ضرورت جهاد تببین در حماسه ۹ دی/ با نگاه به تاریخ می توان وقایع را تحلیل کرد

حجت الاسلام محمدیان یوم الله ۹ دی را «رویداد» مهم معاصر دانست که به فرموده مقام معظم رهبری «نباید فراموش شود» و باید در این مورد «جهاد تبیین» انجام داد.

خبرگزاری شبستان _گیلان، نوشین کریمی؛ حماسه نهم دی ماه و حضور عاشورایی مردم ولایتمدار ایران اسلامی در راهپیمایی ۹ دی ماه ۸۸ برگ زریّن دیگری در افتخارات مرد و زن ایرانی است که عزّت، استقلال و بصیرت مردمی را به جهانیان نشان داد که تا پای جان برای حفظ اصول اسلام و آرمان‌های انقلاب ایستاده اند.


 
نهم دی ماه سال ۸۸ روز خروش ملت ایران در برابر اهانت ها و حرمت شکنی های عده ای مزدور وابسته به دشمنان اسلام و انقلاب در روز عاشورای حسینی بود.



نهم دی ماه روز بصیرت و شروع فرهنگ عزت خواهی برای ملتی بود که راهش را از نهضت امام حسین(ع) آموخته و برای نهضت مهدوی خود را مهیا ساخته است.
روزی که مردم بار دیگر ولایت مندی و ولایت پذیری خود را اثبات کردند......



حجت الاسلام «محمد محمدیان»  در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم فرموده است: «بگو به بندگان که راه من و راه پیروان من که مقصدش رسیدن به قرب الهی است و سعادت در دنیا و خوشبختی در آخرت را به همراه دارد فقط از مسیر بصیرت است» اظهار کرد: بصیرت را خداوند باری تعالی به سبب تقوا نصیب انسان می شود. عدم بصیرت گاهی مسلمان را مشرک و یک انقلابی را ضد انقلاب خواهد کرد تا جایی که با مشرکین محشور می شود.



*بی بصیرتی به دلیل عدم تقواست

امام جمعه سنگر با بیان اینکه در انقلاب نیز شاهد تغییر کسانی بودیم که به سبب عدم تقوا، با ضعف در بصیرت، قدرت شناخت درستی نسبت به زمان و مکان و اولویت ها، تشخیص بین دوست و دشمن نداشتند تصریح کرد: این افراد در زمین دشمن بازی کرده و دشمن شادکن شدند و دوستان را مکدر کردند در حالی که زمانی از یاران حضرت امام خمینی(ره) و انقلابی بودند.



محمدیان بیان کرد: در تاریخ معاصر شاهد بودیم، همان هایی که در صف اول انقلاب بودند بعدها ضد انقلاب شدند و در مقابل حرکت عظیمی که خودشان داعیه دار آن بودند، ایستادند.



وی با تاکید بر اینکه «بصیرت» یعنی انسان بداند اکنون باید چه حرکتی انجام دهد خاطر نشان کرد: مخصوصا کسانی که دارای مسئولیت هستند باید بصیرت داشته باشند.



محمدیان گفت: هر چقدر مسئولیت انسان و جایگاه اجتماعی اش بیشتر بوده اما قوه تشخیص آن ضعیف تر باشد خطرات و مشکلاتی که ایجاد می کند بیشتر خواهد شد.


وی افزود: بصیرت یعنی در زمانه غبار آلود و فتنه انگیز بدانیم که باید چه کنیم.


محمدیان با اشاره به اینکه فضای غبار آلود در جامعه یعنی نتوانی جبهه حق و باطل را تشخیص دهیم اظهارکرد: امیرالمومنین(ع) در این خصوص فرمودند: «کسانی که فتنه را بر می انگیزند عذابشان از کسانی که کسی را می کشند کمتر است، زیرا چنین افرادی دیگر اهل نجات نخواهند بود و زندگی در جنت و رضوان الهی نخواهد داشت چون زندگی ابدی کسی را که گمراه کرده اند را هدف قرار داده اند.

*یوم الله ۹دی رویداد مهم معاصر است

وی یوم الله ۹ دی را «رویداد» مهم معاصر دانست که به فرموده مقام معظم رهبری «نباید فراموش شود» و باید در این مورد «جهاد تبیین» انجام داد.



محمدیان تصریح کرد: اگر یوم الله و رویداد ۹ دی سال ۸۸ را صرف یک حادثه و اتفاق ببینیم و قدرت تحلیل درست نداشته باشیم، این امر سبب خواهد شد که دیگر به ابعاد این قضیه توجه نکنیم.



وی بیان کرد: در هر رویداد و اتفاقی که در دستورات قرآن کریم، روایات، دعا و مفاتیح ما آمده است به شکل «روند» نگاه شده است از این رو در پس هر رویداد، حادثه و اتفاقی یک روندی وجود دارد که از یک نقطه ای شروع شده و یه یک نقطه  ای رسیده است.



*زیارت عاشورا به ما درس می دهد

محمدیان با بیان اینکه به گفته خود دشمن، برای این رخداد ۲۰ سال برنامه ریزی کرده بود، بر ضرورت خواندن زیارت عاشورا تاکید کرد و افزود: وقتی به زیارت عاشورا نگاه می کنیم، می بینیم که به ما درس می دهد، زیرا واقعه کربلا و روز عاشورا یک «رویداد» نیست بلکه یک «روند» بود.



وی گفت: مقام معظم رهبری فتنه ۸۸ را خط قرمز ما دانست و بر «جهاد تبیین» تاکید کرد که یعنی تلاش مضاعف و مجاهدانه کار کردن به صورت شبانه روزی، یعنی یک امر مهم که با تلاش و وسع اندک ثمر نخواهد داد.



محمدیان در ادامه به دو نتیجه تلخ اهمیت ندادن روندها در رویدادها اشاره و اظهار کرد: اول اینکه در رویدادها و حادثه ها جایگاه خود را در آن حادثه نخواهیم دید و خطر دوم اینکه نقش انسان ها را پر رنگ تر از اندیشه ها ببینیم که آن موقع در موضع خطا هستیم و حق و باطل را تشخیص نمی دهیم.



وی با استناد به فرمایش امیرالمؤمنین(ع) که فرمودند «اگر حق را بشناسیم اهل حق را نیز خواهیم شناخت» تصریح کرد: در اینگونه رویدادهای روز عاشورا، دهه فاطمیه، دهه فجر و نهم دی و... که در تاریخ معاصر ما نیز رخ داده و مهم است بعد از دیدن روند باید آنرا به شکل یک رویه(نگاه به تاریخ )ببینیم.



محمدیان اظهار کرد: زیرا هر چیزی که در آینده اتفاق می افتد در گذشته نیز جریان داشته است از این رو با نگاه به تاریخ انسان می تواند نسبت به اتفاق ها قدرت تحلیل و پیش بینی داشته باشد که بسیار حائز اهمیت است.



*نقش آفرینی ویژه مردم در دفاع از ولایت

«فرشید اباذری» نیز به خبرنگار شبستان گفت: تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب عزیز اسلامی ایران مملو از مقاطع حساسی است که در جای جای آن می توان دست قدرت الهی را مشاهده کرد.



بخشدار سنگر نهم دی ماه سال ۸۸ را یکی از روزهای ماندگار انقلاب اسلامی دانست و افزود: ماندگاری این حماسه به دلیل نقش آفرینی ویژه مردم در دفاع از حریم ولایت، اسلام و پاسخی به دخالت‌های بیگانگان بود.



وی اظهارکرد: روزی که ندای وفاق و همدلی در میهن اسلامی طنین انداز شد و یکبار دیگر پیوند و دلبستگی ملت سرافراز ایران با نظام جمهوری اسلامی آشکار گشت و دشمنان اصلی انقلاب اسلامی، استکبار و صهیونیسم جهانی را از تحقق نقشه هایشان مایوس ساخت.



اباذری ضمن گرامیداشت حماسه نهم دی تصریح کرد: بار دیگر با آرمان های مقدس انقلاب اسلامی، امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) تجدید عهد و میثاق نموده و با ابراز انزجار از دشمنان انقلاب و میهن اسلامی اعلام می کنیم که در راه اهداف مقدس انقلاب، رهبری و نظام جمهوری اسلامی از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد.

کد خبر 1132723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha