روایتی کوتاه از ساعات نخست زلزله بم/طرح های جامع و هادی نباید روی پهنه زلزله خیز طراحی شود

خرم با مرور آنچه در ساعات نخست زلزله بم از نزدیک شاهد آن بوده است؛ گفت: زلزله بم تحولی در مردم، سازمان نظام مهندسی، شهرداری ها و ... ایجاد کرد و طرح های جامع، تفصیلی و هادی نباید روی پهنه زلزله خیز طراحی شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بم؛ احمد خرم، یکشنبه(5 دی) در همایش پیامدهای اجتماعی زلزله که در هجدهمین سالگرد زلزله سال 82 برگزار شد؛ بخشی از وقایع آن حادثه تلخ را مرور کرد.

 

 

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه در پنج ساعت اول زلزله در بم حضور پیدا کردم و اولویت اول ما رسیدگی به زخمی ها بود؛ افزود: بخشی از فرودگاه بم در زلزله خسارت دیده بود و برای انتقال زخمی ها از ۱۰ فروند هواپیمای مسافربری که در آسمان بودند، استفاده شد.

 

 

وی ادامه داد: پیشنهاد دادم که آن هواپیماها مسافران خود را پیاده کنند و به بم اعزام شوند زیرا در آن لحظه هیچ چیز مهمتر از نجات جان زخمی ها نبود و زخمی ها را از این طریق به دیگر استان ها اعزام کردیم.

 

 

خرم با بیان اینکه  کفن و دفن یکی دیگر از مشکلات آن روزها بود زیرا امکان غسل و حفر قبر نبود، تصریح کرد: اجساد در اثر گرما متعفن می شدند و باید با بیل و بلدزر خاک را می کندیم و کشته شدگان را دفن می کردیم.

 

 

وی گفت: در زمان زلزله 45 روز در بم بودم و تعداد کشته شدگان ۴۶ تا ۵۸ هزار نفر بود که مصیبتی است و صحنه های دلخراشی وجود داشت.

 

 

رییس سازمان نظام مهندسی با این توضیح که زلزله بم تحولی در مردم، سازمان نظام مهندسی، شهرداری ها و ... ایجاد کرد و اگر خوب طراحی، اجرا و آموزش می دادیم و افراد سودجو تخلف نمی کردند، شاهد این همه خسارات جانی و مالی در حوادث نبودیم؛ اظهار کرد: زلزله های دهه های اخیر به ما آموخت که اگر در مقررات ملی، استاندارد مصالح، بتن و فولاد دقت کنیم تلفات زلزله زلزله به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند.

 

 

وی با تأکید بر اینکه طرح های جامع، تفصیلی و هادی نباید روی پهنه زلزله خیز طراحی شود بلکه باید دقت کرد مردم دچار مشکل نشوند و منافع آنان جدی گرفته شود؛ به تخلفاتی که در مسیر ساخت و سازها می شود هم اشاره کرد.

 

 

خرم با اشاره به اینکه ۲۵ سال است که قانون مقررات ساختمان را باری به هر جهت اجرا می کنیم؛ گفت: با مسائل باید علمی و درست برخورد کرد.

 

 

محمد شکرچی زاده هم با بیان اینکه زلزله بم یک شوک به جامعه مهندسی بود؛ از نگارش دستورالعمل هایی در مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی برای ساخت و سازهای جدید و ایمن سازی ساختمان های موجود خبر داد.

 


معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ۸۳ دستگاه شتاب نگار در استان کرمان وجود دارد و اگر بتوانیم سامانه پاسخ سریع را در شهر کرمان مستقر کنیم در مواجهه با زلزله می توانیم سریع آسیب پذیرترین نقطه را شناسایی کنیم و لحظه طلایی را از دست نمی دهیم. 

 

 

وی اظهار کرد: ۱۵هزار طیف زلزله را از دهه ۶۰ ضبط کردیم که هزار و ۵۲۷ مورد آن یعنی ۱۰ درصد زلزله های ثبت شده مربوط به استان کرمان است. 

 

کد خبر 1130866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha