لزوم بصیرت افزایی از نگاه قرآن و روایات/خواص جامعه بیش از همه مسئولیت دارند

حسینی گفت: کلمه بصیرت از بصر می آید و در فحوای خود به آگاهی عمیق اشاره دارد بصیرت به قدری اهمیت دارد که در برخی از روایات بدین مضمون آمده که آدم چشم بینای ظاهر را از دست دهد بهتر از آن است که بصیرت و آگاهی عمیق نداشته باشد.

 به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، دکتر سید محمد حسینی معاون پارلمانی ریاست جمهوری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه اخبار شبکه قرآن و معارف سیما  وی با اشاره به ضرورت آگاهی و بصیرت از نگاه قرآن کریم و روایات ائمه اطهار علیهم السلام گفت: یکی از مهمترین آیاتی که پیرامون بصیرت افزایی مطرح می شود: قُل هٰذِهِ سَبيلي أَدعو إِلَى اللَّهِ  عَلىٰ بَصيرَةٍ أَنا وَمَنِ اتَّبَعَني  وَسُبحانَ اللَّهِ وَما أَنا مِنَ المُشرِكينَ﴿۱۰۸﴾ بگو: «این راه من است من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم! منزّه است خدا! و من از مشرکان نیستم!» این آیه اشاره دارد که ای پیامبر به همه بگو راه و روش من مشخص است. یعنی دو پهلو سخن نمی‌گویم پیامبر دعوتی به سوی خود نمی‌کند بلکه همه را به سوی خدا می خواند و دلسوز جامعه و مردم است و هر آن کس که با پیامبر باشد باید این طور رفتار کند.

وی با اشاره به معنای واژه بصیرت  تصریح کرد: کلمه بصیرت از بصر می آید و در فحوای خود به آگاهی عمیق اشاره دارد بصیرت به قدری اهمیت دارد که در برخی از روایات بدین مضمون آمده که آدم چشم بینای ظاهر را از دست دهد بهتر از آن است که بصیرت و آگاهی عمیق نداشته باشد.

 

 معاون پارلمانی رئیس جمهور عنوان کرد: در قرآن کریم جای دیگر آمده است  انسان بر نفس خودش بصیر است و یا آنکه کلمه "یبصرون"  حدود ۱۳ بار در قرآن تکرار شده است. همچنین روایت های متعددی در مورد آگاهی عمیق و بصیرت آمده است بر همین اساس کسانی می توانند پرچم هدایت را به اهتزاز برابرند که بصیرت صبر و استقامت داشته باشند و در فتنه ها حق با تشخیص بدهند در همین رابطه امام علی علیه السلام می فرماید: "کسی که بشنود و تفکر کند بصیر است."

 

 حسینی افزود: مسلمان حقیقی اهل غفلت نیست بصیرت دارد بر همین اساس امروز که در جنگ با دشمن و بخصوص جنگ نرم قرار داریم نباید از هجمه ها و حملات فرهنگی دشمن غفلت کرد در روایت آمده است کسی که در یاری ولی و رهبر جامعه غفلت کند با لگد دشمن از خواب بیدار می شود. بر همین اساس انسان مومن باید دارای حکمت، اهل استدلال و فهم و تمیز حق از باطل باشد.

این استاد برجسته دانشگاه عنوان کرد: جامعه اسلامی دائماً مورد تهدید دشمنان است چرا که از عدالت و ظلم ستیزی سخن می گوید و این دو موضوع برای حیات مستکبران و منافع آنان ضرر دارد اگر جامعه اسلامی و مردم بصیرت داشته باشند هیچگاه تحت سیطره مستکبران قرار نمی گیرند و حتی می توانند برای سایر جوامع الگو باشند.

 

وی افزود:   دشمن از آمیختن حق و باطل استفاده می‌کند تا جامعه به گمراهی کشیده شود یا حرف حق را برای اغراض باطل استفاده می‌کنند.بر این اساس گاهی دشمن به صورت مستقیم جلو نمی آید و از دست‌ها و جنگ‌های نیابتی استفاده می‌کند و تنها راه مقابله با این حربه ها و ابزارهای فریبنده دشمن بصیرت است تا باعث نشود انسان در زمین دشمن بازی کند.

 

حسینی خاطرنشان کرد: خواص جامعه بیش از همه مسئولیت دارند برهمین اساس در زمانی که پیامبر صلی الله علیه واله و سلم مبعوث شد بسیاری از خواص جامعه ایشان را بهتر از فرزندانشان می شناختند اما حق را کتمان کردند. خواص به خاطر منافع شخصی حق را می‌پوشانند. در این شرایط باید مردم از خواص مطالبه کنند تا در صحنه باشند نه مانند فتنه ۸۸ که رهبری مصادیق را تشریح می کرد اما این وظیفه بر عهده خواص جامعه بود که در صحنه نیآمدند.

 

 

کد خبر 1132864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha