بلایا، حجاب از فطرت خداجوی انسان‌ها برمی دارند

آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌زنجانی با بیان اینکه فطرت خداجوی انسان ها در هنگام بلایا شکوفا می شود، گفت: وقتی انسان دچار یک گرفتاری شدید شود، با اخلاص خدا را می‌خواند در حالی که پیش از آن توجهی به خالق خود نداشت.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، مرجع تقلید شیعیان، شب گذشته در سخنرانی که از فضای مجازی پخش شد، اظهار کرد: خداجویی در قلب انسان وجود دارد هرچند این فطرت در اثر حجاب ها پنهان بماند.

 

آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌زنجانی با اشاره به اینکه انسان از کانون هایی با خداوند ارتباط برقرار می کند، افزود: گاهی انسان از همه جا ناامید می‌شود و در این حالت از طریق قلب با خدا ارتباط می‌گیرد و با ذکر و دعا به نیایش با معبود می‌پردازد.

 

این مرجع تقلید ادامه داد: گاهی قلب انسان در اثر غفلت دچار حجاب‌هایی می‌شود که با بروز بلایا و مصائب حجابی که بر قلب استیلا کرده، کنار می‌رود و متوجه خدا می‌شود.

 

آیت الله حسینی زنجانی خاطرنشان کرد: در آیه ۶۷ سوره اسراء«وَإِذَا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فِي الْبَحْرِ ضَلَّ مَنْ تَدْعُونَ إِلَّا إِيَّاهُ ۖ فَلَمَّا نَجَّاكُمْ إِلَى الْبَرِّ أَعْرَضْتُمْ ۚ وَكَانَ الْإِنْسَانُ كَفُورًا و چون در دریا به شما خوف و خطری رسد در آن حال به جز خدا همه آنهایی که به خدایی می‌خوانید از یاد شما بروند، و آن‌گاه که خدا شما را به ساحل سلامت رسانید باز از خدا روی می‌گردانید، و انسان بسیار کفر کیش و ناسپاس است» به فطرت خداجوی اشاره شده است.

 

وی به تفسیر این آیه پرداخت و با بیان اینکه وقتی انسان دچار یک گرفتاری شدید شود، با اخلاص خدا را می‌خواند در حالی که پیش از آن توجهی به خالق خود نداشت، گفت: خدا انسان‌ها را نجات می‌دهد اما بعد از رفع شدن بلا باز به حالت اولیه برمی‌گردند. این فطرت خداجوی در هنگام بلایا و مصائب شکوفا می‌شود.

 

آیت‌الله حسینی‌زنجانی ادامه داد: در روایات نیز آمده است که فردی که سوار بر کشتی در حال غرق شدن و از همه جا ناامید باشد در این حالت تنها مبدأ اتکای او خدای متعال است و اینجا فطرتش او را به خداجویی وادار می‌کند. از طریق دعا، مناجات و شب زنده‌داری فطرت جلا پیدا می‌کند. پیامبر(ص) می‌فرماید همان‌گونه که دو چشم در سر دارید، چشمی هم در قلب دارید که با آن باطن اشیا را می‌بینید.

 

این مرجع تقلید تصریح کرد: خداوند راه نبوت را به پیامبر(ص) آموخت و به او فرمود که شب زنده‌داری کند و نماز شب بخواند تا بتواند با فائق آمدن به بیداری در شب، سختی‌های روز را تحمل کند.

 

به گفته وی، مرج فطرت قلبی مسئله‌ای جدا از فطرت عقلی است که در برخی شکوفا بوده و در عده‌ای حجاب بر آن کشیده شده است. زمانی که افراد از قرب خدا لذت نبرند، دچار وادی غفلت می‌شوند و غفلت، خواب عقل است. کسانی که به جای استدلال عقلی، از طریق دل به خدا رسیدند، عظمت بسیاری یافته و به توفیقات بزرگی دست یافتند.

 

از طرف دیگر در روایات از پیامبر(ص) نقل شده که خدای متعال در وجود انسان نشانه‌هایی قرار داده که با آن می‌تواند با خدا ارتباط برقرار کند. نشانه‌ها در زبان قرآن همان آیه، معجزه، دلیل و راهنما است. نشانه‌های عملی که مردم از پیامبران می‌خواستند، انجام کار خارق‌العاده بود؛ یعنی کسی که از طرف خدا آمده باید کار خدایی انجام دهد که از آن به معجزه تعبیر می‌شود، مثل مرده کردن زندگان توسط حضرت عیسی(ع) و حقیقت هستی مملو از علامت‌ها است.

 

کد خبر 1131503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha