جلوه تاثیر نور بر معنویت در مسجد جامع «شاعر محمد پارا» بنگلادش

مسجد جامع «شاعر محمد پارا» که در سال ۲۰۲۱ ساخته شده و مساحت آن شش هزار و ۶۵۰ متر مربع است یکی از بهترین نمونه های مساجد معاصر برای استفاده کامل از نور در فضای مسجد برای افزایش حال و هوای معنوی نمازگزاران است.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: مسجد جامع «شاعر محمد پارا» در «ریشوتا غربی» ، یک منطقه ساحلی دور افتاده تقریبا در 40 کیلومتری جنوب چیتاگونگ است.

وجود یک مسجد در این منطقه یک تقاضای اساسی بود زیرا مسجد یک طبقه تقریباً 35 ساله در آنجا چندین بار به شدت تحت تاثیر سیل قرار گرفت و قابلیت استفاده خود را از دست داد.

 اطراف مسجد را یک مدرسه دو طبقه و یک قبرستان خانوادگی در جنوب احاطه کرده است.

 

نمازگزاران و افرادی که می خواهند از این مسجد بازدید کنند عموما از سمت شرق در کنار فضای سبز باز وارد می شوند .این فضای سبز به عنوان زمین بازی برای دانش آموزان مدرسه مورد استفاده قرار می گیرد.

در این منطقه ساحلی، مسجد بر روی یک سکوی برجسته با یک میدان جلویی طراحی شده است که به عنوان فضای اضافی نماز و فعالیت اجتماعی استفاده می شود.

سالن اصلی این مسجد برای نماز باز کاملا باز است تا از وورد نور طبیعی و تهویه اطمینان حاصل شود و پنجره ها طوری طراحی شده اند که فضا را پر از نور می کنند.

 

وجود گورستان درست در کنار این نمازخانه مانند یک مرز معنوی بین زندگی کنونی جهان آخرت است و افرادی که برای نماز و نیایش وارد مسجد می شوند ،حال معنوی خوبی دارند.

یکی دیگر از دلایل حال خوب و معنوی افرادی که وارد این مسجد می شوند وجود نور و بازی نور و سایه ها است.

تجلی رمزگونه نور طبیعی در فضاهای عبادی مساجد قدیمی، دگرگونی شگرفی در مکان ایجاد کرده و موجب افزایش  کیفیت معنوی این فضاها می شد که این مسئله در مساجد معاصر تا حدی کاهش یافته است.

در مساجد معاصر از استفاده از نور طبیعی غفلت شده و این امر موجب از بین رفتن آثار روحبخش نور در فضاهای عبادی شده است اما در مسجد جامع «شاعر محمد پارا» این مسئله به طور کامل رعایت شده است.

این مسجد که در سال 2021 ساخته شده و مساحت آن شش هزار و 650 متر مربع است یکی از بهترین نمونه های مساجد معاصر برای استفاده کامل از نور در فضای مسجد برای افزایش حال و هوای معنوی نمازگزاران است.

کد خبر 1132991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha