مؤسسات و تشکل های قرآنی،جریان های مردمی پیشران در حوزه قرآن و عترت هستند

دومین مجمع عمومی اتحادیه، مؤسسات و تشکل های فرهنگی قرآن و عترت استان تهران، با حضور دکتر خراسانی زاده ومسئولین مربوطه در محل سالن جلسات این اداره کل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهرستان های استان تهران خبرگزاری شبستان دومین مجمع عمومی اتحادیه، مؤسسات و تشکل های فرهنگی قرآن و عترت استان تهران، با حضور دکتر خراسانی زاده ومسئولین مربوطه در محل سالن جلسات این اداره کل برگزار شد.

محمد خراسانی زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با حضور در این مراسم گفت: قرآن و عترت مهمترین دستاوردی است که توسط نبی مکرم اسلام (ص)برای امت اسلامی به یادگار گذاشته است و این مهمترین میراث فرهنگی جامعه اسلامی است.

وی با تاکید بر تعلق این میراث فرهنگی به همه امت اسلامی، یادآور شد: دوستداران پیامبر اکرم (ص) در جای جای این عالم ممکن است قلبشان با پیامبر باشد اما در عمل آنچنان که باید عامل نبودند و این یک ضعف است. بخشی از این ضعف مربوط به خودمان است که آنچنان که باید خوب عمل نکردیم.

وی نقش مجموعه های مردمی را در جبران این کم کاری ها ضروری دانست و گفت: به طور کلی حرکت و حضور تشکل ها و اتحادیه های مردمی در تغییرات جریان های فرهنگی با حضور نخبگان فرهنگی میسر خواهد بود و این موضوع در زمان پیامبر(ص) هم وجود داشته است.

دکتر خراسانی زاده با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دهه 70 درباره پیشران های فرهنگی جامعه تحت عنوان خواص طرفدار حق گفت: اگر خواص طرفدار حق، جریان و میدان فرهنگی جامعه را به خوبی بشناسند و آن را راهبری کنند، آن جامعه به سلامت به سرمنزل مقصود خواهد رسید.

وی ادامه داد: در انقلاب اسلامی هم خواص طرفدار حق وجود داشتند که توانستند مردم جامعه را به سمت اهداف متعالی اسلام راهبری کنند و اکنون این مهم با سازماندهی و مدیریت مقام معظم رهبری و جهت دهی های مناسب ایشان به یک جریان نخبگان طرفدار حق تبدیل شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری، جریان های مردمی را ملاک عمل و عامل حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی در چهل ساله دوم انقلاب دانست و افزود: در بیانیه گام دوم انقلاب هم به موضوع دستیابی به تمدن نوین اشاره شده است و مهمترین عرصه در این حرکت نقش حلقه های جریان های میانی و ارتباطی بین مردم و حاکمیت است.

دکتر خراسانی زاده در بخش دیگری از سخنان خود موسسات و تشکل های قرآنی و فرهنگی را از مصادیق جریان های میانی دانست و افزود: عرصه قرآن و فعالیت های قرآنی اگر برای همه امت اسلام و جامعه ایرانی اسلامی پیشران باشد یقینا می تواند در هدایت و شکل گیری تمدین نوین اسلامی موثر باشد.

وی با طرح این سوال که چرا برای قرآن و عترت و یا فرهنگ مهدویت برنامه ای نداریم! از موسسات و تشکل های قرآنی خواست تا به منظور ترویج و اشاعه فرهنگ دینی مهدویت با بهره گیری از الگوهای فرهنگی دینی و آموزه های قرآن و سیره عترت ائمه علیهم السلام نسبت به ارائه طرح ها و برنامه های درخور و مناسب اقدام نمایند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر توجه به آسیب های اجتماعی و فرهنگی جامعه، ارائه طرح ها و برنامه های قرآنی با رویکرد عمومی و به دور از هرگونه رنگ بندی و تبعیض برای مقابله با مشکلات فرهنگی و اجتماعی را خواستار شد و گفت: اتحادیه ها و موسسات قرآن و عترت باید با تلاش و اهتمام بیش از پیش نسبت به بررسی و شناسایی این آسیبها و مشکلات اقدام و ایده ها و طرح های مناسب در قالب برنامه های اجرایی فرهنگی و قرآنی را ارائه کنند.

وی سردرگمی و تداخل در امور اجرایی بین موسسات قرآنی و سازمان تبلیغات اسلامی را از معضلات حوزه فعالیت های قرآنی دانست و گفت: متاسفانه بعضی تصمیم گیری ها و موازی کاری ها در حوزه صدور مجوزهای قرآنی باعث اخلال در روند انجام  امور و فعالیت های اجرایی شده است و ما سعی خواهیم کرد مشکلات مربوط به این حوزه را با تعامل و همفکری مرتفع کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران آمادگی دارد تا با تمام ظرفیت و به عنوان تسهیل گر و مشارکت موسسات، اتحادیه ها و تشکل های مردمی از طرح ها و برنامه های قرآنی در جهت نیل به اهداف متعالی انقلاب اسلامی حمایت و  پشتیبانی نماید.

کد خبر 1131105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha