استفاده کنند.

 

 

کد خبر 1130754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha