​عقب ماندگی گیلان در شاخص مقاوم‌سازی ساختمان‌ها

پارسا با بیان اینکه گیلان در شاخص مقاوم سازی ساختمان‌ها از میانگین کشوری و استانداردهای جهانی عقب‌تر است گفت: گزارش‌های مهندسان مشاور و ناظران سازمان نظام مهندسی ساختمان در گیلان جدی گرفته نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «بهزاد پارسا» شامگاه یکشنبه( 5 دی) در برنامه گفت‌وگوی خبری شاخص مقاوم سازی ساختمان‌ها در گیلان را نسبت به میانگین کشوری و استانداردهای جهانی برشمرد و اظهار داشت: مقاوم‌سازی به معنای تقویت و ارتقاء یک ساختمان است و گیلان در این بحث نسبت به کل کشور عقب است.

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان با بیان اینکه برای بهبود شاخص مقاوم‌سازی در گیلان ابتدا باید عملکرد مناسبی در این حوزه داشته باشیم تصریح کرد: متاسفانه ما فاقد این عملکرد درست و مناسب هستیم و فقط در سال هشتاد بود که پس از یک تخصیص اعتبار مقاوم سازی یکسری از مدارس گیلان اجرایی شد.

 

پارسا ورود جدی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تخصیص اعتبارات بیشتر جهت مقاوم‌سازی ساختمان‌ها را لازم و ضروری خواند و اذعان کرد: صلاحیت مقاوم سازی و نحوه چگونگی انجام این کار در بخش خصوصی اصلا تعریف نشده است و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فقط در بحث مشاور این صلاحیت را قائل شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه میزان آسیب پذیری در برابر زلزله به متغیرهای گوناگونی بستگی دارد اظهار داشت: شهرهای منجیل، رودبار، لاهیجان و تالش از حیث خطرپذیری زلزله در معرض آسیب بیشتری به نسبت سایر شهرستان‌های استان گیلان قرار دارند.

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان کیفیت مصالح و اجرای ساخت ساختمان را در میزان و شدت بروز خسارات زلزله بسیار تاثیرگذار دانست و ابراز داشت: گیلان در این حیث هم فاصله بسیار زیادی با شاخص‌ها دارد و باید با کمک سایر دستگاه‌های ذیربط این شاخص در استان ارتقاء پیدا کند.

 

پارسا با بیان اینکه استانداردها و شاخص‌ها در بخش اجزای غیرسازه‌ای ساختمان‌ها نیز باید رعایت شود افزود: متولی اصلی نظارت بر ساخت و سازها شهرداری‌ها و مراجع صدور پروانه هستند و نظام مهندسی در این بخش به عنوان بازوی اصلی در این بخش حضور دارد و ناظر عالی کار هم راه و شهرسازی است.

 

وی از جلسات سازمان نظام مهندسی ساختمان با اداره کل راه و شهرسازی گیلان و شهرداری رشت سخن گفت و با تاکید بر اینکه گزارش‌های مهندسان مشاور و ناظران سازمان نظام مهندسی ساختمان در گیلان جدی گرفته نمی‌شود خاطرنشان کرد: امیدواریم استانداری گیلان هم در این زمینه کمک حال باشد تا ما بتوانیم خدمات لازم را در گام اول به شکل الکترونیکی ارائه دهیم.

 

 

کد خبر 1131142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha