ارائه بیش از ۱۸۰ ساعت مشاوره حقوقی رایگان توسط دفاتر اسناد رسمی فارس

آراد گفت: ۵۰۰ دفتر اسناد رسمی در فارس وجود دارد که در ۶ ماهه ابتدای امسال بیش از ۱۸۰ هزار ساعت مشاوره حقوقی رایگان به عموم مردم استان ارائه کرده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «علی آراد»، امروز (یکشنبه 5 دی) در کنفرانس خبری با خبرنگاران گفت: هزینه تعویض پلاک به زودی افزایش چشمگیری خواهد داشت و اداره های راهنمایی و رانندگی در زمان تعویض پلاک خودرو باید مالیات نقل و انتقال خودرو را وصول کنند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران فارس افزود: دفاتر اسناد رسمی بیش از ٩٠ سال سابقه یک منصب حاکمیتی و زیرمجموعه قوه قضاییه هستند که افراد با سواد عالی حقوقی و مورد اعتماد حاکمیت وظیفه تنظیم اسناد رسمی مردم را مطابق با قانون به عهده دارند.

وی اضافه کرد: از خدمات ارزنده دفاتر اسناد رسمی، مشاوره حقوقی رایگان و در دسترس برای عموم جامعه است و هر یک از دفاتر اسناد رسمی استان به طور میانگین روزانه حدود 2 ساعت مشاوره حقوقی رایگان به مردم ارائه می دهند.

 آراد اعلام کرد: 500 دفتر اسناد رسمی در فارس وجود دارد که در 6 ماهه ابتدای امسال بیش از یکصد و هشتاد هزار ساعت مشاوره حقوقی رایگان به عموم مردم استان ارائه کرده اند.

وی افزود: برخی دفاتر اسناد رسمی از نظر مالی در مضیقه هستند و دفاتری در استان با وجود ۱۳ سال سابقه کار مستاجر هستند و در ماه‌های اخیر نمایندگان به دنبال تصویب طرحی موسوم به طرح تسهیل برخی مجوزات کسب و کار هستند که در خصوص دفاتر اسناد رسمی به جز خسران نتیجه دیگری ندارد.

 آراد اضافه کرد: از عمده مشکلات دفاتر اسناد رسمی، ابلاغ تعرفه حق التحریر هر چهار سال یک بار است و با توجه به تورم، تعرفه ابلاغی فقط در سال اول جوابگوی نیاز‌های همکاران است و پس از آن تا زمان تغییر مجدد تعرفه، دفاتر باید با تعرفه چهارسال قبل که جوابگوی تورم نیست، دفترخانه را اداره کنند که بسیار سخت و دشوار است و از مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار بازنگری در خصوص ماده ۵۴ قانون دفاتر اسناد رسمی و اصلاح آن به تغییر تعرفه سالانه با توجه به نرخ تورم سالانه هستیم.

وی با اشاره به قوانین ادارات راهنمایی و رانندگی و موسسه رهگشا گفت: وظیفه ادارات راهنمایی و رانندگی صرفاا تعویض پلاک خودرو و بررسی اصالت خودرو و شماره شاسی و موتور و ... است و برگ سبز صادره از راهنمایی و رانندگی صرفا در خصوص تعویض پلاک و به عنوان شناسنامه پلاک خودرو است.

 آراد ادامه داد: نقل و انتقال مالکیت خودرو به موجب سند رسمی و از وظایف ذاتی و در صلاحیت دفاتر اسناد رسمی است اما بخشنامه ۲۱ اسفندماه ۹۵ ریاست وقت قوه قضائیه خط بطلانی بر برگ سبز صادره از ادارات راهنمایی و رانندگی به عنوان سند رسمی انتقال خودرو کشیده و تمام مراجع قضایی و اجرایی و دفاتر اسناد رسمی را از اعتبار دادن به برگ سبز منع کرده است.

 رئیس کانون سردفتران و دفتریاران فارس تصریح کرد: مطابق قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب دی ماه امسال صراحت سند انتقال خودرو را در صلاحیت دفاتر اسناد رسمی و تعویض پلاک را بر عهده نیروی انتظامی قرار داده است و با اصرار ادارات راهنمایی و رانندگی در خصوص نقل و انتقال خودرو و عدم وصول حقوق دولتی و مالیات متعلقه در چند ماه اخیر، مراکز تعویض پلاک باعث تضییع میلیارد‌ها تومان مالیات و حقوق دولتی شده‌ اند.

وی تاکید کرد: مطابق با تبصره «۱» ماده «۳۰» قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۲ تیرماه امسال مجلس شورای اسلامی که از تاریخ ۱۳ دی ماه امسال لازم‌ الاجرا خواهد شد ادارات راهنمایی و رانندگی موظفند در زمان تعویض پلاک خودرو مالیات نقل و انتقال خودرو را وصول کنند که با توجه به این موضوع هزینه تعویض پلاک به زودی افزایش چشمگیری خواهد داشت.

 

کد خبر 1130870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha