عدم ثبت اسناد رسمی در دفترخانه‌ها تبعاتی سنگین به دنبال دارد

افخمی گفت: اگر اسناد رسمی در دفترخانه‌ها ثبت نشوند، باعث بروز اختلافات و مشکل بین مردم می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «محمد افخمی» امروز در نشست خبری هیات رئیسه کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان شرقی با اصحاب رسانه در تبریز اظهار داشت: دفاتر اسناد رسمی، به عنوان پیشخوان و بهترین برون سپاری حوزه ثبت اسناد است.

مدیرکل ثبت اسناد رسمی آذربایجان شرقی گفت: این دفاتر در راستای تسریع دسترسی مردم به خدمات ثبتی فعالیت می‌کنند و در حوزه خدمت در بستر الکترونیک نیز برخی اپلیکیشن‌هایی در سازمان ثبت اسناد رسمی کشور در حالی طراحی است.

وی با بیان این‌که در آینده‌ای نزدیک شاهد فعالیت دفاتر اسناد رسمی در بستر الکترونیک نیز خواهیم بود، اظهار کرد: سازمان ثبت اسناد رسمی، دفاتر اسناد رسمی را مجموعه‌ای جدا از خود نمی‌داند و خط قرمز این سازمان نیز قانون است.

افخمی افزود: در قانون به صراحت گفته شده که فرایند نقل و انتقال خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی انجام بگیرد و تکلیف راهنمایی و رانندگی نیز مشخص بوده و وظیفه تعویض پلاک و نه انتقال مالکیت دارد  در حالی که طی ماه‌های گذشته برخی سوءتعبیرها و تبلیغات منفی‌ در این خصوص انجام گرفت.

مدیرکل ثبت اسناد رسمی آذربایجان شرقی گفت: در خرید و فروش خودرو، مقدار هزینه مالیات دولتی، حق الثبت، حق التحریر و ارزش افزوده مشخص بوده و مبلغ معامله نیز در هر قرارداد و سندی ثبت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر اسناد رسمی در دفترخانه‌ها ثبت نشوند، در آینده تبعاتی سنگین خواهند داشت و باعث بروز اختلافات و مشکل بین مردم می‌شود. برای نمونه بر اساس رای شورای عالی ثبت، در صورت شکایت زن از شوهر و درخواست نفقه و مهریه، خودرویی که فقط برگه سبز داشته و انتقال مالکیت آن در دفترخانه به ثبت نرسیده جزو اموال شوهر محسوب نشده و در قانون به مالک قبلی تعلق دارد.

کد خبر 1131114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha