گزارشی از سفر هیئت دولت به استان قم/ اولویت پیگیری سه پروژه منوریل، مترو و فرودگاه در قم

آیت الله رئیسی با ارائه گزارشی از سفر دو روزه هیئت دولت به استان قم، گفت: سه پروژه منوریل، فرودگاه و مترو در بدو ورود به قم مشهود است که در اولویت کارها قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت‌الله «ابراهیم رئیسی» در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قم که امشب (جمعه، 10 دی) در مدرسه علمیه امام موسی کاظم علیه‌السلام برگزار شد، به ارائه گزارشی از سفر دو روزه هیئت دولت به استان قم و برخی مصوبات شورای اداری استان که شب گذشته برگزار شد، پرداخت و با تشریح مسائل پیگیری شده در سیزدهمین سفر استانی دولت، اظهار داشت: مشکلات قم پیش از سفر بررسی شده و با نظرخواهی از استاندار و تولیت آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام و صاحب‌نظران، موارد اولویت دار شناسایی و برخی مصوبات صورت گرفت.

 

رئیس جمهور با اشاره به فعال شدن کارگروه‌هایی در قم، افزود: یکی از این کارگروه‌ها در بخش صنعت است که مقرر شد با همکاری وزارت صمت، صندوق توسعه و بانک مرکزی و استانداری تشکیل و واحدهای تولیدی غیرفعال و مشکل‌دار شناسایی شوند و برای فعال شدن این واحدها پیگیری‌ها صورت بگیرد تا در نهایت به ایجاد اشتغال منجر شود.

 

آیت‌الله رئیسی، کارگروه دوم را در زمینه گردشگری زیارت عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به حضور مضجع شریف حضرت معصومه علیهاالسلام در قم و واقع شدن این شهر در محور مواصلاتی 17 استان، کارگروه گردشگری زیارت تشکیل می‌شود؛‌اگر گردشگری زیارت در استان قم فعال شود، اقتصاد گردشگری را به دنبال خواهد داشت و برای ایجاد اشتغال کمک بسزایی داشته باشد.

 

رئیس جمهور تصریح کرد: استان قم به عنوان استان فرهنگی مطرح است و باید نسبت به مسائل فرهنگی به عنوان اولویت توجه شود، بخش فرهنگی با همکاری موسسات فرهنگی در استان قم و آستانه مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام و حوزه علمیه قم باید در استان فعال شود و آثار آن برای استان‌های همجوار و کشور باشد.

 

آیت الله رئیسی به بافت‌های فرسوده در شهر مقدس قم اشاره کرد و گفت: در بخش مرکزی قم یکی از دغدغه مردم بافت‌های فرسوده است که وزیر گردشگری در محل حاضر شد و شب گذشته در شورای اداری استان مقرر شد این امکان مورد به مورد شناسایی شوند و اگر موردی میراث فرهنگی است، شناساسایی و مشخص و به نحوی که تعیین تکلیف شود.

 

وی همچنین به موضوع مشکلات آب شهری و فاضلاب در برخی نقاط قم اشاره کرد و اظهار داشت: این مسئله توسط وزارت نیرو مورد پیگیری قرار می‌گیرد تا مشکلات حل شود.

 

رئیس جمهور درباره راه‌های مواصلاتی و راه‌های ریلی استان قم، عنوان کرد: وزیر راه از محل‌های مورد بازدید، گزارشی ارائه کرد و اعتباراتی در این رابطه نسبت به اصلاح برخی راه‌های مواصلاتی قرار داده شد و درباره مسئله راه آهن در استان باید اصلاحاتی صورت بگیرد.

 

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: آنچه در این جلسه اعلام شد، کارهایی است که در جلسه شورای اداری استان مطرح شده بود، همچنین چند پروژه در بدو ورود به قم مشهود است از جمله پروژه منوریل در قم است که سال‌ها در برابر دید مردم است.

 

وی تصریح کرد: هزینه زیادی برای پروژه منوریل صرف شده است، در جلسات مقرر شد از سرمایه گذاران بخش خصوصی دعوت شود تا هم سرمایه آنان تضمین شود و هم این پروژه مورد بهره برداری قرار گیرد.

 

رئیس جمهور درباره پروژه فرودگاه قم، گفت: این فرودگاه هم کارهای زیادی انجام شده و در میانه کار رها شده و با مشکل مواجه شده است، یک بخش قضایی داشت که مشکل آن حل شد، شب گذشته مطرح شد که دولت حمایت کند تا مسئله فرودگاه قم به سرانجام برسد.

 

آیت الله رئیسی تأکید کرد: یکی از پروژه‌هایی که در این سفر، انجام آن قطعیت پیدا خواهد کرد، پروژه فرودگاه قم است، بخشی از کار به صورت جدی انجام شده و باید به سرانجام برسد.

 

وی همچنین به پروژه مترو اشاره کرد و اظهار داشت: تقریبا برخی خط‌ها آماده شده و باید تجهیزات آن فراهم شود که از طریق تهران تأمین می‌شود، فعلا بخش‌هایی که آماده است، مورد استفاده مردم قرار گیرد که استان تهران باید کمک کند تا این پروژه راه اندازی شود.

 

رئیس جمهور یادآور شد: این سه پروژه مورد پیگیری قرار می‌گیرد، ما به درست و یا غلط بودن پروژه‌ها کاری نداریم و نمی خواهیم مسائل پیش را بررسی کنیم، بلکه این پروژه‌ها که در دید مردم است، پیگیری شوند و به سرانجام برسند.

 

در ادامه این نشست، خبرنگار صدا و سیما به حقابه‌های زیست محیطی استان اشاره کرد و از رئیس جمهور پرسید در این باره چه امتیازی برای استان قم در نظر گرفته شده است.

 

آیت الله رئیسی در این باره، گفت: دریاچه قم در جلسه ای که مطرح شد، باید کارگروهی فعال شود؛ اگر به دریاچه نمک توجه نکنیم، مشکلات زیست محیطی برای قم و شهرهای اطراف خواهد داشت و باید از جهات مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

 

وی تصریح کرد: این کارگروه باید فعال شود و زمان محدودی هم خواهد داشت؛ رسانه‌ها هم پیگیری کنند تا در زمان محدود گزارشی برای مردم داشته باشیم و مسائل فنی، مشکلات زیست محیطی و راهکارهای رفع مشکل را ارائه کنیم.

 

در ادامه، «فاطمه عسگری» مدیر خبرگزاری شبستان در قم، اظهار داشت: من می‌خواهم سوال مردم را بپرسم، در خصوص تورم و گرانی امروز در دیدار با مراجع عظام تقلید بیان شد که گرانی و تورم به زودی متوقف خواهد شد، این به زودی مشخصا چه زمانی است؟ دغدغه همه مردم معیشت و تورم است و این خبر خوش برای همه مردم ایران خواهد بود.

 

مدیر خبرگزاری شبستان در قم همچنین به موضوع بورس اشاره کرد و گفت: یکی از اولویت‌ها آرامش در بورس است، درصد زیادی از مردم درگیر این موضوع هستند، این موضوع چه زمانی اتفاق می‌افتد؟.

 

رئیس جمهور در پاسخ به مسئله بورس، بیان داشت: در رابطه با بورس در جلسه ستاد اقتصادی دولت بررسی شد که چه راهکارهایی می‌توان ارائه کرد که بورس و سرمایه گذاران بورس آرامش پیدا کنند.

 

آیت الله رئیسی افزود: در ستاد اقتصادی دولت، 10 تصمیم درباره کنترل بورس گرفته شد و در دستور کار قرار گرفت که تا حدودی وضعیت بورس متفاوت شد؛ تلاش این است که بورس برای سهامداران از وضعیت متفاوتی برخوردار شود و فعلا گام‌هایی که دولت برداشته، موثر بوده و باید دنبال شود تا نهایتا نتیجه این شود که مردم و سهامداران به آرامش برسند.

 

وی با بیان اینکه دغدغه مردم، دغدغه دولت است، تصریح کرد: نوسانات طبیعی را می‌توان تحمل کرد اما نوسانات به نحوی که مردم را نگران کند، قابل قبول نیست و این مسئله مورد توجه دولت است تا کار به نحو اطمینان بخشی برسد.

 

رئیس جمهور با اشاره به مسئله گرانی و تورم، عنوان کرد: از ابتدای دولت تلاش کردیم که در بخش اقتصادی کارهایی انجام شود که تورم زدایی کند و خودش ایجاد تورم نکند.

 

آیت الله رئیسی ادامه داد: دولت برخی کارهای که منجر به تورم می شد، انجام نداد تا نتیجه تورم نداشته باشد، همچنین افزایش صادرات در کشور به کاهش تورم می‌انجامد، ما تلاش کردیم هزینه‌های دولت بالا نرود و از سوی دیگر، درآمد افزایش پیدا کند.

 

وی تصریح کرد: هر چه درآمد افزایش پیدا کند و از سوی دیگر شاهد کاهش هزینه‌ها باشیم، موثر است.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از مسائل بسیار مهم در کشور، عدم خلق نقدینگی است، تأکید کرد: خلق نقدینگی باعث افزایش تورم می‌شود و یکی از سیاست‌های دولت این بوده که خلق نقدینگی به حداقل ممکن برسد؛ رفتن نقدینگی به سمت تولید می‌تواند آثار تورم زدایی داشته باشد.

 

آیت الله رئیسی بیان داشت: آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد تورمی که شکل صعودی داشت، آغاز سیر نزولی را نشان می‌دهد و امید است این سیر ادامه پیدا کند و به کنترل تورم و سیر نزولی تورم بیانجامد.

 

وی یادآور شد: اقدامات وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و ستاد کنترل بازار در جهت این است که بازار را کنترل کنند و ما در جلسات دولت به این مسئله تأکید کردیم.

 

رئیس جمهور بیان کرد: هم اکنون که سامانه بازرگان فعال شده، بسیاری از کالاها را با قیمت مصوب دولت توزیع می‌کند که در جهت کنترل قیمت نقش داشته است. این کار آغازی است که می‌تواند آرامش را در بازار به دنبال داشته باشد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اقداماتی که دستگاه‌های دولتی و مسئول انجام می‌دهند، به دنبال این هستند که وضعیت آرامی در بازار داشته باشیم و میزان کالایی که در بازار وجود دارد، نگران کننده نباشد و هم به قیمت مناسب عرضه شود.

 

تهیه و تنظیم:‌ زهرا قربانی

کد خبر 1132852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha