داغی بازار صنایع دستی در همدان؛ از صادرات ۱۱ میلیون دلاری تا ایجاد ۱۵ هزار فرصت شغلی

مظاهری گفت: در هشت ماهه امسال ۱۱ میلیون دلار صنایع دستی از استان همدان صادر و برای ۱۵ هزار نفر شغل ایجاد شده است.

«هاشم مظاهری» در گفتگو با خبرنگار شبستان در همدان گفت: همدان دارای صنایع دستی متعددی است که ضمن معرفی فرهنگ و تاریخ استان زمینه اشتغال زایی افراد جویای کار را فراهم کرده است.

 

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان  افزود: 29 هزار و 957 کارگاه کوچک و بزرگ تولید صنایع دستی در همدان وجود دارد که 15 هزار و 579 نفر در آنها مشغول به کارند.

وی بیان کرد: از این تعداد 15 هزار و 374 نفر امسال به زمره شاغلان بخش صنایع دستی اضافه شده‌اند و 9 هزار و 645 نفر هم در رشته‌های متنوع آموزش دیده‌اند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی همدان اعلام کرد: رشته‌های آموزش داده شده شامل نقاشی روی سفال، سفال‌گری، مصنوعات چرمی و گلیم بافی می‌شود.

مظاهری از صادرات 11 میلیون دلاری صنایع دستی همدان در 8 ماه خبر داد و گفت: این کالاها به طور رسمی و غیر رسمی از کشور خارج شده که به ترتیب شامل سفال و سرامیک، مبل و منبت، مرواربافی، چرم و سایر رشته‌ها می‌شود.

وی با اشاره به سایر کارهای انجام شده برای رونق صنایع دستی استان افزود: تمدید پروانه 800 واحد تولیدی انفرادی و صدور و تمدید پرونده 50 واحد کارگاهی، برگزاری 6 بازارچه صنایع دستی و اعطای تسهیلات بانکی از مهمترین این کارها بوده است.

مظاهری اعلام کرد: امسال 221 میلیون تومان کمک بلاعوض در قالب تسهیلات 8 و 10 میلیون تومانی به افرادی که رشته شغلی آنها در خطر منسوخ شدن بوده یا کارگاهشان در حوادثی چون سیل و بارندگی دچار آسیب شدید شده بود؛ پرداخت شد.

وی گفت: این افراد در رشته‌های مسگری سنتی، سنگ تراشی، سفالگری، گلیم بافی و نمدمالی فعایت می‌کردند و نزدیک به 2 میلیارد تومان هم از منابع داخلی بانک‌ها در قالب تسهیلات 18 درصدی بع 25 متقاضی پرداخت شد.

مظاهری افزود: یک میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی هم با کارمزد 4 درصد به متقاضیان شاغل در بخش صنایع دستی تعلق گرفته است.

 

به گزارش شبستان، استان همدان با پیشینه تاریخی 3 هزار ساله دارای صنایع دستی متعددی است و از 267 رشته شناخته شده در کشور 85 مورد در استان همدان فعال است.

 

از مهم‌ترین صنایع دستی استان همدان می‌توان سفال لالجین، چرم همدان و مبل و منبت ملایر را نام برد و قالی بافی، قاب سازی، گیوه بافی، قلم زنی، طلاکوبی، معرق کاری، مرواربافی (حصیربافی)، مسگری، تذهیب، شیشه گری، سنگ تراشی، نقره کوبی، نقاشی، مینیاتور، کاشی هفت رنگ و صنایع فلزی نظیر چاقوسازی هم از دیگر صنایع دستی مهم همدان هستند.

 

البته رشته‌های دیگری چون حلبی سازی، جاجیم بافی، گره چینی، پشم ریسی، گبه بافی، گلیم بافی و نازک کاری چوب هم در همدان فعال بوده که در گذر زمان به فراموشی سپرده شده است.

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1131852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha