ضرورت پوست اندازی در پژوهشگاه های فرهنگی

بهمنی گفت: در حوزه پژوهش های فرهنگی و پژوهشگاه های فرهنگی باید یک پوست اندازی صورت گیرد و سرفصل های جدید در این زمینه باید تعریف شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، مراسم اختتامیه سومین دوره معرفی برترین های پژوهش فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز یکشنبه 5 دی با حضور دکتر محمد سلگی رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، دکتر بهمن نامور مطلق رییس فرهنگستان هنر، جمعی از مسئولان، پژوهشگران و اساتید دانشگاه در پژوهشگاه پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

دکتر محمدرضا بهمنی که کتاب وی با عنوان تحول سازمان های فرهنگی در عصر فضای مجازی در این جشنواره به عنوان اثر برتر برگزیده شد، گفت: این اثر حاصل کار تیمی و جمعی است و بنده به عنوان یکی از اعضا در آن نقش داشتم. یکی از ویژگی های این اثر این است که از درون مسئله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخاسته است یعنی مسئله محور است. ویژگی دیگر این کتاب این است که به مسئله کلیدی پرداخته است و آن اینکه چگونگی مواجهه سازمان های فرهنگی با فضای مجازی است. 

رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی با اشاره به کتاب تحول سازمان های فرهنگی در عصر فضای مجازی بیان کرد: در این کتاب به انواع مواجهات سازمان های فرهنگی با فضای مجازی از ساختارسازی تا مقررات اشاره شده است. به این قضیه می توان با رویکردهای مختلف از جمله فناورانه، اقتصادی، سیاسی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی نگاه کرد. 

این نویسنده و پژوهشگر اظهار داشت: مسئله کلیدی و اصلی در واقع تغییر الگوی حکمرانی است. در پوست اندازی حوزه های فرهنگی پردازش این چگونگی تغییر الگو مهم است. نظام ارتباطات کنشگران حوزه فرهنگ در پژوهش های فرهنگی باید به بررسی چگونگی ارتباط بین این کنشگران بپردازد. این تغییر کنشگران در چند حوزه رخ می دهد. امروز اپراتورهای تلفن همراه یکی از بازیگران موثر کنشگران حوزه فرهنگ محسوب می شوند. 

بهمنی تصریح کرد: حرکت از جایگاه مخاطب به کاربر فضای متفاوتی برای پژوهش های فرهنگی رقم می زند. تغییر مخاطب به کاربر، حضور بازیگران و پلتفرم های جدید ویژگی های است که مناسبات کنشگران را تغییر داده است. مناسبات در خانواده بین بخش های مختلف حاکمیتی و مناسبات مردم با حاکمیت دچار تغییر شده است. در حقیقت شبکه ارتباطات بسیار پیچیده شده است. 

این پژوهشگر و نویسنده با اشاره به موضوع شکل گیری داده های عظیم در حوزه فرهنگ بیان کرد: یک پلتفرم محتوای تصویری در کشور از تیر 99 تا تیر 1400، 18 میلیارد بازدید داشته است. این پلتفرم 60 میلیون کاربر یونیک دارد این یعنی قابلیت تعمیم پذیری. پوست اندازی در حوزه پژوهش های فرهنگی و همچنین پژوهشگاه های فرهنگی باید رخ دهد. بر این اساس باید سرفصل های جدیدی تعریف شود. با توجه به شکل گیری دیتاها حوزه تحلیل داده ها یک حوزه پژوهشی جدید است که باید به آن توجه شود. همچنین لازم است نوآوری و خلاقیت در حوزه پژوهش فرهنگی در دستور کار پژوهشگاه های فرهنگی قرار گیرد. 

گفتنی است، در اختتامیه سومین دوره معرفی برترین های پژوهش فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 10 اثر پژوهشی در قالب رساله، طرح پژوهشی و کتاب معرفی و تقدیر شدند. 

کد خبر 1130840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha