بم نسبت به جایگاه‌ و آوازه جهانی آن خوب ساخته نشد

زینی وند با بیان اینکه از دل ویرانه های آن روزِ بم جوانه های زیبایی روییده اما کم است؛ از اعلام پایان بازسازی بم انتقاد کرد و گفت: البته بم نسبت به جایگاه‌ و آوازه جهانی ای که دارد خوب ساخته نشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بم؛ علی زینی، یکشنبه(۵ دی) در همایش پیامدهای اجتماعی زلزله در هجدهمین سالگرد زلزله غمبار سال ۸۲، بم را یادآور موارد مهمی برای جامعه بشری در دنیا دانست و گفت:و بم برای همه صاحب نظران در مسائل ساختمانی، اجتماعی و ... نماد است.

 

 
استاندار کرمان با بیان اینکه از دل ویرانه های آن روزِ بم جوانه های زیبایی روییده اما کم است؛ افزود: از شما مردم تشکر می کنم که از آن همه تل خاک نگذاشتید هویت بم گم شود و همچنان باغ شهر است البته بم نسبت به جایگاه‌ و آوازه جهانی ای که دارد خوب ساخته نشد و در حد و قواره و عظمت حادثه به ابعاد مختلف موضوع پرداخته نشده است.

 

 

وی با تصریح به اینکه منکر کارهای انجام شده هم نیستیم؛ تأکید کرد: بم باید کارگاه دائمی در امر پژوهش و تحقیق بنیادی در ساخت و سازها، آموزش عمومی برای مشارکت آحاد جامعه در حوزه شهرسازی، ساخت زندگی زیبا و سرپناه مطمئن و امن برای کل دنیا و ایجاد تعهد بیش از حد به نظام مهندسی باشد. 

 


زینی وند ادامه داد: به نر می رسد در تار و پود نظارت شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و دفاتر فنی کم کاری شده است زیرا در کشوری که در آن حادثه‌ای مانند بم رخ داده، نباید پس از 18 سال با زلزله‌ای 5 ریشتری، جان باخته داشته باشیم و این حتماً کم کاری هایی است که ما به آن تن داده ایم. 

 

 

وی با اشاره به اینکه برای ایران زلزله خیز پذیرفته نیست که با حوادث رفتار انفعالی داشته باشد؛ گفت: با وجود کارهای زیادی که در کشور شده اما همچنان به آمادگی کامل برای رویارویی با حوادثی مانند بم نرسیدیم و این مسئله نیاز به دخالت علم، افکار عمومی مطالبه‌گر و رسانه‌های تیزبین دارد که همه ما را حساس کند. 

 


استاندار کرمان با تأکید بر اینکه برای بازسازی بم باید توجه بیشتری می‌شد و زیبایی سنتی حفظ شود، تصریح کرد: اما قابل قبول نیست به لحاظ کمبود اعتبارات، شهری در سطح جهانی، کوچه‌های خاکی داشته باشد لذا تقاضا دارم انجام مطالعات طرح تفصیلی و جامع شهر بم به صورت ویژه دیده شود. 

 

 

وی از اعلام پایان بازسازی بم انتقاد کرد و با بیان اینکه بم به عنوان میراث جهانی و تابلوی عظیم در بازسازی باید بیشتر درک شود؛ اظهار کرد: در پیوست‌های بودجه کمک‌های خوبی به شرق شد، مسئله آب شرق استان به صورت نسبی در حال حل شدن است. 

 


 

کد خبر 1130884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha