مساجد بهترین پایگاه بصیرت‌بخشی به مردم هستند/  فریاد حمایت از نظام و انقلاب در مقابل فتنه ۸۸، از مساجد برخاست

حجت‌الاسلام طالبی‌نیا با اشاره به نقش اثرگذار مساجد در بصیرت بخشی و آگاهی دهی به مردم، گفت: در حماسه ۹ دی مساجد مبدا تجمع مردم شدند، و از این پایگاه ندای پشتیبانی از نظام و انقلاب را به گوش همگان رسانند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، حماسه نهم دی ماه و حضور عاشورایی مردم حماسه ساز و ولایتمدار ایران اسلامی در راهپیمایی 9 دی ماه 1388 نقطه عطفی در تاریخ انقلاب و برگ زریّن دیگری در افتخارات مردم ایران به حساب می آید. حماسه 9 دی نماد عزّت، استقلال و بصیرت مردمی است که تا پای جان برای حفظ اصول اسلام و آرمان‌های انقلاب ایستاده اند و با صدای رسا اعلام کردند که اگر دشمن در برابر دین آنها بایستد در برابر تمام دنیای آنها خواهند ایستاد. روز نهم دی ماه در تاریخ انقلاب اسلامی با عنوان روز «بصیرت» تبدیل به یوم الله و ماندگار گردید. به مناسبت فرا رسیدن سالروز حماسه نهم دی ماه گفت و گویی با حجت الاسلام «سعید طالبی نیا»، امام جماعت مسجد لولاگر که در بصیرت بخشی به مردم و اهالی مسجد همواره گام های اثرگذاری برداشته است، انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

 

حجت الاسلام «سعید طالبی نیا»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به نقش اثرگذار مساجد در بصیرت بخشی به مردم اظهار کرد: مساجد خانه خدا هستند و هر کس وارد مساجد می شود، این احساس را دارد که منتدار آن تنها خدا است و به راحتی در این مکان مقدس می توان با خدا ارتباط برقرار کرد، از طرفی مساجد این آمادگی و ظرفیت را دارند که مرکزی برای تبیین حرف حق به مردم باشند.

 

مساجد مبدا و مرکز انقلابی گری و انقلابی ماندن بوده اند

امام جماعت مسجد لولاگر (واقع در خیابان آذربایجان تهران) بیان کرد: مساجد، در طول دوران انقلاب اسلامی، مهمترین پایگاه انقلاب بوده اند و همواره مبدا و مرکز برای انقلابی گری و انقلابی ماندن محسوب می شوند، در طول دوران دفاع مقدس که بسیاری از کشورهای جهان منبع تسلیحاتی رژیم بعثی عراق بودند و در شرایطی که ما تازه انقلاب کرده بودیم و سابقه جنگ نظامی هم نداشتیم، تنها دارایی ما نیروهای انقلابی پرورش یافته مساجد بودند، در حال حاضر نیز مساجد بهترین و مطمئن ترین پایگاه برای بصیرت بخشی، انقلابی بودن و انقلابی ماندن مردم هستند.

 

مردم در مساجد به صورت چهره به  چهره و از نفس عالمان ربانی از آگاههای لازم بهره مند و بصیرت بخش می شوند

 

این کارشناس حوزه دین ادامه داد: امروز مردم در منابر مساجد پای صحبت سخنرانان می نشینند و از روضه های محرم و فاطمیه فیض می برند و از سیره و حکومتداری معصومین(ع) مطلع و آگاه می شوند. دل های مردم در مساجد به راحتی  آماده پذیرش حقایق است و هیچ رسانه ای نمی تواند جایگاه مسجد را داشته باشد، زیرا که در این پایگاه اثرگذار دینی مردم به صورت چهره به چهره و از نفس عالمان ربانی از آگاهی های لازم بهره مند می شوند.

 

مساجد در حماسه نهم دی مبدا تجمع مردم بودند

حجت الاسلام طالبی نیا با اشاره به برپایی جلسات بصیرت بخشی در مساجد گفت: تبیین حقایق دینی، اجتماعی، سیاسی در مساجد، پایگاه های بسیج، کانون های فرهنگی هنری، آگاهی بخشی علما و ائمه جماعات در فتنه 88  موجب شد که مردم حقایق اجتماعی را با نگاه بصیرت بین بپذیرنند، همین روشنگری مساجد از واقعیت ها موجب شد، در حماسه نهم دی مساجد مبدا تجمع مردم شوند، و از این پایگاه ندای پشتیبانی از نظام و انقلاب را به گوش همگان برسانند.

 

نقش کلیدی مسجدلولاگر در خاموش کردن فتنه ۸۸

امام جماعت مسجد لولاگر واقع در خیابان آذربایجان خاطرنشان کرد: از طرفی آگاهی بخشی به مردم از سوی ائمه جماعات و مامن و پناه شدن مساجد برای مردم، موجب شد که مردم در صحنه باشند و در حماسه نهم دی به خوبی نقش خود را ایفا کنند، چرا که در آن مقطع ما شاهد بودیم که فتنه گران وقتی به مساجد و هیئات حمله کردند و مردم با بصیرتی که از مساجد گرفته بودند، توانستند با آنها مقابله و آتش فتنه را خاموش کنند.

 

حجت الاسلام طالبی نیا با بیان اینکه مسجدی ها در خاموش کردن فتنه 88 با آگاهی و بصیرت ایفای نقش کردند، تصریح کرد: یکی از مساجدی که در خاموش کردن فتنه ۸۸  به خوبی وارد عمل شد، مسجد لولاگر بود، فتنه گران با حمله به این مسجد خسارتی را بر مسجد تحمیل کردند و آسیب هایی به بار آوردند و وقتی در روز عاشورا مردم برای اقامه نماز ظهر عاشورا در خیابان تجمع کرده بودند با حمله فتنه گران به امام جماعت و نمازگزاران مواجه شدیم،اما مردم با هوشیاری در مقابل فتنه گران ایستادند و پس از آن حماسه نهم دی را خلق نمودند.

 

وی با اشاره به اهمیت «بصیرت» در آیات و روایات گفت: قرآن کریم در سوره فاطر می فرماید: «وَ ما يَسْتَوِي الْأَعْمى‌ وَ الْبَصِيرُ » و«وَ لَا الظُّلُماتُ وَ لَا النُّورُ»،« كافر و مؤمن يكسان نيستند چنانكه نابينا و بينا يكسان نيستند و تاريكى و روشنايى (نيز يكسان نيستند)»، با نگاه به این آیات قرآن می توان به تفاوت انسان بصیر و غیر بصیر پی برد.

 

نقش ائمه جماعت در روشنگری مردم

امام جماعت مسجد لولاگر با اشاره به اینکه در نهج البلاغه امیرالمومنین(ع) هم اشاره به ویژگی های انسان های بی بصیرت شده است، اظهار کرد: امیرالمومنین امام علی(ع) خطاب به کوفیان فرمودند: شما کرهایی با گوش های شنوا (با وجودی که گوش دارید کر هستید) و با وجودی که زبان دارید، گنگ هستید و چشم دارید، ولی کور هستید، در زمان بلا و گرفتاری قابل اعتماد نیستید و هنگام جنگ استوار و ثابت قدم نیستید. با نگاه به بیانات امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه در مورد انسان های بی بصیرت، امروز ائمه جماعات مساجد می توانند با توجه به رویکرد اجتماعی، فرهنگی مساجد،این مکان های عبادی را تبدیل به مرکزی برای روشنگری و بصیرت بخشی با نگاه از بیانات ائمه(ع) نمایند.

 

ویژگی انسان های با بصیرت

وی با اشاره به فرازهای دیگری از خطبه امیرالمومنین(ع) که به ویژگی های انسان های دارای بصیرت اشاره کرده است، گفت: انسان های دارای بصیرت هرگز از یاد خدا غافل نیستند و یاد خدا روشنیبخش دل های آنها است. همچنین خودسازی، تزکیه نفس، زهد و اخلاص، بینش، اهتمام به تلاوت قرآن کریم، نداشتن وابستگی به دنیا از دیگر ویژگی های انسان های با بصیرت است.

 

امام جماعت مسجد لولاگر با بیان اینکه آرزوهای بلند، نداشتن نگاه عبرت آموز به فتنه های اجتماعی، اثرات لقمه حرام و توجه به ظواهر فتنه ها از جمله موانع دستیابی انسان ها به بصیرت است، خاطرنشان کرد: لازم است اهالی مسجد با شناخت درست از مسائل و پدیده ها با آگاهی و بصیرت مسیر تعالی را طی کنند.

 

 

کد خبر 1132272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha