اتصال زنجیره کارآفرینان گامی در راستای توسعه فعالیت های اقتصادی 

فاطمه سادات حسینی گفت: وزارت صمت به دنبال این است تا با برقراری پیوند و شبکه سازی، زنجیره کارآفرینان در حوزه های مختلف را به هم وصل کرده تا بتواند برای توسعه اقتصادی و فعالیت های اقتصادی گام بردارد.

«فاطمه سادات حسینی» در حاشیه سفر به جنوب کرمان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، گفت: در سفر استانی به کرمان، جلسات رفع موانع تولید با حضور مدیران با هدف بررسی مشکلات بانوان کارآفرین برگزار شد تا با قول مساعد مدیران که عمده مشکلات این بانوان در بحث تسهیلات بانکی و صادرات است، رفع شوند.

مشاور امور زنان و خانواده وزیر صمت با اشاره به این که در این سفر یک بانوی کارآفرین و صادر کننده وی را همراهی می کند، بیان کرد: وزارت صمت به دنبال این است تا با برقراری پیوند و شبکه سازی، زنجیره کارآفرینان در حوزه های مختلف را به هم وصل کرده تا بتواند برای توسعه اقتصادی و فعالیت های اقتصادی گام بردارد.

وی با بیان این مطلب که اقتصاد از فرهنگ و مسائل اجتماعی جدا نیست، اظهار کرد: در واقع اقتصاد، فرهنگ و مسائل اجتماعی سه ضلع یک مثلث هستند و فعالیت های اقتصادی نیازمند پیوست فرهنگی است.

سادات حسینی ابراز کرد: اگر فعالیت ها اجتماعی در حوزه اقتصادی رشد کنند، آنگاه آسیب های اجتماعی کاهش می یابد و خانواده ها نیز انسجام پیدا می کنند.

مشاور امور زنان و خانواده وزیر صمت بازدید از ظرفیت های و توانمندی های بانوان را یکی دیگر از اهداف این سفر برشمرد و عنوان کرد: در حال تجمیع ظرفیت های بانوان هستیم تا با راه اندازی سامانه و شبکه سازی، کارآفرینان با تجربه و موفق را شناسایی کنیم.

وی ادامه داد: قصد داریم از ظرفیت این بانوان برای دبیری و یا مدیریت شبکه کارآفرینان استفاده کنیم و همچنین با شبکه سازی و راه انداری سامانه از پراکندگی و جزیره ای عمل کردن خارج شده و بدانیم آمار واقعی کارآفرینان وزارت صمت در کل کشور به چه میزان است.

 

حسینی اظهار کرد: با توجه به اطلاعات موجود در خصوص فعالیت های بانوان کارآفرین و فعال اقتصادی در کل کشور، متاسفانه به دلیل پراکندگی، موازی کاری و عدم ارتباط با یکدیگر، وحدت ندارند.

مشاور امور بانوان و خانواده صمت یادآور شد: با هدف تامین زنجیره تولید بانوان کارآفرین برای این که بتوانند به آسانی مشکلات و مسائل خود را مطرح کرده و از ظرفیت های سایر بانوانی که در زمینه تولید فعالیت دارند، استفاده کنند، شبکه سازی انجام شده و ساماندهی می شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: برای شبکه سازی و ساماندهی مشاغل اقتصادی بانوان در حوزه های مختلف از جمله صنایع پوشاک، فرش، نساجی و صنایع غذایی که مرتبط با فعالیت وزارت صمت است و نیز بانوان بازرگان و صادر کننده، در صدد هستیم که آنها را به صورت زنجیره به هم وصل کنیم.

حسینی ادامه داد: این زنجیره شامل مراحل شناسایی، آموزش، تولید، برندسازی و عرضه محصول است درصدد هستیم و ما با تشکیل زنجیره آنها را با یکدیگر آشنا می کنیم.

مشاور امور بانوان و خانواده وزارت صمت تاکید کرد: باید بدانیم در کل کشور چه تعداد بانوی بازرگان و صادر کننده فعالیت دارند و در چه زمینه ای و به کدام کشورها تولیدات خود را صادرات می کنند.

وی یکی از اهداف مهم وزارت صمت را حمایت از بانوان توانمند و آسیب دیده قلمداد کرد و افزود: در وزارت صمت یک کارگروه رفع موانع تولید و پشتیبانی از زنان کارآفرین را راه اندازی کرده ایم و متناسب با آن در هر استان و شهرستانی این کارگروه تشکیل می شود.

 

حسینی یادآور شد: در سفر به استان کرمان، به مناسبت سالگرد حادثه دلخراش بم در این شهرستان حضور یافته و کارگروه رفع موانع تولید را تشکیل دادیم تا مشکلات، مسائل و موانعی که بانوان کارآفرین این شهرستان به آن مواجه هستند بررسی شوند.

مشاور امور بانوان و خانواده وزیر صمت ادامه داد: آن دسته از بانوان کارآفرینی که موفق به شرکت در این جلسه نشده اند می توانند با مراجعه به سامانه وزارت و سازمان صمت، مسائل و مشکلات خود را در زمینه تسهیلات، مکان، صادرات و مهم تر عرضه محصولات ثبت و مطرح کنند.

وی عنوان کرد: به منظور عرضه محصولات بانوان کارآفرین، راه اندازی نمایشگاه های فصلی را در دستور کار قرار دارند و در همین راستا از طریق رایزنی با مدیر نمایشگاه های بین المللی، نمایشگاه های فصلی ویژه تولیدات آنها در کل کشور به صورت نمایشگاه های ملی، منطقه ای و مرزی برگزار شود.

 

حسینی ابراز کرد: متن تفاهم نامه همکاری مدیریت نمایشگاه های بین المللی با معاونت امور زنان و خانواده وزارت صمت آماده شده است و در صورت انعقاد این تفاهم نامه، به عرضه محصولات بانوان کارآفرین که یکی از دغدغه های اصلی آنها است، کمک می شود.

مشاور امور بانوان و خانواده وزارت صمت اضافه کرد: علاوه بر برگزاری نمایشگاه های فصلی و ملی، طرحی تحت عنوان مرکز دائمی نشاط خانواده برای عرضه محصولات از تولید به مصرف با رویکرد عفاف و حجاب در دستور کار قرار دارد.

 

وی اظهار کرد: این طرح با هدف حمایت از بانوان محجبه خریدار چادر با کیفیت و تولید کننده پارچه های چادر مشکی انجام می شود.

حسینی با بیان این مطلب که هم اکنون ۲ کارخانه تولیدی پارچه چادری در کشور فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: از آنجایی که پارچه های چادری با برندهای ژاپنی و کره ای در بازار عرضه می شود ما باید تلاش کنیم تا تولید کننده ایرانی را به بازار عرضه معرفی شود در همین راستا با تولید کنندگان در خصوص تخفیف فروش پارچه چادری برای بانوان مخصوصا بانوان شاغل صحبت شده است.

مشاور امور بانوان و خانواده وزیر صمت ادامه داد: مرکز دائمی نشاط خانواده با تاکید عرضه تولیدات عفاف و حجاب راه اندازی می شود و راه اندازی این مرکز دائمی در مراکز استان ها نیز در دستور کار برنامه ها قرار دارد.
 

وی از افتتاح اولین مرکز دائمی نشاط خانواده در ایام گرامیداشت مقام زن خبر داد و افزود: این مرکز در تهران با حضور خانم دکتر خزعلی افتتاح می شود و در سفرهای استانی در نظر داریم از طریق تعامل با استانداران و با همکاری سازمان صمت و شهرداری ها این مرکز دائمی را راه اندازی کنیم.

 

حسینی خاطرنشان کرد: با راه اندازی مرکز نشاط خانواده در مراکز استان ها، خانواده می توانند با خاطری آسوده مایحتاج خود را در حوزه پوشاک، عفاف و حجاب و مسائلی که جزء فرهنگ و ارزش های انقلابی ما است، تامین کنند.

 

مشاور امور بانوان و خانواده وزیر صمت اضافه کرد: در نظر داریم هم زمان با دهه فجر و ایام میلاد حضرت زهرا (س) با همکاری فرماندار و رئیس سازمان صمت جنوب کرمان، مرکز دائمی نشاط خانواده را در شهر جیرفت راه اندازی کنیم و امیدواریم این اتفاق با تجمیع ظرفیت ها در شهرستان محقق شود تا شاهد کار فرهنگی خوب و ساختاری برای خانواده ها باشیم.

 

وی ابراز کرد: در حوزه مشاغل خانگی نیز پیگیر هستیم تا از بانوان کارآفرین خانه دار و در زمینه پوشاک، صنایع غذایی، تولید فرش و گلیم حمایت کنیم و هر خانه یک کارخانه تبدیل شود.

 

حسینی تصریح کرد: در صورت تحقق این مهم و اعطای تسهیلات، بانوان کارآفرین خانه دار می توانند در کنار تربیت فرزندان به فعالیت های اقتصادی نیز بپردازند که این امر می تواند منشاء خیر و برکت برای قانون حمایت از خانواده و جوانسازی جمعیت که از دغدغه های مقام معظم رهبری است، شود.

 

مشاور امور بانوان و خانواده وزیر صمت در خاتمه یادآور شد: یکی دیگر از اقدامات حمایتی وزارت صمت، فراهم کردن زمینه حضور بانوان کارآفرین در نمایشگاه اکس پو است که در عمارات برگزار می‌شود، ما سعی داریم با این اقدام، بانوان کارآفرین و فعالان اقتصادی را به جامعه جهانی معرفی کنیم.

کد خبر 1132200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha