اختلاف نمایندگان جامعه اسلامی فرانسه بر سر تاسیس شورای ملی ائمه جماعت

اختلاف بین جامعه مسلمانان فرانسه به ویژه در مورد تاسیس «شورای ملی ائمه» دستمایه رسانه های فرانسه شده و مطالبی را در این خصوص منتشر کرده اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی» ،  اختلاف بین جامعه مسلمانان فرانسه به ویژه در مورد تاسیس «شورای ملی ائمه»  دستمایه رسانه های فرانسه شده و مطالبی را در این خصوص منتشر کرده اند. 
به گزارش رایزنی فرهنگی کشورمان در فرانسه ،روزنامه لاکروآ،  ارگان جامعه مسیحیان فرانسه در این مورد در سرمقاله خود با اشاره به عمیق بودن این اختلافات می نویسد: سردی مناسبات میان مراکش و الجزایر بر موضوع اسلام در فرانسه تاثیرگذاشته و رقابت بین مسجد بزرگ پاریس که با الجزایر قرابت دارد و «شورای فرانسوی آئین اسلام»  (CFCM) که ریاستش را یک مراکشی بر عهده دارد، تشدید یافته است. در چنین شرایطی موضوع تشکیل شورای ملی ائمه جماعت هزینه این اختلاف را می پردازد، زیرا هر دو نهاد مذهبی پیشنهاداتی جداگانه برای تشکیل آن برای امانوئل ماکرون ارسال کرده اند. 
روزنامه لاکروآ در مقاله دیگری با عنوان نمایندگان آیین اسلام در فرانسه هر یک خواهان شورای ملی ائمه (CNI)  هستند، می نویسد: شورای فرانسوی آئین اسلام و مسجد بزرگ پاریس هر یک اعلام کرده اند که می خواهند ارگانی برای آموزش ائمه راه اندازی کنند. راه اندازی چنین نهادی خواست دولت فرانسه بوده، اما هنوز این ارگان راه اندازی نشده و هر یک از این دو نهاد مذهبی خود را متولی آن می داند. 
روزنامه لوموند  نیز در همین خصوص مقاله ای مشابه منتشر کرده و در آن آورده است: نمایندگان جامعه اسلامی فرانسه که هنوز هم دستخوش اختلاف هستند، می خواهند دو شورای ائمه مستقل از هم راه اندازی کنند. به نوشته این روزنامه در شرایطی که دولت فرانسه خواهان تاسیس شورای ملی ائمه برای معرفی اسلام و مبارزه با افراطی گرایی است، دو نهاد مطرح در جامعه مسلمانان این کشور خواهان اجرای آن شده اند. 
در همین ارتباط مسجد بزرگ پاریس با صدور بیانیه ای در 14 نوامبر اعلام کرد که در نظر دارد نشستی با حضور سه فدراسیونی که شورای فرانسوی آئین اسلام (CFCM) را ترک کرده اند، برگزار نماید. شورای فرانسوی آئین اسلام نیز در همان روز با صدور بیانیه ای مشابه اعلام کرده قصد دارد شورای ملی ائمه را راه اندازی کند و از تمام نمایندگان جامعه مسلمانان در استان ها و شهرهای فرانسه خواسته است در کنگره ای که قرار است در ماه دسامبر به همین منظور در پاریس تشکیل شود، حضور یابند. این شورا همچنین اقدامات برخی فدراسیون های منفک شده از این شورا را رد کرده و اعلام نموده که این شورای فرانسوی آئین اسلام (CFCM) است که با استناد به آرای تمامی فدراسیون های عضو، مشروعیت تشکیل شورای ملی ائمه (CNI) را دارد. 
لوموند در مقاله خود خاطر نشان می سازد که شورای فرانسوی آئین اسلام (CFCM) که نهاد رسمی و مخاطب دولت فرانسه است، از زمانی که دولت این کشور بر آن شده تا منشوری از ساختار رسمی برای اسلام در فرانسه بنا کند، با مشکلاتی روبرو گردیده است. در این منشور که قرار است مبنای اساسی برای سازمان دهی دومین دین بزرگ در فرانسه باشد، با هر گونه استفاده سیاسی و ابزاری از اسلام و مداخله کشورهای خارجی مخالفت شده و خواستار فراهم آوردن زمینه سازگاری میان اسلام و جمهوریت می باشد. 
در ژانویه گذشته سه فدراسیون عضو شورای فرانسوی آئین اسلام، از جمله انجمن (Milli Görüs) و کمیته ملی هماهنگی مسلمانان ترک فرانسه (CCMTF) ضمن  مخالف با این منشور از این شورا جدا شدند. اعتقاد بر این است که منشور مذکور سبب تزلزل در اعتماد مسلمانان می شود. بعد از خروج آنها، چهار فدراسیون از نه فدراسیون عضو شورا نیز در ماه مارس اعلام کردند قصد دارند دفتر اجرایی شورا را ترک کنند و می خواهند تیمی جدید برای اندیشیدن در مورد راه اندازی نهاد دیگری که فراگیر بوده و  معرف کل جامعه مسلمانان باشد، را تشکیل دهند. 
لوموند در پایان مقاله خود تصریح دارد که ریشه این اختلافات را در جای دیگری باید جستجو کرد، محمد موسوی، رئیس شورای فرانسوی آئین اسلام به مراکش و شمس الدین حافظ، رئیس مسجد پاریس به الجزایر نزدیک می باشد.
کد خبر 1131490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha